פמיניסטי.וי

הפמיניזם של ימינו הפך לכל כך שמרני וחסר חוש הומור, שנראה שרגרסיה לדימויים של ב??יצ?'סמהעיר הגדולה, קורבנות אונס או מפלצות במסווה, הפכו לאופציה החתרנית-באמת עבור הצופה המו?דעת. זו שלעולם לא תתאר אישה שמנה כ-"שמנה" אך טרם התגברה על הרצון לרדת 5 קילו. דווקא בתקופה קשה זו של ארוחות החגים, מי מאתנו שחשה אי-נחת נוכח התמסחרות הפמיניזם בשנים האחרונות, ודאי תוכל להפיק הנאה גם מסדרות שאינן מניפות את דגל הפמיניזם כמו היו מירי רגב  השרה למגדר, ובכל זאת מציגות גיבורות מורכבות, מסעירות, נאורות יותר ופחות - בדיוק כמו קהל הצופות המגוון הצורך אותן.

במהלך החג, על מנת שנוכל להפיק את מלואההנאה מצפייה בסדרות על נשים תוך שאנו חוגגות את עצמנו ואת נפלאות הפחמימה, חשוב שנזכיר לעצמנו את האמרה המפורסמת (המרוססת על קיר ברחוב הלל הזקן) הסוברת כי "הדופי הוא בעיני המתלונן". להלן 5 גיבורות מרתקות לבינג' חגיגי מול המסך.

ביצ'ס

פליבג | Fleabag  [מיני-סדרה בת 6 פרקים. קומדיה טרגית. Amazon/BBC]

בשנים האחרונות אנו עדות לצונאמי של סדרות בכיכובן של אנטי-גיבורות, ילדות רעות ופמיניסטיות כושלות. חלקנו רואות בנוסחה מוכרת-עד-עייפה זו תופעה מבורכת בעוד אחרות מאסו בפמיניזם-ל?ייט עם מו?דעות עצמית אירונית. כיום אם כן, פעמים רבות, נמדדת הצלחתה של דמות נשית על ידי יכולתה להתמודד, באופן סימולטני, עם נושאים כבדי-משקל כמו שכול וכישלון, אתיקה מודרנית ודינאמיקה משפחתית, לצד נושאים רח?ביי-ק?ט?ר כמו מין אנאלי, כבר בפרק הראשון ובטווח של חצי

שעה.

אם ברידג'ט ג'ונס, קארי בראדשו, לנה דנהאם והסבתא מ"דאונטון אב??י", היו נדחסות לבלנדר עם אלכס מ-"התפוז המכני" ופרנק אנדרווד מ-"בית הקלפים", היינו מקבלות את "פליבג" (פיבי וולרברידג'). כינויה זה של הפנינה השחורה כמו גם שמה של הדמות, אינם מוזכרים בסדרה. אולם כמו בסטוץ מזדמן, נוצרת ביננו אינטימיות מיידית כאשר בשעת משגל, היא מפנה את תשומת לבה אלינו, הצופות, מגלגלת את עיני האדגר אלן פו שלה בציניות, ומתחכמת עמנו בדבר המתרחש סביבה, לרוב מעליה או מתחתיה, באנגלית ויקטוריאנית. עם מבטא אצילי שכזה, אפילו מונולוג על זיונים בתחת נשמע אלגנטי ומה טוב! שכן פליבג מזדיינת כל הזמן. היא מזדיינת כשהיא עצובה, שמחה, בודדה, משועממת, והיא משתפת אותנו בהכל. לפחות ב-"בהכל" שהיא נכונה להתוודות לגביו באותו רגע.

"אני לא אובססיבית לגבי סקס", היא מפצירה בנו מבעד למסך כבר בפרק הראשון. "אני פשוט לא יכולה להפסיק לחשוב על סקס. על האקט, על הדרמה. לא כל כך על הרגש". אך על אף העיסוק הבוטה במין ובפרט במין מסוג 'מיד-עכשיו-מהר-ועוד', דמותה של פליבג וסיפורה נחשפים בקצב של מופע סטריפטיז, כולל המניפולציות, החנחונים, והייאוש הכרוכים בדבר. בריקוד מתמיד על החבל הדק המפריד בין מודעות עצמית לנרקיסיזם, לצד התקשורת הישירה שלה עמנו, אנו עדים לפלשבקים החושפים צדדים נוספים באישיותה הפוחזת של פליבג, אינטראקציות מביכות עם בני משפחה, נשים אהובות וזרים רנדומליים. חרף היותו מעניין, סיפור המסגרת אינו חוד החנית של הקומדיה הקטנה והמושחזת, אלא העובדה שהיא בבסיסה טרגדיה.

שבורה, סבוכה וחסרת צנזור פנימי, פליבג מציגה במלוא הדרו את הכישלון הבלתי נמנע במו"מ המזוכיסטי שאנו נדרשות לנהל בין מי שאנו אמורות להיות או לפחות לעשות כאילו, לבין מי שאנו בפועל, אך מתביישות להודות בכך. בנוסף ולמרות הרדיפה המתמדת אחר זין, פליבג למעשה רדופה על ידי נשים ואובססיבית לגבי נשיות ופמיניזם, שהפך בתורו גם הוא לתחרות חולנית התובעת עמידה בסטנדרטים בלתי מתפשרים. קלייר, אחותה הגדולה (סיאן קליפורד) היא מעין דמות מראה של פליבג. ר?ע?י?ה ואשת עסקים מצליחה, עצמאית, חזקה ואסרטיבית באופן כה אבסולוטי, עד כי לא הפליצה כבר שלש שנים(!) ובכל זאת יש לאחיות מן המשותף. בסצנה בה הן הולכות לסמינר פמיניסטי אליו רשם אותם אביהן למען יועצמו לאחר טרגדיה משפחתית, פונה המנחה אל קהל הנשים באולם ושואלת, "מי מכן הייתה מוכנה לקצר את חייה בחמש שנים בתמורה לגוף המושלם על פי הסטנדרטים שקבעה החברה?". רק פליבג ואחותה מרימות ידיים. נראה שזה אומר הכל.

פרטי טריוויה:

"פליבג"הוא כינוי החיבה של פיבי וולרברידג', יוצרת הסדרה וכוכבתה. דמותה מבוססת על הצגת יחיד בת עשר דקות שזיכתה את פליבג-וולר?ברידג' בהצלחה מפתיעה בסצנת הפרינג' הבריטית.

אלנו?ר ש?ל?ס?טרו?פ? The Good Place |  [קומדיה.NBC ]

גם א?ל?נו?ר ש?ל?ס?טרו?פ? (קריסטן בל) היא ב??יץ', אבל היא אמריקאית יותר ומתוחכמת פחות, כך שקל יותר לשנוא ולאהוב אותה. יום בהיר אחד מוצאת עצמה אלנור מעבר לשולחנו של גבר כסוף-שיער בחליפה לבנה המברך אותה על הגעתה ל"מקום הטוב". מסתבר כי אלנור נפגעה אנושות מפרסומת ניידת לוויאגרה ותפסה את מקומה של אישה ראויה ממנה, בעלת שם זהה. אלנור הראויה, שריינה את מקומה בגן עדן בהיותה עורכת דין לוחמת צדק למען זכויות אדם, שהצילה אסירים מעונש מוות. הישגיה של אלנור הביץ' כללו בין השאר את היותה אשת שיווק מצטיינת לתרופות מזויפות לזקנים במשך חמש שנים ברציפות(!), ושינון ספרה האהוב, חשבון האינסטגרם של קנדל ג'נר. היא מודעת לכך שהיא אינה "בן אדם טוב" אבל לא חושבת שזה בהכרח הופך אותה ל"בן אדם רע". היא מזדהה כ"אדם בינוני" אך סצנות פלאשבק ואינטראקציות נשכניות עם הסובבים אותה, חושפות בפנינו אישה שמקומה הראוי הוא איפשהו על הציר שבין LA, לימבו ואינפרנו.

