צופית גרנט, שחקנית, מנחת התוכניות 'קשר השתיקה' ו'אבודים' ואישה שהפכה לקונצנזוס בכל מה שנוגע לסיפורים אנושיים מרגשים, מספרת על האישה שפתחה לה דלת. גרנט, שעברה ילדות לא פשוטה, וטלטלות רבות בחייה, החליטה לבחור באישה שהפגישה איתה שינתה את חייה, והובילה אותה לכיוונים לא צפויים.

אז מי היא האישה שפתחה לך דלת והייתה כל כך משמעותית עבורך?

"האישה הזאת היא זוהר יעקובסון. בגיל 24 וחצי דפקתי לזוהר על הדלת אחרי שסיימתי בית ספר למשחק. רמי ברוך, שהיה אז בסוכנות השחקנים של זוהר, הציע לי ללכת אליה כשהמשרד עוד היה בבית שלה. היינו חברים והוא אמר לי 'תבואי, נפגשים איתה לעשר דקות'. נכנסתי בעשר בבוקר ויצאתי בעשר בלילה, מאז אנחנו משפחה. זוהר תמיד הייתה מספיק אינטליגנטית ומיוחדת לזהות שאני אחרת, משוגעת ואנרכיסטית וחייבת מרחב. והיא אף פעם לא הפריעה לזה. זה לא מובן מאליו מסוכן. היא תמיד נתנה לי חופש לבחור מה אני רוצה לעשות, ובתקופות שהייתי מושמצת היא שמשה עבורי כחומת מגן. מעבר לזה, זוהר חיברה אותי לכל מה שקשור לקבלה וליהדות ולזוהר, היא חיברה אותי לעולם".

יש אירוע או רגע משמעותי משותף שלכן שנחרט אצלך?

"בטח. זה קרה כשהבת שלה טל ז"ל חלתה בסרטן. לצערי הרב הייתי זאת שהייתה שם ברגע הראשון שזה נודע, הייתי זאת שאמרה לה את זה כשטל נפטרה שם בשוויץ, וזאת שהביאה אותה לארץ משוויץ. מאז הדרך שלנו כרוכה מנטלית, אנחנו חיילות בצבא של טל".

 

צופית גרנט וזוהר יעקובסון. צילום עצמי

צופית גרנט וזוהר יעקובסון. צילום עצמי

 

"טל היא הרוח הגבוהה שלי, משהו בתודעה שלה מנהל אותי ומכוון אותי. היא החיבור האינסופי לעשייה שהיא השאירה אחריה, שהיא מנוע מאוד משמעותי להמשך החיים. 'מרכז טל', 'חלאסרטן', כל הדברים שבעצם טל, מהמקום שבו היא נמצאת, מזיזה ועושה שינוי לחולי סרטן צעירים. החיבור בינינו הוא משמעותי. הייתי האחרונה שראתה אותה, חיבקתי אותה. אחרי שהיא נפטרה היא נשארה לי בתוך הגוף. לפעמים זהר ואני מתנשקות ואני לוקחת את התודעה של טל ממנה כדי להמשיך את הדרך. זוהר היא ללא ספק כל מה שאני יודעת להגיד על חוכמת הלב, יושרה, דיגנטי, כל המקום הזה של 'עולם חסד ייבנה' (חשיבות מעשי החסד - מעשים שבזכותם העולם נבנה וקיים. ל.מ), הכל בא מעולמן של זוהר וטל".

נשמע שלמדת ממנה הרבה.

"אני לא מפסיקה ללמוד ממנה. כשאנחנו מדברות, התודעה של טל תמיד קיימת בינינו, אין שאלה שלא אשאל שלא תעבור דרך הפילטרים שלה. יש בינינו שפה שהיא רק שלנו".

מה את מעבירה הלאה, בהשראתה, לאנשים שאת פוגשת?

"מעבירה בעיקר את 'עולם חסד ייבנה', משפט שזוהר תמיד אומרת וחיה לפיו. טל כתבה את זה במחברות שלה כשהיא חלתה, היא תמיד הייתה אומרת שכל מה שהיא רוצה זה להפוך את העולם למקום טוב יותר. החמלה הייתה ממש נר לרגליה, עד יומה האחרון היא עוד הלכה לחפש בגדים לפליטים. היא הייתה אקטיביסטית, טבעונית מתוך מוסר. כשאני מתעסקת בתכנים כואבים, אחד הדברים שמנחים אותי זה הרגישות והחמלה, ואני תמיד מצליחה לראות אנשים מעבר לטייטלים שלהם. אנשים אחרים אולי יתפסו את אותם אנשים כ'זונה', 'נרקומנית', 'פושע', אבל יש בי משהו שמצליח לראות אנשים קצת מעבר, ומבחינה רבה זה קשור לטל ולזוהר".

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

שישי עם ג׳וי שלי❤️❤️❤️

A post shared by tsufitgrant (@tsufitgrant) on

זוהר בעצם הייתה האישה שפתחה לך את הדלת, ובסופו של דבר הפכה להיות העוגן שלך.

"אני יכולה להתקשר אליה ברגעים דרמטיים ואלימים, והיא תמיד יודעת להגיד לי 'צופי תתרחקי, תגני על עצמך דרך החסד'. אם לרגע נדמה שאני מרפה היא תחבר אותי אליו. היא מדהימה ונדיבה ברמות אחרות, מתוך מקום של אמונה ששום דבר לא באמת שייך לנו ומצד שני היא אשת העסקים הכי חריפה שיש. 'עשה לך רב, קנה לך חבר' - היא המנטורית שלי, ואני גם שלה. אנחנו כל הזמן מזינות אחת את השנייה בתודעה והיא מביאה כל כך הרבה דברים לתוך החיים של שתינו. זאת זוהר".