לא ברור איך הפכה תומפסון-שאנון ממשפחה אנונימית וממוצעת (על הנייר לפחות) לאחת מתופעות התרבות הכי גדולות של העשור השני של המאה ה-21. מה שלא אמרו ואיך שלא קטלו את 5 בנות המשפחה ואת התיעוד הפולשני של חייהן, לא הצליח לעצור אותן מלהפוך לכוכבות בז'אנר משל עצמן. ברגע בו נכנסו מצלמות הריאליטי לבית שבעיירה קטנה בג'ורג'יה, השם הגנרי תומפסון/שאנון נשכח, והשם "האני בו בו", וכל מה שקשור בו, הפך לסנסציה.

 

9 האמהות הכי גרועות בטלוויזיה

יש כזה דבר אמא רעה? במציאות אי אפשר לשפוט, אבל על המסך זה קל מאוד ולרוב גם מצחיק

לכתבה המלאה

אומרים שאין דבר כזה פרסום רע, וכנראה שמאמא ג'ון היא מאמינה גדולה במשפט הזה. ג'ון שאנון הפכה לכוכבת רשת וטראש באמריקה בזכות סדרת הריאליטי על חיי משפחתה "האני בו בו", אך מאז שהסדרה ירדה לפני שנתיים וחצי היא די נעלמה. ונראה שהיא מתגעגעת לזרקורים, כי בקרוב מאמא ג'ון חוזרת לטלוויזיה עם תוכנית ריאליטי חדשה - "מאמא ג'ון: מלא שווה ללוהטת". באנגלית זה נשמע יותר "טוב" - From Not to Hot"".

בשבעת פרקי התוכנית, מפיקי הסדרה מבטיחים שנחזה ב"מטאמורפוזה פיזית ורגשית שתותיר את אחת הדמויות הכי מוכרות באמריקה שונה ללא היכר".

מאמא ג'ון לפני מהפך

חוזרת אל המסך כדי לעבור מהפך. צילום: Shutterstock

מאמא ג'ון, שהגיעה למשקל של 180 ק"ג, הפכה לשם נרדף ל"ווייט טראש" – כינוי גנאי לקהילות לבנות ועניות בארה"ב, לרוב מהדרום (כמו ג'ון עצמה), שמזוהות עם גסות רוח, השמנת יתר, חיבה לציד ולנשק, חוסר השכלה או תרבות ודעות פוליטיות וחברתיות שמרניות על גבול הגזעניות וכן גם אחוזים גבוהים יחסית של מקרי גילוי עריות.

ג'ון מיטיבה להשתמש בסטריאוטיפ הזה של הווייט טראש, שגם אחראי בגדול להצלחתה, כדי לדאוג שהכסף ימשיך לזרום מהטלוויזיה אל כיסה והזרקורים ימשיכו לחפש אותה. אך במי היא פוגעת בדרך?

הכל נשאר במשפחה

הפרק הראשון של "האני בו-בו" שודר באוגוסט 2012, אחרי שרשת TLC האמריקאית

זיהתה בסדרת ריאליטי אחרת את הפוטנציאל הגדול של בתה אלאנה תומפסון, הלא היא האני בו בו בכבודה ובעצמה. אלאנה, שהיתה בת 6 בתחילת הסדרה, השיגה הכרה כמתחרה בתחרויות יופי לילדות, אך למעשה מה שהפך אותה לכוכבת במהלך התוכנית זו הגישה החיובית, הקלילה אך פיקחת, השמחה ומלאת האהבה שלה לחיים, שדווקא לא תמיד האירו לה ולמשפחתה פנים. גישה שהיתה לקלף מנצח שהפך את סדרת הריאליטי המושמצת על ידי המבקרים לממכרת ואהובה בטירוף על ידי הקהל הרחב.

האני בו בו ומאמא ג'ון

הכוכבת האמיתית. מאמא ג'ון עם בתה האני בו בו, צילום: Shutterstock

אלא שהאווירה האופטימית והשטותית לא תמיד נשארה בתחומי הבית כשהמצלמות כבו – מעבר לקשיים הכלכליים והחברתיים שהמשפחה נתקלה בהם, בבית המשפחה היו גם סיפורים קשים של תקיפות מיניות. אחד מבני זוגה של ג'ון ישב 10 שנים בכלא אחרי שהואשם בתקיפה מינית של בתה, אנה, כשהיתה בת 8. לפני שנתיים וחצי הסדרה הופסקה על ידי רשת TLC כשנחשף שג'ון חזרה לצאת עם אותו עבריין מין מורשע, שפגע בבתה שלה.

