קליפ לשיר החדש "גן עדן" ( Behesht)  של מלכת הפופ של איראן, גוגוש, שהתפרסם בשבוע שעבר והפך ללהיט ויראלי מציג יחסים רומנטיים בין שתי נשים. בכך הפכה הזמרת לאיראנית הבולטת הראשונה שעוררה התייחסות לנושא.

הזמרת פרסמה את הווידאו בעמוד הפייסבוק שלה בחג האהבה האחרון. "לא ברור מה יהיה בסוף הדרך הזו, אני יודעת את זה, בדיוק כמו שאת יודעת", שרה גוגוש, "אל תגידי לי להפסיק לאהוב, את לא יכולה באמת לעשות את זה ואני לא יכולה". תוך שבועיים צפו בו למעלה ממיליון ומאתיים אלף איראנים באינטרנט או דרך ערוצי לווין לא חוקיים.

מי שביים את הסרטון הוא השחקן האיראני-גרמני, נביד אקהבן, יליד טהרן שנמלט עם משפחתו בגיל 4 בעקבות מלחמת איראן-עיראק. הם חיו זמן מה בארצות הברית ומאז 1985 הם מתגוררים בגרמניה.

"ידענו מההתחלה שקליפ בנושא כזה בטוח יהיה שנוי במחלוקת בקרב העם האיראני וציפינו לפידבק שלילי אבל זה לא הפריע לי, וגם לא לגוגוש", הוא מספר, "בינתיים, ההתייחסויות שקיבלנו עד כה היו אדירות. התגובות שקיבלתי מאנשים בקהילת הלהט"ב האיראנית מעלות דמעות בעיניי".

אקהבן מספר שהיחס להומואים באיראן הוא זה שעודד אותו לעבוד עם גוגוש על הקליפ. "אני כל כך גאה בצעד האמיץ והחלוצי שהיא בחרה לעשות", הוא אומר.

שורה של אתרי אינטרנט שמרניים באיראן גינו את הזמרת בתגובה ואחד מאתרי חדשות נטען שגוגוש היא אנטי-מהפכנית ושהקליפ מעודד ניוון בחברה האיראנית. אתר אחר נתן לווידאו את הכותרת "וידאו מגונה" וציין כי הוא מקדם פעולות "מחרידות".

השחקניות האיראניות שמגלמות את בנות הזוג בקליפ הן פגה פרדיוני ויסמין אזאדי. בתחילת הקליפ פרדיוני מביעה אהבה לבן זוג שאינו נמצא בפריים ורק בסופו נחשפת העובדה שבן הזוג הוא בעצם בת זוג - אישה.

בשנים האחרונות גוגוש נמצאת באור הזרקורים במופע הכישרונות הטלוויזיוני "אקדמיית גוגוש" מעין תכנית בסגנון X פקטור ב-Manoto1, ערוץ לונדוני המנוהל על ידי גולים איראניים. מעריצים רבים של גוגוש הגיבו בעמוד הפייסבוק שלה. אחד מהם כתב "אני אוהב אותך יותר מתמיד, גוגוש". מעריץ אחר, לעומת זאת, כתב "לא ציפיתי לדבר כזה ממך".

בניגוד לזמרים רבים אחרים, גוגוש סירבה לעזוב את איראן אחרי המהפכה האסלאמית של  1979, והעדיפה לחיות חיים שקטים במדינה. היא עזבה לבסוף בשנת 2000 ואז חזרה לשיר אחרי 21 שנים של שתיקה. היא נחשבת לזמרת פופולארית מאוד הן בקרב צעירים הן בקרב המבוגרים באיראן.

שאדי אמין, פעילה לסבית למען זכויות אדם באיראן בארגון שבסיסו נמצא בגרמניה, אמרה כי הווידאו כבר עורר ויכוח בקנה מידה שטרם נראה בעבר. "כשראיתי את זה, דבר ראשון התקשרתי לאמא שלי ושאלתי אותה אם היא ראתה את זה. אמרתי לה שעכשיו אני סוף סוף יכולה להרים את הראש. זה לא שאנחנו מצפים לשינוי מסיבי אחרי הסרטון הזה אבל הוא בכל זאת שבר את השתיקה של איראנים רבים".

"זה היה אמיץ מצידה של גוגוש לשחרר וידאו כזה. הניסיון שלנו מראה שהומואים ולסביות באיראן, במיוחד אלה בערים קטנות יותר, מרגישים שהם לבד  וחושבים שהם היחידים על פני כדור הארץ שמרגישים ככה. הוידאו בעצם אומר "היי, אתה לא לבד".

קהילת הלהט"ב באיראן מתמודדת עם רדיפה של מערכת השלטון והחברה, במיוחד על ידי שמרנים קיצוניים. חלקם קיבלו עונשים נוראיים ביניהם עונש מוות ועונשי מאסר כבדים, ואילו אחרים עברו התעללות קשה ונאלצו לצאת לברוח לגלות.