אלנור היא באג בלונדיני במערכת שהיתה אמורה להבטיח שהכל יהיה טוב ב"מקום הטוב". כל מעשה נבזי מצדה נענה במניפסטציה סוריאליסטית המכה בשכונה האוטופית שאליה הסתננה, אחת מני רבות בגן עדן. כשהיא גונבת חופן שרימפס ממסיבת קוקטייל, השמיים מוצפים בשפרימסים עצומים. כשהיא זורקת זבל במקום שאינו מיועד לזבל, מבול של זבל וחיפושיות-ענק ממטיר ממעל. במרומים ולמזלה, מתאחד כל צדיק עם הסו?ל-מ?ייט שלו. צ'ידי (וויליאם ג'קסון הארפר) פרופסור קוסמופוליטי לאתיקה, היה אמור להעביר את הנצח לצד לוחמת צדק עם חיבה לליצנים, אך מוצא עצמו מצוות לביץ' אגואיסטית, קנאית וחסרת מצפון. המהלך המוסרי הוא כמובן לסייע לה להפוך לבן אדם, לפחות עכשיו כשהיא מתה. בהמשך ודאי נגלה כי בעולם הבא, ממש כמו בעולם הזה, בכל ביץ' מסתתרת צדיקה קטנה ובכל צדיקה גדולה מסתתר "אדם בינוני" .

פרטי טריוויה!

הסדרה נכתבה והופקה על ידי מייקל שור שאחראי בין השאר לסדרות מופת כמו "המשרד" ו"מחלקת גנים ונוף".קריסטן בל אינה קריסטן סטיוארט אלא ההיא מ"ורוניקה מארס". היא דובבה את "אנה" בסרט "לשבור את הקרח" ואת זאת שיודעת בסדרה "אחת שיודעת".

--

קורבנות

א?י?יו?ימו?ק?סםThirteen | [מיני סדרה בת 5 פרקים. דרמה/מתח. BBC]

בתחילתו של זיווג שעטנז זה בין סדרת מתח משטרתית לדרמה פסיכולוגית להיפסטרים מנורבגיה,

אנו פוגשים אישה יחפה, סהרורית (ג'ו?די קו?מ?ר), בעודה רצה בהיסטריה מפתחו של בית סטנדרטי ברחוב אנגלי שומם, לעבר טלפון ציבורי בקרבת מקום. היא מזדהה כא?י?יו?י מו?ק?סם שנחטפה כ-13 שנים לפני כן. במהלך החקירה, תוך ניסיון לעלות על עקבותיו של החוטף, מגלה צמד הבלשים שהוצמד למקרה, סתירות בסיפורה של אותה ילדה-אישה, חיוורת ופרועת שיער, כיום בת 26. כמוהם, גם אנו לא יודעים אם היא מי שהיא טוענת שהיא או מתחזה, ואם כן, מי היא באמת ומה בדיוק קרה לה ומדוע כל כך קשה לנו להאמין לה על אף מחויבותנו אליה כבנות המין החזק-באמת?

במקביל למערכת היחסים המתוחה בין אייוי לצופות, מערכת היחסים בין החוקרים לבין עצמם משפיעה על האופן שבו כל אחד מהם מתמודד וקורא את האישה המסתורית, בין אם מדובר בחמלה או חשדנות גוברת. הסדרה כולה בנויה על מניירות וניואנסים עדינים. עיניה התזזיתיות ושפת גופה של אייוי מעבירות תחושה מצמררת שרק בשר אנושי יכול לבטא נאמנה. האופן המנוכר שבו היא מביטה בחוקרת או מלטפת את שיערה שלה כשהיא מדברת עם החוקר מבלבלים את השניים, שמתקשים להחליט אם מדובר באינסטינקט פבלובי או במניפולטיביות מתוחכמת מזו.

