ערב יום העצמאות 2020, כשאמצעי התקשורת עסקו בטקס הדלקת המשואות, נוספה ידיעה בשולי החדשות, שעדכנה כי אישה בת 31 נדקרה למוות בחדר המדרגות על ידי בעלה ששוחרר מהכלא. את שם הרוצח, מאנדפרו אלאזה כתבו, ואילו את שמה של הנרצחת לא. התקשרתי למערכת ביקשתי להבין מדוע? אמרתי לאישה הזו יש שם, מאסטוול אלאזה והיא רק בת 31.

הוא סיפר בחקירתו, שהגיע הביתה והתחיל לאכול, ואז חזרה אשתו מהעבודה ולא רצתה לאכול את הארוחה שהכין, והוא רצח אותה. מסכת האלימות של מאנדפרו אלאזה, כלפי מאסטאוול אלזה, לא כתובה בשום מקום אבל היא הובילה אותו לכלא ממנו הוא שוחרר כעבור חודש וחצי. השופט ציין כי הוא לא רואה שיש לו עבר פלילי. במדינת ישראל 2020 אלימות במשפחה בלי הוכחות ותיקים במשטרה הופכת ל'בלי עבר פלילי'...

מאסטוול אלאזה ז"ל

מאסטוול אלאזה ז"ל

יום העצמאות בצל הידיעות על אלימות כלפי נשים, הפך ליום שחור עבורי. היצירות שלי לאורך 22 שנים, עיצבו דמויות של נשים על הבמה, יצירות כמו קסנדרה בהשראת דמותה המיתולוגית של קסנדרה הנסיכה הטרויאנית שנלקחה בשבי, עוסקות בנשים שממוקמות מחוץ לחברה, חשופות לביקורת ואלימות. כך שהנושא הציק לי באופן אישי, אומנותי וחברתי.

הרמתי טלפון לרקדניות שעבדו איתי לאורך השנים, והוצאתי קול קורא, בשלב זה תוך יום-יומיים הצטרפו אלינו למיזם למעלה מ 50 רקדניות, כולן רצו להשמיע את קול מחאתן כנגד אלימות נגד נשים. כולן ביקשו לדעת מה אפשר עוד לעשות, איך לעזור. יצרתי קונספט של ריקוד שרשרת, שבו הגב חשוף, כי כשאנחנו מתות אין לנו פנים וכשאנחנו חיות אין לנו גב.

אלו היו ימי הסגר עם כל המשתמע ולכן, המגבלה לא אפשרה לנו להיפגש ולעשות חזרות. יצרתי מחול שרשרת, ששלחתי לכל אחת באופן פרטי עם הנחיות כגון, להניח את המצלמה לרוחב במרחק 2 עד 3 מטרים. ביקשתי שיצטלמו בפינה בבית, ילבשו ג'ינס או חצאית ושחלק הגוף העליון יהיה חשוף. בנוסף, ביקשתי מהן לצלם פעולה מתוך היומיום כמו לקפל כביסה או לפתוח ולסגור חלון, ולהסתתר מאחורי כיסא. כל אחת מהרקדניות שלחה שני צילומים והתחלתי לערוך את הפרויקט. מה שהנחה אותי, הוא כלל פשוט, הכאב והצעקה של כל אחת צריכה להישמע ולכן, כל וידאו שנשלח ייכלל בסרטון. את הווידאו מלווה שיר מאת ריתא עודה 'בציפורני המשפחה,' משוררת המתגוררת בנצרת, כולנו אחיות במלחמה הזו.

AS a chicken כתרנגולת from RZ on Vimeo.

לאחר שבועיים וחצי מתחילת הפרויקט, ארע רצח מאיה ווישניאק, ויצאנו עם סרטון המחאה 'כתרנגולת'. לווידאו יש מתכונת של מופע לייב עם מספר רקדניות מתוך הווידאו, כשיתאפשר לנו, נציג אותה. כעת, התחלתי לכתוב דוקטורט בנושא הגוף העירום במחול ישראלי, בו מוקדש פרק למחול נשי בעירום.

פרויקט הוידאו כתרנגולת יוצג בתערוכת 'עדות מקומית' שמתארחת השנה במידטאון תל אביב ותוצג השנה לראשונה בתולדותיה ב"מוזיאון פתוח" תחת כיפת השמיים בכיכר 'הפיאצה המרכזית' של מידטאון סמוך לרכבת השלום. התערוכה תוצג במקום החל מ24.12 ועד 24.01.21 והיא פתוחה בחינם לקהל הרחב. 

ניהול אומנותי הפקה ועריכה: רונית זיו

צילום ורקדניות משתתפות: שני אדרי, מיה אברהם, נועה אורון, שיר אמסלם, תמר אלמוז, רון בולגרו, תמר בילר, רוני בן יעקב, נועה בר, דורון ברקן, תמר ברדוש, שרון ברבקוב, מאיה בר-יעקב, רוני ברכה, מיה גביש, קרן גולדשמיט, שירז דגן, עמית זרצקי, יוליה חורי, דפנה יוסף, הילה כהן, עלמה לאואר, גפן ליברמן, נועה ממרוד, נעם חן עפרון, קורל פלג, ליאל פיליורה, עמית פרץ, לירון קיכלר, עדן קרמר, זוהר קרני, גל ראובני, כליל רוטשטיין, סתו צוריאנו, חיה כץ רומן, שרון שגיא, עדיה שטרן, עדי שימשי.

עיצוב גרפי ותרגום: מוחמד מוחמד עיסא
ציפורני המשפחה מאת: ריתא עודה

**

פגעו בך? את מתלבטת אם את בזוגיות אלימה? חייגי 6724* לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת