עדן בן זקן התעוררה אתמול לסיוט. הזמרת הצעירה שכבר כמה שנים חיה את החלום (לפחות של לא מעט אחרות) כאחת הזמרות המצליחות בישראל, גילתה שסרטון בו היא מופיעה בעירום הודלף ומסתובב בקרב הסמארטפונים של עם ישראל. לא שזה משנה, אבל כל שהיא עשתה היה ללכת לחנות לבגדי ים, להיכנס לתא מדידה (קל וחומר אם ניגשה למחסן החנות, כדי לשמור על פרטיותה), ולמדוד. כנראה בלי לחשוב שיש מצלמת אבטחה מעליה, ובטח שלא על מי שיראה את מה שמתועד דרכן. בחלומות הגרועים ביותר שלה היא ודאי לא שיערה שזה ייגמר ככה.

עוד באון לייף:

 

כל הכבוד לו, לאיש שראה לנכון לעשות שימוש כה נלוז בתיעוד שמצלמות האבטחה תפסו. ראשית, על שהצליח ברגע אחד לבגוד קשות במטרה שלשמה המצלמות הוצבו שם מלכתחילה, ולהפר את הביטחון של כל כך הרבה נשים – לא רק של הזמרת המפורסמת, אלא של כל אישה שתיכנס לתא מדידה ותיישיר מבט לעדשה של מצלמת אבטחה, במחשבה על מי מביט בה דרכה. ושנית, בהישג מרשים לא פחות, על שהצליח להפוך את החוויה של להיכנס לתא מדידה בחנות בגדי ים לתענוג מפוקפק אף יותר ממה שהיתה עד היום. כי הרי אין הרבה רגעי שפל מרהיבים יותר לביטחונה האישי של כל אישה מאשר הרגע בו היא צריכה לעמוד חצי עירומה במקום ציבורי ולבחון כל סנטימטר בגופה. עכשיו נצטרך לחשוב גם על העובדה שאנחנו לא בוחנות אותו לבד. תענוג של ממש.

עדן בן זקן, צילום: דניאל קמינסקי

זאת שניצחה. עדן בן זקן, צילום: דניאל קמינסקי

 

"השנה היא 2017 ואני חיה כמו מלכה, רדפתי אחרי כמעט כל אחד מהחלומות שלי, אני בלתי מנוצחת, ואני כל כך פאקינג נאיבית", אמרה לפני חודש זמרת צעירה אחרת, האלסי, בשיר שהקריאה בצעדת הנשים בניו יורק. "אני מאמינה שאני מוגנת כי אני חיה על מסך, אף אחד לא יעז להתנהג ככה סביבי. הרווחתי את הביטחון שלי, לנצח נקייה. עד שגבר שבטחתי בו מכניס את ידיו למכנסיים שלי", היא סיפרה. "מה זאת אומרת שזה קרה לי?! אתה לא יכול לשים עליי את הידיים שלך, אתה לא יודע מה הגוף שלי עבר, אני אמורה להיות בטוחה עכשיו. הרווחתי את זה! השנה היא 2018, ואני מבינה שאף אחת אינה בטוחה".

ניתן לשער שהתחושה הזו, שהאלסי הצליחה להעביר בנאום שלה בצורה ממש מצמררת, דומה לאיך שבן זקן הרגישה אתמול בבוקר כשהתעוררה לסיוט של כל אישה. כל מה שהשיגה בשנים האחרונות כאחת הזמרות הכי מצליחות בארץ לא הצליח לעצור מבעדה להפוך לקורבן של התעללות רשת, של הטרדה מינית פומבית והמונית. אז מה אם היא זכתה בתואר "זמרת השנה" כבר שלוש שנים ברציפות? בסופו של יום היא אישה, וכמו כל אישה, הגוף שלה נועד למבטם של גברים. לספק את ההמונים, את יצר המציצנות החולה של החברה. קשה לדמיין עד כמה מקטינה ומשפילה היתה החוויה הזו עבורה.

אבל בסאגה מרתיחת הדם הזו יש גם מעבר להתגלמות של רוע. זו לא רק תזכורת לאנשים השפלים שחיים בקירבנו ולעובדה שתמיד יהיה מי שירהיב עוז וימצא דרכים חדשות לפגוע במין הנשי, או באנשים בכלל. בכל זאת יש סיבה לאופטימיות בסיפור הזה, ולסיבה הזו קוראים עדן בן זקן. הזמרת בת ה-23 יצאה מהזוועתון הזה בצורה הכי נקיה, הכי בוגרת, ואולי הכי נכונה שיש. היא גברה על הסיוט ויצאה ממנו כמלכה, כמנצחת. איך?