כך מתפצלת דמותה של אייוי גם בעיני הצופה. הטראומה שעברה מעוררת אמפטיה אך הפערים בין ממצאי המציאות לבין האופן שבו היא מתנהלת בה ומתארת אותה, מייצרים תחושת אשמה נוראית גם בקרב הצופה הנאורה ביותר. הייתכן כי קיווינו גם אנו ל"קורבן מושלם"? הסדרה נטולת פלאשבקים לתקופת שהותה של אייוי בשבי ומתמקדת במה שקורה לה בהווה, כשהיא שבה לחיים והופכת לנגד עיננו מילדה טראומטית לאישה פוסט-טראומטית במשחק מדויק, מאופק ואפל, היכול להתפרש באין ספור אופנים. אופנים רבים ומגוונים, ממש כמו סטטוסיםעל מקרי אונס בפייסבוק.

פרטי טריוויה!

הסדרה נכתבה, בוימה והופקה על ידי חברותא של נשים. ו?לין ק?יין, החוקרת, שיחקה בסדרת המתח המשובחת ""The Fall, לצד השחקן הוורסטילי ג'יימי דורנן (כריסטיאן גריי בסרטי "50 גוונים של WTF?").

קימי שמידט | Unbreakable Kimmy Schmidt[קומדיה. Netflix]

נטולת ניואנסים עדינים ואת הקדרות מתבקשת, גם קימי שמידט (א?לי ק?מפ?ר) נחטפה בנעוריה המוקדמים ויצאה לחופשי לאחר 13 שנה. עם זאת, תגובתה לטראומה שחוותה כה עליזה עד כי לפעמים מתחשק לירות בה. בגיל 29, במסגרת סיפור ההתבגרות/התגברות-על-אונס המצחיק ביותר שידע המסך הקטן, מתחילה קימי את חייה הבוגרים בתפוח הגדול, מגובה בשותף שחקן-זמר שחור, עליז וכריזמטי (טייטוס בורגס המצוין), בוסית אינדיאנית בורגנית ואנגלוסקסית (ג'יין קרקובסקי), והיפית ניו יורקית אכולת LSD(קרול ק?יין).

על אף שבנשים עסקינן אי אפשר שלא להתרשם מן הביצים העצומות והעוז הנדרש בבחירת סוגיה הידועה כנחלתם של דרמות אפלות (וכ-17 עונות סמי-קומיות של "חוק וסדר: מדור מיוחד"),והצגתה במתכונת קומית. השילוב האבסורדי מאפשר אין ספור פאנץ'-ליינים והלצות מיקרו-ביקורתיות על המאפיינים האבסורדים העומדים בבסיסן של תופעות כמו סקסיזם, קפיטליזם, גזענות ופמיניזם וכל זאת, ללא "אזהרת טריגר". הסדרה בעצמה הואשמה לא פעם בגזענות וסקסיזם, אך כמו שאר טקסטים פופולאריים, נוכל למצוא בה סימוכין לכל טענה ודעה, תהי?האשר תהיה.

עם תחילת הסדרה, שואל שותפה של קימי אם יורשה לו לשאול שאלה שהוא חושש לשאול. היא מיד מגיבה ב-"כן, היו שם כל מני ענייני סקס מוזרים". אולם קימי אינה מעוניינת ש"כולם יסתכלו עלי כאילו אני איזה קורבן. זה לא מה שאני". מבחינה זו, ניתן להתרשם כי האופטימיזם התוקפני שלה הוא מעין אצבע משולשת בפני הפמיניזם הקורב??ני, חסר חוש ההומור, הנוטה להדגיש את האופן שבו העולם דופק נשים ושחורים ופחות ביכולתנו לשרוד, להתגבר ואף לצחוק עליו.

פרטי טריוויה!

