את ג'וליה לואי דרייפוס אתם מכירים בעיקר כאיליין בניס מ"סיינפלד", הסיטקום הסופר מצליח (אולי הכי מצליח) משנות ה-90 שדיבר על כלום ושום דבר. הסדרה שנכתבה ע"פ הסטנדאפ של בהקומיקאי ג'רי סיינפלד, הציבה את הרף לכל סדרת קומדיה שנוצרה מאז. אבל אם חשבתם שזה היה הטופ שאליו לואי דרייפוס הגיעה, תחשבו שוב. בגיל 56 היא נמצאת כיום בפסגת הקריירה שלה. בטקס פרסי האמי שהתקיים בספטמבר האחרון זכתה לואי-דרייפוס באמי ה-6 שלה ברציפות על התפקיד הקורע שלה כסלינה מאייר בסאטירה הפוליטית VEEP. נראה שלואי-דרייפוס הצליחה לחמוק מ"קללת סיינפלד" ולהישאר רלוונטית כקומיקאית וכשחקנית במשך למעלה מ-3 עשורים. אז איך היא עושה את זה?

לואי-דרייפוס נולדה למשפחת תעשיינים עשירה, יהודים ממוצא צרפתי, וגדלה בניו יורק. באוניברסיטה למדה משחק ולקחה חלק בתאטרון מקומי יחד עם מי שלימים היה בעלה. עוד לפני שהשלימה את לימודיה באוניברסיטה היא קיבלה תפקיד ב"סטרדיי נייט לייב". תכנית המערכונים הקומית-סאטירית משמשת עד היום בית גידול לקומיקאים אמריקאיים ביניהם: מייק מאיירס, אדם סנדלר, אדי מרפי, כריס רוק, טינה פיי ואיימי פולר – עשו שם את הצעדים הראשונים בקריירה שלהם. בגיל 21 הייתה לואי-דרייפוס האישה צעירה ביותר שהתקבלה לSNL-. זמן קצר אחר כך, היא קיבלה את התפקיד של איליין ב"סיינפלד".

במשך 9 עונות גילמה לואי דרייפוס את איליין המוחצנת והקולנית עם כמה סצנות אייקוניות שקשה לשכוח גם 20 שנה אחרי ששודרו. הריקוד המכוער והעקום שאיליין פוצחת בו כדי לאתחל מסיבה צולעת, את הרגע שבו היא צורחת לנוסע במטוס באוזן כדי להעיר אותו, את המנהג שלה לדחוף ולהפיל אנשים מתוך התלהבות כשהיא צועקת "Get out!", את הסצנה בה היא תולשת לג'ורג' את הפאה מהראש וזורקת אותה מהחלון, ואת הביטויים שהיא טבעה והולכים אתנו עד היום כמו "Sponge worthy" ו- Yada-Yada”".

בפרק האחרון של הסדרה צפו 76 מיליון אנשים, שיא שספק אם נשבר מאז, והכתיר את סיינפלד לסיטקום הפופולרי ביותר אי פעם שנחשב היום לקלאסיקה של ממש. ללואי דרייפוס היה חלק גדול בהצלחה הזאת. ב-1995 היא זכתה באמי על תפקידה כאיליין והפכה לאחד מהפרצופים המוכרים בעולם. בכתבה משנת 2014 "100 הדמויות האהובות ביותר בסיינפלד" בחרו קוראי מגזין הרולינג סטון את איליין כדמות האהובה ביותר בסדרה.

לואי דרייפוס יכלה להיעלם לרקע כמו שקרה לחבריה בסדרה ג'ייסון אלכסנדר ("ג'ורג' קוסטנזה") או מייקל ריצ'ארדס ("קרמר"). לאלכסנדר הייתה תכנית סיטקום שנכשלה וריצ'ארדס לא הצליח לשחזר את המקוריות והמוזרות של קרמר במופע הסטנדאפ שלו. אבל דרייפוס המשיכה וחיפשה תפקידים שיאתגרו וייקחו אותה למקומות חדשים.