 

בן זקן נהגה בחוכמה רבה שהחליטה לא לשתוק אל מול מפגן הבריונות שעמד מולה, ולא לנסות לטאטא את ה"בושה" הזו מתחת לשטיח. (מי יישמע איזו בושה, אישה נכנסת למדוד בגד ים בחנות וכן, מתפשטת). היא לא התבלבלה אפילו לרגע קל, ובזריזות מרשימה העמידה דברים על מקומם.

הבושה היא לא שלה. הבושה היא של מי שאיבד כל טיפת כבוד או ערך והדליף את הסרטון.

כמי שאין לה במה להתבייש, בן זקן הכריזה מיד שזו אכן היא שמתועדת בסרטון שמסתובב ברשת. "היא החליטה לאשר את פרסום שמה ואף התעקשה לפרסם את שמה על מנת שהתנהלות מבישה זו, שפוגעת באנשים מפורסמים ולא מפורסמים, לא תקרה בעתיד לאף אדם, עם כל הקושי, למען יראו ויראו, למען כל האנשים שימצאו את עצמם במצב כזה" – לשון תגובתו של עופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של הזמרת.

מרשים לראות אישה צעירה לא מתבלבלת לרגע אל מול משבר כזה. מרשים עוד יותר לראות זמרת צעירה ומצליחה משתמשת במשבר כזה כדי להבהיר להמונים מה בדיוק קרה כאן, שחור ולבן, ולהצביע על בעיה גדולה בהרבה מהמקרה הפרטי שלה. העובדה שכל אחת - אשתך, אחותך, הבת שלך (כפי שנכתב בטקסט שרץ ברשתות החברתיות וביקש מהציבור להפסיק להפיץ את הסרטון של עדן בן זקן) יכולה להיות הבאה שתככב בסרטון ויראלי שרץ בווטסאפ, רק כי היא נכנסה לחדר הלבשה – זו לא רק הבעיה שלה. זה צריך להפחיד את כולנו, וכולנו צריכים להפסיק לתת לתופעה הזו יד. עדן בן זקן מוכנה להסתכן, להיחשף ולא להסתתר, כדי שלמחיר שנשים משלמות על סרטונים כאלו יהיו פנים, יהיה קול.

לצד ההתמודדות החברתית, ישנה גם ההתמודדות החוקית. בן זקן הכריזה מיד כי המקרה הועבר לטיפול משטרתי לאחר שהגישה תלונה. לפני 4 שנים אושר חוק של ח"כ יפעת קריב אשר קובע כי סרטונים ותמונות מהסוג בו בן זקן מככבת כעת ייחשבו כהטרדה מינית לכל דבר ועניין, עם גזר דין מקסימלי של עד 5 שנות מאסר בפועל. הזמרת בחרה להישען על החוק הזה ולדרוש את מיצוי הדין עם מי שהלכה למעשה, תקף אותה. ובתקווה, המעשה הבלתי מתפשר הזה ייחזק את ידיהן של נפגעות אחרות.

עדן בן זקן לא נתנה למשבר לבלבל אותה לרגע, ומיד הבהירה מי צריך להתבייש. צילום: דניאל דמינסקי

עדן בן זקן לא התבלבלה לרגע ומיד הבהירה מי צריך להתבייש פה. צילום: דניאל דמינסקי

 

האומץ של עדן בן זקן והתנהלותה המדוייקת בפרשה הזו אכן ראוי להערכה, אבל בעצם הוא לא אמור להפתיע. נכון, החיוך המתוק והתמידי על פניה עלול להטעות, אבל כדי לעשות את מה שהיא עשתה עד היום בתעשיית המוזיקה הישראלית, ויותר מזה, בתעשיית המוזיקה הים תיכונית המאוד גברית, אין לך ברירה אלא להיות נחושה, חדה ואמיצה, כזו שהמוסכמות והגבולות הקיימים לא מפחידים אותה. אפשר לספור בכף יד אחת כמה נשים בתחום הצליחו לעשות זאת לפניה, מבלי ליפול למלתעות של עסקנים ונצלנים, מבלי ליפול לסטיגמות ולהישאר מאחור. אז מה הפלא שיש בעדן בן זקן מספיק חדות ואומץ כדי לצאת גם מהסיוט הזה כמנצחת?