מי שלא ראה את אוסקר 2011 כנראה שלא ראה מה זה "לדפוק הופעה" בחייו. כרגיל, השטיח האדום היה מלא בסלביות שהגיעו לראות ובעיקר להראות איזה דיל הן השיגו עם איזה מעצב. מי לא היתה שם? נטלי פורטמן ההריונית ומילה קוניס שחגגו את הצלחת "הברבור השחור", ניקול קידמן, סנדרה בולוק, קייט בלנשט – ובקיצור, כל החשודות הרגילות. אבל היתה זו דווקא בחורה אנונימית יחסית שגנבה את ההצגה עם שמלה אדומה נקיה, פשוטה וסקסית של קלווין קליין. ומאותו הרגע, כבר אף אחד (כלומר, אף אחד עם אובססיה להוליווד) לא יכל היה לשכוח את השם ג'ניפר לורנס.

ג'ניפר לורנס עושה היסטוריה עם קלווין קליין. תמונה: Shutterstock

ג'ניפר לורנס עושה היסטוריה עם קלווין קליין. תמונה: Shutterstock

במשך השנים מאז, הפכה לורנס למאמי האמריקאית הלאומית. בראיונות איתה היא התגלתה כייצור חמוד להפליא, עם הומור עצמי בריא ושנינות יוצאת דופן. לא פחות חשוב מכך, היא הפגינה יכולות משחק שמיד הקפיצו אותה למעמד של שחקניות אוסקר מהשורה הראשונה. למעשה, עד גיל 23 היא היתה מועמדת לשלושה פסלונים: על הופעתה ב"קר עד העצם", על "אופטימיות זה שם המשחק" שעליו היא גם זכתה ועל "חלום אמריקאי". במקביל לסרטים שהם הפנטזיה של כל שחקנית שמחפשת דמויות אופי מעניינות ועמוקות, היא גם כיכבה בסדרת הנעורים המוערכת "משחקי הרעב", ובכך הפכה סופית לאחת השחקניות המוכרות בדורנו.

במקביל לכל אלו, ובניגוד גמור למה שהיה מצופה מכזו הצלחה מטאורית שמגיעה בגיל צעיר, לורנס הצליחה לשמור על תדמית מהוגנת. היא לא צולמה יוצאת שיכורה וחשופה ממועדונים, השם שלה לא נקשר עם רומנים מפוקפקים, ורשימת החברות שלה כללה את הנשים מה"צד הנכון" של הוליווד, כמו טיילור סוויפט ואיימי שומר.

אך לא רק אלו הפכו את לורנס לחביבת הקהל. ב-2015, לאחר פריצה למחשבים של חברת "סוני", לורנס נדהמה לגלות שהיא מקבלת פחות כסף מעמיתיה הזכרים. במאמר לניוזלטר הפמיניסטי "לני" היא כתבה: "כשהפריצה לסוני קרתה וגיליתי כמה פחות השתכרתי מאשר בני המזל עם זין, לא כעסתי על סוני. כעסתי על עצמי. נכשלתי במשא ומתן, כיוון שוויתרתי בשלב מוקדם. לא רציתי להיתפס בתור 'קשה' או 'מפונקת'...נמאס לי לנסות את הדרך ה'מקסימה' לבטא את הדעות שלי כדי שימשיכו לחבב אותי. לעזאזל עם זה".

מאותו רגע, השכר של לורנס אכן התחיל לגדול, ועל פי הדיווחים, עבור הסרט "הנוסעים", היא קיבלה כ-8 מיליון דולר יותר מהפרטנר שלה, כריס פראט (שאליו עוד נחזור בהמשך). הצעד הזה שלה נחשב לאחד המכוננים בהוליווד, שהוביל משמעותית לצמצום בפערי השכר – גם אם לא באופן מוחלט, אז לפחות בצורה משמעותית.

ג'ניפר לורנס

אבל זו לא היתה השערורייה היחידה שבה לורנס נקטה עמדה ברורה ואמיצה. ב-2014 הופצו תמונות עירום שלה, אחרי שהאקרים הצליחו לחדור לשירות ה-"iCloud" של אפל. כבר אז לורנס הגדירה את המקרה כ"אלימות מינית", וכשהתראיינה על המקרה לפני כשנה, אמרה "אני מרגישה כאילו עברתי אונס קבוצתי על ידי העולם כולו". מיותר לציין שבעקבות המקרה אהדת הציבור רק הלכה וגדלה.

אבל בחודשים האחרונים, משהו התחיל להשתבש. זה התחיל מהסרט "ג'וי", בו חברה שוב לדיוויד או. ראסל, מי שביים אותה בשתי ההצלחות הכי גדולות שלה: "אופטימיות היא שם המשחק" ו"חלום אמריקאי". הסרט מבוסס על סיפור ההצלחה של ג'וי מנגנו, אשת עסקים אמריקאית, ולכאורה היה מדובר בלהיט אוסקר בטוח. אלא שהביקורות היו פושרות למדי, והבאזז לא הצליח להתרומם. מפה בחירת הסרטים של לורנס הפכה לגרועה יותר ויותר, עם "הנוסעים" הכושל ועם הסרט "אמא", שבגללו לורנס התקבלה בקריאות "בוז" צורמות בפסטיבל ונציה.