אחרי ההצלחה חסרת התקדים של סיינפלד לקחה לואי דרייפוס הפסקה של כמה שנים. בשנת 2002 היא יצרה יחד עם בעלה, הכותב והמפיק בראד הול את הסדרה "Watching Ellie" (לצפות באלי). הסדרה בוטלה אחרי 2 עונות וקיבלה ביקורות מעורבות על אף נתוני צפייה מרשימים של כ-8 מיליון צופים בשבוע. לאחר ביטול הסדרה כתבו מבקרים לראשונה על "קללת סיינפלד", על פיה אף אחד מהשחקנים בסדרה המצליחה לא יגיעו לעולם להצלחה נוספת בטלוויזיה. בשנים 2003-2004 גילמה לואי דרייפוס תפקידים קטנים בקומדיות מצליחות כמו "30 רוק" ו"משפחה בהפרעה", שיחקה בסרט של וודי אלן, ודיבבה סרטי ילדים מצליחים.

בין 2006-2010 כיכבה לואי-דרייפוס בסדרה "אולד כריסטין" (או בשמה המלא The New Adventures of Old Christine). שם גילמה את כריסטין קמפבל, אישה גרושה ואמא בשנות ה-40 לחייה. הסדרה מספרת את קורותיה של כריסטין עם הסובבים אותה.  לואי דרייפוס זכתה באמי השני שלה על תפקידה בסדרה.

פוליטיקאים מושחתים ללא הבדל מפלגתי

אבל האמת היא שכל התפקידים האלה מחווירים מול התפקיד של לואי-דרייפוס כסלינה מאייר ב-VEEP. במרכזה של סדרת הסאטירה פוליטית נמצאת סגנית נשיא ארה"ב שלאט לאט ובאופן מקרי וכושל לחלוטין מצליחה לפלס דרכה לתפקיד נשיאת ארה"ב ונאבקת לשמור על הכסא שלה בכל דרך אפשרית. סלינה מאייר היא נרקיסיסטית, חולת שליטה ושונאת אדם שחושבת אך ורק איך לקדם את עצמה ומה יראה טוב מול הבוחרים. וכל האמצעים כשרים. וכמו שרק לואי-דרייפוס יודעת לעשות, היא מכניסה את עצמה לסיטואציות הזויות ובלתי אפשריות. שלא כמו הדרמה הרצינית והמייגעת "בית הקלפים" שעוסקת גם היא במוסד הנשיאות – יש מקום להרבה הומור. "סלינה היא אדם נתעב" אומרת לואי דרייפוס בראיון למגזין פיפל "ועם זאת אני אוהבת אותה עמוקות".

הצלחתה של Veep קשורה גם בעובדה שהיא יורדת על כל המשתתפים בזירה הפוליטית בלי לקחת צד. הנשיאה הכושלת והצוות שלה לא מציינים השתייכות פוליטית למפלגה מסויימת (דמוקרטית או רפובליקנית) ולכן כל צד חושב שמלכלכים על הצד השני. הסדרה מבקרת בצורה סאטירית והומוריסטית את התנהלות הפוליטיקאים ואת העובדה שהם יעשו הכל – ישקרו, ימציאו מציאות שקרית ודמיונית, ימכרו את אמא שלהם – כדי להרשים את קהל הבוחרים ולטפס למעלה.

על תפקידה בוויפ זכתה לואי דרייפוס ב-9 פרסי אמי, 3 מתוכם כמפיקה בסדרה ו-6 כשחקנית הטובה ביותר בקומדיה.

 

ג'וליה לואי דרייפוס ב-VEEP. צילום מסך

ג'וליה לואי דרייפוס ב-VEEP. צילום מסך

בפרק מהעונה ה-5 שנקרא "אמא" נודע לסלינה (לואי דרייפוס), שנמצאת בעיצומה של ספירת קולות גורלית לקראת ניצחון אפשרי בבחירות, שאמא שלה נפטרה. לא רק שהיא לא מזילה דמעה או עוצרת להתאבל, היא משתמשת בלוויה של אימה ובכאב של בתה כדי לקדם את האג'נדה שלה ולזכות בעוד כמה קולות של הרגע האחרון. אמיתי או מומצא לחלוטין? לפעמים המציאות והסאטירה מתערבבות עד שלא ניתן להפריד ביניהן יותר.

