לפני 4 שנים יצאו לדרך אורנה דץ, ליהיא לפיד, רותי נבון ודינה אור עם המופע "נשים", ותוך זמן קצר הצליחו למלא אולמות ולהפוך לאטרקציה. נכון לעכשיו, כבר יותר מ-80,000 נשים צפו במופע, והיד מסתבר, עוד נטויה. למרות שמדובר בארבע חיות במה, החלוקה ביניהן היא ברורה: דינה אור, מצליחה לגעת בבטן הרכה של הקהל ומפציצה עם קטעי סטנד אפ פמיניסטיים, רותי נבון שרה ומרגשת, ליהיא לפיד סוחפת עם קטעים מהרצאתה "להיות אישה בעידן המודרני", ואורנה דץ מנחה ומנצחת על כל האירוע.

ההצלחה של המופע לא הייתה מובנת מאליה, בכל זאת מדובר בארבע נשים דעתניות שעברו דבר או שניים בחייהן וצברו ניסיון לא מבוטל. בדרך כלל עם הרזומה בא האגו, אבל במקרה הזה החיבור היה מדויק ונקי, וכל אחת מהכוכבות תפסה את המשבצת המדויקת שלה. בעיקר אורנה דץ, שיכלה בקלות להשתלב בכל אחד מהגדרות התפקיד של האחרות, ובחרה בטבעיות ובחן להנחות את האירוע ולאחד בין כולן.   

מה סוד הקסם של המופע שלכן? הפרגון הגדול אחת לשנייה?

"קודם כל אנחנו באמת חברות טובות מעבר להופעות. אנחנו נפגשות ועושות דברים ביחד וכל אחת מאיתנו יודעת מה היא נתנה למופע. דינה היא סטנדאפיסטית טובה, היא מצחיקה אותי כל פעם מחדש, ליהיא תמיד מצליחה לגעת וקולעת בול למה שמרגישים, ורותי היא הרוקיסטית עם אותו קול של שנות ה-70 שנשאר כמו כשהייתה בת 17. אני שרה אבל בעיקר מאחדת, כך שזה נראה מופע מבוים. זה משהו שאנחנו יצרנו ויוצרות, אין במאי או כיאוגרף, והאמת הזו שעוברת בינינו  כנראה שנוגעת בקהל".

המופע הבא שייערך  ב-9  בינואר, יהיה המופע האחרון בו תשתתף ליהיא לפיד. היא לקחה ההחלטה להימנע כרגע מהופעות בעקבות מסע הבחירות של בעלה, שמתמודד עם מפלגתו 'יש עתיד' בבחירות הקרובות לכנסת. מה את חושבת על ההימנעות הזאת?

"ליהיא לא דיברה במופע לא על בעלה ולא על פוליטיקה. היא עשתה את שלה גם בלעדיו לפני הבחירות. היא מעולם לא הייתה אישתו של, היא מרגשת ומדברת על דברים שמשותפים לכולם. זו החלטה שלה לעזוב את המופע. היא פשוט אישה מאוד הוגנת שמרגישה שלא נכון לה להופיע במופע אינטימי כזה בזמן שבעלה מתמודד בבחירות. היא פוליטיקלי קורקט, מתחשבת וחושבת. היא הכי אישה מס' 1 בעבורי".

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

We are sailing..

A post shared by Orna Datz (@ornadatz) on

למה לדעתך החיבור בין ארבעתכן מושך כל כך הרבה נשים?

"כל אחת מביאה את מה שהיא למדה בחיים, ומה שיש לה לתת לנשים אחרות. כל אחת מאיתנו עשתה קריירה, כולנו במצב שאנחנו עצמאיות ומפרנסות את עצמנו, ולכולנו יש מסקנות מובנות מהחיים. כל אחת ומה שעברה. וזה יוצר הזדהות".

ואת שעברת חתיכת מסע בחיים, מה האמירה שלך? מה המוטיב שאורנה דץ רוצה להעביר לנשים אחרות?

