השיעור שלמדנו על עצמנו מצפייה ב'הקבוצה'
"הקבוצה", ריאליטי ההיכרויות החדש של "קשת" מספק הצצה לעולם ההיכרויות העכשווי, על כל היתרונות והחסרונות שלו, ומייצר חווית צפייה לא פחות מסוריאליסטית, אך גם הזדהות עמוקה
"הקבוצה", ריאליטי הזוגיות החדש של "קשת" עלה אתמול לאוויר והכניס למסך שלנו 6 גברים ונשים שהמטרה שלהם היא למצוא זוגיות. הקונספט- היכרות וירטואלית לחלוטין מינוס המימד הויזואלי. לחברי הקבוצה אסור לראות זה את זו או לשאול שאלות הקשורות במראה, הם נמצאים בבידוד מאינטרנט ואין להם שום מידע מקדים על הפרטנרים השונים בקבוצה פרט לשם הפרטי שלהם.
על פניו הקונספט מבריק. "הקבוצה" לוקחת את עולם הדייטינג העכשווי ופותח אותו על המסך של כולנו על כל יתרונותיו וחסרונותיו. יוצרי "הקבוצה" הבינו שעולם היכרויות השתנה ולוקחים את חוויית ההיכרות ומכניסים אותה לסוג של מאיץ, בו ההיכרות אמורה להתבסס על שיחות של המשתתפים והמשתתפות, ללא הסחות דעת ומאפיינים שמעוררים בנו דעות קדומות או טריגרים.
כמו בליינד דייט המיתולוגית של רועי לוי ודנה מודן, שהייתה להיט טלוויזיוני בתקופה בה בליינד דייטים היו הריל שיט, הקבוצה מבינה שזירת הדייטינג היא בעיקר מול המסך והופכת אותה לניסוי מעניין, למשתתפים ולצופים כאחד. מצד אחד, העובדה שאת החוויה שמתרחשת לצופים מול העיניים הם כבר עברו מעוררת הזדהות. מצד שני, הצפייה באנשים מסתמסים, פעולה כה יומיומית ופשוטה, היא חוויה סוריאליסטית בעצמה, והיא לא פחות מגאונות. אחד הדברים המסקרנים ביותר הוא לראות את הדיסוננסים הרבים שמתקיימים במקביל זה אל זה, ובעיקר לדעת שאת מה שאנחנו רואים על המסך אנחנו עושים ועושות בעצמנו כמעט תמיד.
זה בא ליידי ביטוי כמעט מיד, כבר כשהמשתתפים והמשתתפות חווים לבטים כיצד לנסח את עצמם. האופן בו הם מקלידים ומוחקים, מקליטים וגונזים, תוהים כיצד להתבטא כדי לא ליצר רושם מתאמץ מידי או כדי ליצר רושם מתעניין. הפערים ממשיכים כשמתבוננים באופן בו אחת הנשים שולחת הודעה, ובאופן בו היא מתקבלת אצל אחד הגברים, וההפך. היעדר המימד הויזואלי, הבעות הפנים, ומחוות הגוף מייצרים אצל המשתתפים והמשתתפות תחושות פנימיות שלא פעם מנותקות מהסיטואציה, והאבסורד הזה, שאנחנו רואים אצלם, הוא חוויה מוכרת ביותר.
דבר נוסף שמעניין מאוד לראות הוא העובדה שהדינמיקה הקבוצתית מביאה כמעט מיד תחושות של חוסר ביטחון עצמי למשתתפים והמשתתפות. אחת המשתתפות היטיבה לתאר זאת בשיחה אל מול מנהל הקבוצה כשאמרה שלראות את כל הנשים הקרייריסטיות בקבוצה גורם לה לחשוב שהיא קצת פחות שווה. מתמודד נוסף הביע את חוסר הביטחון שלה כאשר מנהל הקבוצה התיר להם לדבר באופן פרטני זה עם זו ואחת המשתתפות הגיבה לו בדילאיי. המחשבה הראשונית שלו הייתה שהיא ודאי פתחה בשיחה עם משתתף אחר, וחוסר הביטחון שלו החל לכרסם כמעט באופן מידי.
למרות המחמאות הרבות לקונספט החדשני והמסקרן, הפורמט חטא בליהוק גנרי ושגרתי, בדומה לריאליטי ההיכרויות השונים על המסך שלנו. אם חבר מכוכב אחר היה צופה בפרק, הוא היה מניח שרוב הרווקים והרווקות בישראל עוסקים בעריכת דין או בהייטק וגרים בת"א, כמו כמעט כל המשתתפים והמשתתפות. מעבר להומוגניות הדמוגרפית, לטווח הגילאים שמסתכם סביב ה-30, או לעובדה שכולם סטרייטים, גם מבחינת מראה אין טווח רחב – לא פלאס סייז, ולא מוצאים אתניים, אך כאמור, מדובר בריאליטי שעל פניו לפחות מנסה להסיר את הפוקוס ממראה חיצוני, שזאת חצי נחמה.
אין לי ספק שהריאליטי החדש יניב אחוזי רייטינג גבוהים במיוחד. על אף שהליהוק לוקה בחסר, והיינו שמחים לקבל גיוון יותר רחב, מעבר ליצר המציצני, הפורמט מספק עניין רב, וציפייה לראות איך הדברים עתידים להתפתח. מעל כל אלו, הפורמט מספק מראה אמיתית לזירת הדייטינג העכשווית, ונותן לנו הצצה חשופה ביותר לבן או בת האדם שיושבים מעבר למסך, וגם לעצמנו, בדיוק ברגעים האלו בהם אנו מתלבטים מה לכתוב. וגם אם לא באמת תצא מזה אהבה, או זוגיות, הצפייה בסיטואציית ההיכרות הווירטואלית היא שיעור טוב לרווקים ורווקות, על האופן בו המסכים קצת גרמו לנו לשכוח איך להכיר אחד את השני באמת.