כשארז טל פירט אתמול מה כוללת העיר העתידנית של "2025", הרגשתי שכל נימי נפשי רוקדים. אני, אחת שגדלה על מיטב ספרי המדע הבדיוני, התרגשתי לראות עיר חכמה ורובוטים שנמצאים בתפקידי מפתח. "זה כמו 'המופע של טרומן'", אמר הבן החכם למדי שלי, רק כי הוא לא ראה את 'ווסטוורלד'. "הייתי מת להיכנס לעיר כזאת". עבור בן 16 זו נשמעת הרפתקה של ממש ומבחינתי – כל רגע שהוא יושב וצופה איתי בטלוויזיה ולא דבוק ל-YOUTUBE (ערוץ הדוקו של התאגיד, מיינד יו) ויש פורמט מיינסטרים שמעניין אותו, אני רק אברך על כך.

עם הבילד-אפ שיצרו בקשת לקראת עליית הפורמט החדש, לא הייתה אפילו אפשרות זעירה שמישהו לא ישמע על "תוכנית הריאליטי מהדור החדש", שהומצאה על ידי שני גאוני הרייטינג, יורם זק וארז טל. לא, אין כאן שום נימה של ציניות, אני יודעת להעריך פורמטים כשהם טובים ו"2025" זה פורמט מעולה ואני בטוחה שעוד רגע יימכר למדינות רבות מסביב לעולם.

 

2025. צילום מסך

2025. צילום מסך

 

הכל תוכנן נהדר, החל מהפרומואים, הטיזרים, העיצוב של חלל ההזנקה והעיר עצמה ועד ההצבעות בשידור חי. למעט ההחטאות של התאורנים (בכל זאת היה מדובר בשידור חי), היה מושלם. ובואו לא נשכח את ההקשרים הפסיכולוגיים - אם בעונות הקודמות של "האח הגדול" עורכי התוכן הסתפקו בגרסאות שונות של ניסוי כלא סטנפורד (המשתתפים מחולקים לשתי קבוצות – הקבוצה הפריווילגית של "הסוהרים" והקבוצה נטולת הפריווילגיות של "האסירים) וניסוי מילגרם (כמה נזק תהיה מוכן לגרום למישהו אחר כדי לציית לפקודות של הישות העליונה?), ב-"2025" הצליחו לחדש עם ניסוי מרתק מתורת הכלכלה, "משחק האולטימטום". משתתף אחד מקבל סכום כסף ומחליט כמה ממנו לתת למשתתף השני ואולי לאפשר לו להיכנס למשחק.

ולמרות זאת, "קשת" בהחלט הצליחו לחדש. מהרגע הראשון ברור שמי שישלוט בעיר הזו זה לא ה-"רובוטים", אלא דווקא משהו נצחי הרבה יותר – הכסף. זה שגורם לאנשים רבים להרוס את חייהם ואפילו למות למענו. אם נוסיף את הליהוק החזק, שברקע שלו אפילו ה-SOB STORIES הרגילים נשמעו פחות בכייניים ונואשים, לכאורה קיבלנו כאן משהו מעניין מאוד ולכאורה יש למה לצפות.

אבל לכל מטבע יש תמיד שני צדדים. בחירה במשתתפים חזקים, יצירה של מעורבות מצד הצופים מהרגע הראשון באמצעות ההצבעות בשידור חי (בנוסף לכך שזה מאפשר מדידה אמיתית של הרייטינג, בלי לסמוך על השיטה המיושנת שלא לוקחת בחשבון מדיות אינטרנטיות אלא רק טלוויזיות בלבד) – כל זה טוב ויפה, אבל ברגע שפתחתי את הטלוויזיה הבוקר בערוץ 22 חוויתי דז'ה-וו ל"האח הגדול: אנשים בפיג'מות יושבים ומעשנים על הספסלים. כמו שאומר פתגם נהדר ומעט גס ברוסית: "אותם אשכים, רק בפרופיל".

2025. ה"מלצרית" בבית הקפה השכונתי. צילום מסך

2025. ה"מלצרית" בבית הקפה השכונתי. צילום מסך

 

כן, אני יודעת שזה לא הגיוני לצפות לדרמות על הבוקר הראשון בבית האח, סליחה, בעיר העתידנית, אבל אני חייבת להגיד שזה קצת גרם למפרשי ההתרגשות שלי לצנוח. האם גם כאן מצופה מהמשתתפים ברגע שהסירו את בגדי הכניסה המפוארים ועטו פיג'מות להיות עכברי מעבדה ולחכות להוראות מלמעלה כדי להתחיל להתרוצץ? האם הליהוק, חזק ככל שיהיה, יתרסק בסופו של דבר על הספסל בסמטה עם סיגריה וקפה ביד?

ואם כבר הזכרנו את "האח הגדול", את הפורמט החדש של קשת מנחים כמו בתוכנית ה"היא" ארז טל וקורין גדעון. טל הוא אולי המנחה הכי טוב שקיים היום בישראל, אבל אני מקווה שנזכה לראות גם את קורין גדעון בתפקיד שהוא יותר מסייד-קיק חינני. בסופו של דבר, אם לירון ויצמן יכולה, קורין עושה את זה בלי להניד עפעף.

נכון לעכשיו, סגרתי את ערוץ 22, כי הוא די משעמם. בינתיים אני מחכה לפרק של יום רביעי בציפייה, אך עם חשש קל להתאכזב סופית. האם גם בעיר עתידנית מה שייתן את הטון יהיו הישיבות הארוכות במחששה או ש"2025" תצליח לשחוט את הפרה הקדושה ולהראות לנו מה באמת אנשים מוכנים לעשות בשביל הכסף?