"היום אני עושה מה שבא לי איך שבא לי. היום זאת קודם כל אני. זה די נדיר להיות במקום שאת רוצה ולאהוב את מה שאת עושה, והרבה נשים לא נמצאות במקום הזה. הייתי רוצה שכל אישה תרגיש שיש לה משמעות בפני עצמה".

לא הרגשת ככה בעבר?

זו התפתחות שבאה עם הגיל. אני רוצה להעביר לנשים אחרות את הניסיון שלי".

מה הדבר שאת יודעת היום ולא ידעת קודם? איך בכלל יודעים מה רוצים?

"זו השאלה הכי קשה בעולם, כל הזמן צריך להגדיר את הרצון הזה מחדש. אני יודעת גם לבלות וגם לנוח. מה שווה המעמד בלי ליהנות ממנו? הרי אין ממש סוף למרוץ הזה של החיים".

 

 

יש דברים שפעם עשית ומיגרת לחלוטין מהחיים?

"היום אני מתחשבת רק בדעתי, מהבחירה לחיות כגרושה ובכלל. אם אני צריכה להגדיר את "הרצון" הזה שדיברנו עליו קודם, עבורי זה להיות במקום שאהיה בריאה, שאראה  את הילדים שלי מאושרים ולעבוד בעבודה שמשמחת ומרגשת אנשים, ואולי לנסות לעשות סרט."

סרט?

"כן. אני רוצה לשחק בסרט ישראלי. זה ז'אנר שעוד לא הגעתי אליו. וואלה, לקום בארבע בבוקר לצילומים ב'טיז אל נבי' מגניב אותי. אני אוהבת לעבוד קשה".

'לעבוד קשה' זו תכונה נשית?

"תכונה נשית זה לעשות גם וגם וגם. המולטיטסקינג (ריבוי משימות, ר.ז) זה להיות אישה. ללהטט בין הדברים והתחומים והמעשים, זה משהו שאני עושה כל החיים. אני חושבת שאף גבר לא יכול לעשות מה שאישה עושה, ברוחניות, בפיזיות. אם גברים היו צריכים ללדת נגיד, זה לא היה קורה. יש לנו תעצומות, יש לנו מעמקים, וכשנשים חוברות יחד הן הכוח הכי גדול בעולם".

"נשים". צילום: יח"צ

"נשים". צילום: יח"צ

 

מה לגבי הקלישאה שנשים הם נחשיות אחת לשנייה?

"בני אדם הם נחשים אחד לשני. מישהי אמרה פעם שהגיהינום הוא מקום בו נמצאות כל הנשים שלא פירגנו לנשים אחרות".

היית רוצה לעבוד היום יותר?

לא יודעת. אני אחרי שישה חודשים של הופעות מפרכות של "קסם של משחק", מופע חנוכה לילדים, אז אני די מותשת אבל אני תמיד עושה מה שאני רוצה לעשות. מגיל 20 אני עובדת נונסטופ בלי תואר או משהו מוגדר".

דצה היא סלב מקצועית. היא זמרת, שחקנית ומנחה אבל יותר מהכל היא מיומנת. בעיקר מיומנת בראיונות, ובלדעת איך לא להסתבך בכותרות בומבסטיות. היא מודדת כל מילה שהיא אומרת, נותנת מעצמה כשמתאים לה, חוככת בדעתה כל שאלה וחושקת לסתותיה כשהיא נמצאת במצב בעייתי.

את פיגורה לא מוגדרת.

"אני קודם כל זמרת מנחה, שחקנית. למדתי מההתפתחות שלי מה אני יכולה לעשות".

מה חלמת להיות?

מגיל 3 המציאות הפתיעה אותי. ייצגתי את ישראל באירוויזיון, עשיתי דברים שנחשבים כפסגות עבור כל יוצר אחר".

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

כמעט סוף היום..

A post shared by Orna Datz (@ornadatz) on

ומה התוכניות שלך לעתיד?