יוצרת הסדרה היא טינה פיי שכתבה, ביימה ושחקה בקלאסיקה המודרנית ""Mean Girlsובקומדיה המצוינת "רוק 30".

--

המפלצת

Stranger Things | Eleven[מדע בדיוני/אימה-לייט/מתח. Netflix]

סדרת המדע הבדיוני האינפנטילית בכיכובם של וינונה ריידר ומפלצת בחליפת לטקס יועדה להיות סדרת קאלט לצעירים ולצעירים ברוחם. אלו היו אמורים להתענג שוב או מחדש על קולאז' של הומאז'ים לסצנות ספציפיות משוברי קופות ספציפיים משנות השמונים. בכל תחום יצירתי אחר נקרא מהלך מבריק זה "פלגיאריזם", אך היכולת לשכנע את ההמונים שמדובר ביצירה עצמאית ואף ייחודית היא הצלחה בפני עצמה. הישג נוסף של יוצרי הסדרה הוא ליהוקה המדויק של גיבורת העלילה (מילי בובי בראון) בת ה-11, והפיכתה לשילוב חינני בין E.T., Yodaו-"קארי" של סטיבן קינג.

עלילת הסדרה מתחקה אחר תופעות על-טבעיות המתרחשות בעיירה אמריקנית קטנה לאחר היעלמותו של ילד בן 12. בא בעת ילדה קטנה, גלוחת ראש ובעלת כוחות קינטיים בורחת ממתקן ממשלתי מגודר וחוברת לשלישיית ילדים במטרה להציל את חברם האבוד. כינויה Eleven, נגזר מקעקוע של הספרה המוטבע על זרועה. הדיאלוג המצומצם שהוקצה לה כילדה שבילתה את חייה בבידוד, מאלץ אותנו להכירה דרך מעשייה ומבעד למנעד עשיר של הבעות פנים המצליחות לשלב הרואיות וקורבנות, פגיעות וזעם, אאוטסיידריות חייזרית וכמיהה אנושית לחיבה. על אף שהסדרה מגשימה את החטא האנטי-פמיניסטי הנורא מכל בסצנת מייקאובר הכוללת שמלה ורודה ופאה בלונדינית, דמותה המסויגת וכוחותיה המורבידיים של "א?ל" גורמים לסצנה זו ולפגמים סקסיסטים חינניים אחרים בסדרה, להראות כמו רפרור פארודי לE.T.-ופחות כמו דוגמה ל-"רמיסתה של ילדה סוררת תחת רגליהם הקטנות של נציגי הפטריארכיה".

להיפך, דמותה של א?יל?ו?ון סיפקה השראה ומודל חיובי עבור רבבות של ילדות ונערות שהפכו את סימני ההיכר של שלה - השמלה הוורודה, גרבי הכדורגל ומעיל הטייסים, לטרנד לוהט בתיכונים אין-ספור. א?ל מניעה את העלילה, מגינה על סובביה מס?כ?נו?ת אנושיות ועל-טבעיות ושורדת יקום מקביל, מ?ש??כ??נ?ה? של מפלצת צמיגית שנראית באופן צפוי למדי כמו וגינה- ממש כמו באייטיז(!). להגנתה של הסדרה יש לתת דעתנו לכך שאחד הסיכונים בכל סדרה תקופתית הוא נטייתה העל-טבעית של נוסטלגיה להשכיח מאתנו את הרבדים הפחות נעימים של ימים עברו. הגלישה לקלישאות העבר כמעט בלתי נמנעת בסדרה המהווה שעתוק מדויק של קלישאות העבר. יחד עם זאת הסדרה כה תמימה, קסומה ומטופשת, שעדיף לצפות בה דרך פילטר של נאיביות או לכל הפחות, אחרי צריכת כמות מספקת של קנאביס.

פרטי טריוויה!

השמועות מספרות כי מחיר הרחוב של 1 גרם קנאביס עומד כיום על 100 ש"ח.

צפייה מהנה וחג נעים וטעים!