והופ, בבת אחת כל התדמית של אשת הווייט טראש שמנצחת את הסטריאוטיפ עם לב טוב וחיוך גדול התרסקה – לפחות עבור כל מי שעיניו רואות ומבינות את גודל הבגידה של אם בבתה, שאין להעביר בשתיקה. לשערוריה הזו הצטרפו ידיעות על כך שאחת מבנותיה של ג'ון תובעת אותה בטענה שהעלימה כספים מקופות החיסכון שלה. אלוהים יודע איך בכל זאת אישה כזו מצליחה להתאושש מהמכה התדמיתית ושוב לקבל תוכנית משלה, אבל אחרי כל זה ברור למה בחרה דווקא בתוכנית שתעביר אותה מתיחת פנים ותוכיח שהיא מסוגלת להשתנות. לדברי המפיקים, "זהו מסע של גילוי עצמי שיגדיר מחדש את מי שהיא כאישה, כאמא, כמאהבת וכסלבריטאית".

המהפך הלא נכון

אבל לא רק על בנותיה דורכת מאמא ג'ון בדרך אל התהילה. בתוכנית החדשה, מה שמוצג כטריגר לשינוי הקיצוני של ג'ון הוא הגילוי שהאקס שלה, "שוגר בר" – אבא של האני בו בו, מתחתן.

מאמא ג'ון

מאמא ג'ון עם האקס, שוגר בר. צילום: Shutterstock

מיטיבי הלכת ומכורי הטראש שבינינו יבחינו בדמיון בין התוכנית החדשה של ג'ון לבין הריאליטי החדש של קלואי קרדשיאן, בו היא מאמנת בנות שחוו פרידה קשה ועוזרת להן לרזות כדי להשיג "גוף נקמה", כזה שיוציא את העיניים של האקס שלהן. הבעיה? המסר – במקום ללמד ולחנך אותנו לקבל את הגוף שלנו באהבה, קרדשיאן מסבירה לנו שכדי להיראות מאושרות אנחנו חייבות להיות רזות, ובו בזמן גם שהאושר והאהבה העצמית שלנו הם רק משניים אל מול הנקמה באקס. בקיצור, שטחי, מרגיז ומעמיק את בעיות דימוי הגוף שכבר גם ככה חקוקות לכל נערה ואישה עמוק בראש. ונחשו מה? גם מאמא ג'ון לא ממש עוזרת להן.

ג'ון תעבור בסדרה אימוני כושר, שינויים בסטייל ובתזונה, וסדרה של ניתוחים פלסטיים מרחיקי לכת. למרות שלא ברור באיזו מסגרת זמן צולמה הסדרה, ברור שלהעביר את בת ה-37 כמה וכמה ניתוחים פלסטיים בתקופה קצרה זה רחוק מלהיות בריא ולאפשר לה שיקום נורמטיבי בין ניתוח לניתוח. גם דיאטה עלולה לסכן אותה אם היא נעשית מהר מדי ובאמצעים קיצוניים מדי.

מאמא ג'ון בחדר הניתוח

מאמא ג'ון לפני ניתוח השרוול, צילום מסך מפרומו לתוכנית החדשה

סדרת מהפך של מאמא ג'ון היתה דווקא יכולה להיות רעיון טוב. כזו שתציג איך האמא שלא השכילה להגן על בתה מפני האיש שתקף אותה מינית למדה לקח, הפכה לאמא טובה יותר ושיקמה את היחסים עם בתה, או כזו שתציג את מסע הקבלה העצמית של האישה הזו, שבאמת לא עומדת במרבית מסטנדרטי היופי של ימינו, ותראה כיצד היא למדה לאהוב את עצמה כמו שהיא, או כיצד היא משתנה מתוך אהבה לעצמה.

כמובן שהמסרים האלו רחוקים ממה שאנו עתידים לקבל ממאמא ג'ון על המסך, לפי שיקולם של מפיקים חסרי מוסר שרואים רק כסף בעיניים. "כשאסיים, אני לא אזהה את עצמי במראה", אומרת ג'ון לבנותיה בפרומו לתוכנית, רגע לפני ניתוח שרוול לקיצור קיבה.המלצה שלנו? עזבו את המהפך הזה ותחזרו לגיפים חמודים של האני בו-בו המקסימה – רק ילדה, וכבר הרבה יותר חכמה מאמא שלה.