"אני שומעת תגובות מגורמים פוליטיים בשני הצדדים של מפה הפוליטית, וכל צד חושב שאנחנו צוחקים על הצד השני. לעיתים קרובות נאמר לי שאנחנו מצליחים ללכוד את המציאות הפוליטית כפי שהיא באמת. אני מקווה שזה לא נכון. פוליטיקאים דיברו איתי בעבר והודו שהם מזהים את עצמם כדמות אחת או אחרת מתוך הצוות של סלינה. זה מאוד מדאיג", סיפרה דרייפוס בראיון למגזין ה"רולינג סטון".

אי אפשר להתעלם מהקשר בין המציאות הפוליטית בארה"ב. קמפיין בחירות 2016 ועליית טראמפ לשלטון – והסדרה שמתארת את הבית הלבן כבית משוגעים שמנוהל ע"י חברות אופורטוניסטיים נלעגים. בראיון למגזין פיפל סיפרה השחקנית: "עד הבחירות האחרונות חשבתי שאנחנו עושים סאטירה פוליטית, מאז אני מרגישה כאילו אנחנו יוצרים סרט דוקומנטרי". בערב הבחירות בנובמבר שעבר, ממש ברגעים בהם הוכרז על ניצחון לטראמפ – צילם צוות הסדרה פרק שבו סלינה מאייר הנשיאה מפקחת על בחירות "דמוקרטיות" בגאורגיה. לואי-דרייפוס תיארה מאוחר יותר כי בתסריט הייתה שורה "דמוקרטיה זה כזה רעיון מטומטם" ושמעולם לא הגישה שורה והתכוונה אליה יותר.

להוציא את סרטן השד מהארון

בספטמבר האחרון חשפה בטוויטר שאובחנה כחולה בסרטן השד. בהודעה ששחררה כתבה "אחת מתוך 8 נשים חולות בסרטן השד. היום אני אחת מהן". לואי דרייפוס, שתמיד הייתה מוחצנת לגבי דעותיה הפוליטיות הוסיפה “החדשות הטובות הן שיש לי משפחה וחברים מדהימים ותומכים, וביטוח בריאות מצוין דרך האיגוד שלי. החדשות הרעות הן שלא כל הנשים כל כך בנות מזל, אז בואו נילחם בכל סוגי הסרטן ונגרום לביטוח בריאות להיות עבור כולם." בתגובה קיבלה לואי דרייפוס מבול של תמיכה מעשרות מפורסמים ופוליטיקאים שהביעו את השתתפותם בצערה וחיזקו אותה על החשיפה האמיצה. דברה מסינג, כוכבת "וויל וגרייס" צייצה: "שולחת לך אנרגיה של ריפוי. את מדהימה שאת מנצלת את הרגע הזה כדי לתמוך באחרים. תודה לך".

ג'אד אפטאו, מפיק "בנות" כתב לה: "שולח לך אהבה וחיזוקים למרות שנראה שהקדמת אותנו ושלחת לעולם את החוזק שלך". הקומיקאית שרה סילברמן צייצה בתגובה: "כל כך מצטערת וכל כך מלאת הערכה." ג'ו ביידן, סגן נשיא לשעבר וחבר אישי של לואי דרייפוס כתב לה: "אנחנו סגני הנשיאים שומרים אחד על השני, כולנו איתך".

בראיון למגזין הגרדיאן אמרה לואי דרייפוס: "תמיד הערצתי נשים שלא פחדו לגרום לעצמן להראות רע או להיות מטופשות כדי לגרום לאנשים לצחוק". אחרי קריירה של מעל ל-30 שנה, שידעה עליות ומורדות, לואי דרייפוס שומרת על מקומה כאחת השחקניות הקומיות המוערכות והאמיצות שקיימות היום. נראה שהיא הצליחה להפוך לאחת מאותן נשים שהיא עצמה העריצה.