פליטת פה שלה ב-2016 הצליחה להוציא נגדה את תושבי הוואי, זאת לאחר שסיפרה שבעת צילומים באזור, היא התיישבה על סלעים שקדושים לתושבים כדי לגרד עליהם את ישבנה. בעקבות כך, החלו להישמע לא מעט קריאות בדבר הגזענות שלה.

באוגוסט 2017 העולם, או לפחות אמריקה, קיבלה בצער ובהלם את הידיעה על הפרידה של כריס פראט וזוגתו ואם ילדיו השחקנית אנה פאריס. כולם אהבו את הזוג המתוק הזה, שנחשב לאחד היציבים והחמודים שיש. כל זה קרה בזמן יציאת סרטו המשותף של פראט ולורנס, ואי אפשר היה שלא לשים לב לכימיה השוררת בין השניים, גם על המסך וגם בראיונות לקידום הסרט. ברשת החלה מיד חרושת שמועות על כך שלורנס היא זו שאחראית לפרידה ולפירוק משפחה – כי הרי תמיד האישה היא האשמה בכך שפיתתה את הגבר חסר היכולת לקחת אחריות על חייו.

ג'ניפר לורנס וכריס פארט. היה או לא היה?

ג'ניפר לורנס וכריס פראט. היה או לא היה?

כעת לורנס שוב מצליחה להרגיז לא מעט אנשים, דווקא כשהיא מתכוונת לעשות טוב. בראיון למגזין "Entertainment Tonight" אמרה לורנס כי היא מתכננת לקחת שנה הפסקה מהמשחק, לטובת פעילות אקטיביסטית. במהלך השנה הזו, היא תעבוד עם ארגון בשם "Represent.Us", הפועל כנגד השחיתות בממשלה, ודרכו היא תנסה לגייס צעירים לתחום הפוליטיקה כדי לעורר שינוי. "אני לא מתכוונת לעסוק בפוליטיקה", הבהירה. "אני פשוט פועלת לשים קץ לשחיתות ולשמור על הדמוקרטיה במדינה שלנו".

הייתם מצפים שקריאה כזו תתקבל בהערכה ובשמחה, אבל התגובות ברשת דווקא היו הפוכות. הרבה העירו על ההתנשאות שבדבריה של לורנס, ועל העובדה שבסופו של דבר היא אישה פריבילגית שלא באמת מבינה את מצוקות הקיום של נשים ואנשים אחרים. במאמר דעה שפורסם באתר babe, למשל, נכתב: "היא אישה לבנה שחושבת שהיא יכולה להציל את העולם בזכות זה שהיא לוקחת שנת חופש, ולא מסוגלת להבין שיש נשים שמקדישות את חייהן לאקטיביזם מתוך חוסר ברירה".

אך מה שהכי הכעיס בהצהרה הזו של לורנס, היא העובדה שמיד לאחריה המנהל שלה מיהר להסביר, כנראה במטרה להרגיע את האנשים שאליהם היא כבר מחויבת, שלורנס תחזור לעבוד "ברגע שאחד מהפרויקטים שלה שכרגע בפיתוח יהיו מוכנים ליציאה".

ואם כל זה לא מספיק על מנת להכתים את שמה של לורנס, כנראה שמה שקרה אמש כבר יסיים את העבודה. לורנס השתתפה בפרס הבאפט"א הבריטי, והיא נקראה לבמה על מנחת הטקס, הקומיקאית והשחקנית ג'ואנה לאמלי ("פשוט נהדרת") בת ה-71. לאמלי אמרה על לורנס שהיא "השחקנית החמה ביותר על פני האדמה, שבקרוב תככב ב'דרור אדום'". לורנס כנראה הובכה מהמחמאות וכשעלתה לבמה אמרה "זה היה קצת מוגזם, אבל תודה ג'ואנה". האמירה של לורנס מיד התפרשה כהתנשאות, והגולשים קראו ללורנס להתנצל בפני לאמלי, ויפה שעה אחת קודם.

כמובן שכל מי שיש לו טיפת תבונה ורגישות יכול מיד להבין שלורנס לא התכוונה להעליב או להתנשא, אלא פשוט להצטנע, אבל כנראה שזה כבר לא משנה – מה שהיא לא תעשה כרגע, יתפרש על ידי הגולשים באופן שלילי. הרי הם כבר החליטו – ימיה של לורנס כמאמי הלאומית חלפו, וכעת, כשהיא כבר לא צעירה ורעננה, הגיעה הזמן להחליפה באחרת, ועל לורנס צריך לחתום בחותם ה"שחקנית שפעם הייתה טובה והיום היא מעצבנת", ממש כמו שקרה לניקול קידמן, ג'וליה רוברטס ודמי מור, או כל מי שהעזה להגיד את דעותיה בקול חזק מדי.

ככל הנראה כרגע עומדים בפני לורנס שני תרחישים אפשריים: שהסרט בכיכובה "דרור אדום", שאמור לצאת בשבוע הבא, יהיה כל כך טוב עד שהוא ישכיח את השנאה ששוררת כלפיה כרגע. או שכמו שחקניות אחרות, היא תאלץ לעבור כמה שנים שקטות, עד שיזכרו בה והיא תזכה לקאמבק נוצץ. הרי אם יש דבר שהגולשים האמריקאים אוהבים יותר מאשר להפיל כוכבות, זה לעשות קאמבק לשחקניות שהם בעצמם דאגו להפיל.