יש לי מופע שלי למבוגרים, ואני מופיעה עם נשים. אני גם אוהבת לעשות כלום. בוהה בתכנית טלוויזיה, או שחופרת לי בגינה שלי. אני גם מפסלת".

את בעצם רוצה בך שיכירו בך כאומנית רצינית?

"אני חושבת שאני כבר אומנית רצינית. אני מרגישה את אהבת הקהל כי אני בגובה העיניים. אני חלק מהעם, אני לא צריכה לרדת לעם. כל חיי אני נוגעת בקהל כך שאני  לא צריכה אישור מאף אחד".

למרות שהתגרשו כבר לפני 13 שנים, דץ תמיד תהיה מזוהה יותר מכל כחלק מהצמד האלמותי -'אורנה ומשה דץ', בחיים ובקריירה. מאז הפרידה מבעלה לשעבר, שמה של אורנה נקשר לשמם של מספר גברים אטרקטיביים, אך בשש השנים האחרונות היא מנהלת מערכת יחסים רצינית וצמודה עם אהרון רוזה, עורך דין פלילי מוכר בתחומו. דץ מצידה כבר לא מפחדת לדבר על מערכות היחסים בחייה.

נשים בדרך כלל מבטלות את עצמן במערכות יחסים עם גברים, איך את נמנעת מכך?

"בחיים שלי לא הרגשתי ביטול עצמי. תמיד אמרתי את מה שיש לי לומר".

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Au revoir france❤️❤️❤️@Roseaaron1969

A post shared by Orna Datz (@ornadatz) on

 

מאיפה הכוח?

"מהבית. למזלי הייתה לי ילדות שפויה עם אמא דואגת בבית. אני תמיד הייתי ילדה טובה כזו של בית ושל 'השומר הצעיר', וחברה בוועדת קישוט, ילדה טובה. לא הרגשתי צורך למרוד. השפיות שבה גדלתי הובילה לתחושת חוזק אצלי ולידיעה שהכל בחיים זה שטויות, שהכי חשוב זה להתעסק בעיקר ולא בטפל, ולשמוע לקול הפנימי שלי ולא למה שאומרים מסביב".

כשאת אומרת "טפל" את מתכוונת לאינספור השמועות והידיעות הרכילאיות שכתבו וכותבים עלייך?

"אני לא מתמודדת עם זה. אני חיה. מה איכפת לי מה אנשים חושבים ומה זה בעצם משנה? אם אתה יודע מה האמת על עצמך, מה אכפת לך מה אומרים אחרים? אני חיה עם העיקרון הזה כבר 35 שנה".

מה היה לפני כן?

"הייתי ילדה. הייתי מהממת. תמיד הייתה בי שמחת חיים ואופטימיות ואור, בכל גיל, אבל אנשים יכולים לפרגן לך ומצד שני ללכלך עליך מאחורי הגב. אבל יש לי משפחה, אני שומעת הכל ויודעת לסנן. זו כבר תכונה נרכשת".

איפה תופס אותך קמפיין Me too?

"לא עברתי הטרדה מינית. אני חושבת שידעתי לשמור ולזהות דברים מראש או שהתמזל מזלי או שידעתי איך לנבא את זה. התופעה של לקום ולדבר היא חשובה אבל אני לא בזה. זו התופעה הכי חשובה של העשור הזה. שנשים לא מרגישות מבוישות והן מחליטות מתי להוציא ולפרסם".

היו נשים שדיברו נגד קמפיין Metoo, בעיקר כאלו שנמצאות בתעשייה שנים רבות. את לא חושבת שהוא מוגזם?

"צריך להבדיל. לפעמים מגזימים אבל כשזה מוצף זה יתאזן בסופו של דבר. עצם העניין ועיקרו הם שהתנועה הזאת תשנה משהו, וזה חשוב".

*****

מופע "נשים" אחרון בהרכב מלא 9.1 בתיאטרון הצפון