אפשר היה לדמיין שבחירה של גבר לטוס לבד במחלקת עסקים, בעוד אשתו טסה במושב זול יותר תביא כל נישואים לנקודת שבירה. אולם, למרבה התדהמה, מספר גדל והולך של גברים מתעקשים להתיישב במחלקת עסקים – בין אם מדובר בשדרוג מטעם המעסיק שלהם או ברכישה שביצעו בעצמם - עם מעט מחשבה על נשותיהם שיושבות מאחוריהם במטוס.והנשים? מקבלות את העניין בהבנה, יחסית. בכתבה שפורסמה בדיילי מייל מספרים בני הזוג על הריטואל יוצא הדופן הזה:

טינה קומאר, בת 30, מתגוררת ווימבלדון, היא אחת מהנשים שטסות במחלקת תיירים, בזמן שבעלה, ארון, בן 38, בעל עסק לעיצוב באבנים טבעיות, טס בקביעות במחלקת עסקים. ומדוע הם הגיעו לחלוקה המוזרה הזו? ובכן, כי "ארון הוא וורקהוליק" כך טוענת אשתו, "הוא זקוק למושב משודרג שיאפשר לו לעבוד במהלך הטיסה, כמו גם לישון כמו שצריך לקראת הפגישות העסקיות הבינלאומיות הרבות שלו".

בכל פעם שארון טס למקומות מרוחקים כמו הודו או ברזיל עבור עסקים, רעייתו מצטרפת אליו והשניים יוצאים לחופשה בימים האחרונים של הנסיעה."אני מצטרפת בשביל החגיגה בסוף ואני תמיד תמיד יושבת במחלקה הרגילה".

טסים במחלקות נפרדות. טינה קומאר ובעלה, ארון

טסים במחלקות נפרדות. טינה קומאר ובעלה, ארון

טינה, מעצבת מטבחים וחדרי אמבטיה העשויים מאבן טבעית ועובדת בצד הקמעונאי של העסק של בעלה, מודה שהרגלי הטיסה  של ארון מושכים תשומת לב מחבריהם. "בכל פעם שאני מזכירה אירוע מצחיק שקרה על אחת הטיסות שלנו וארון מנסה להשחיל מילה – כולם ייקטעו אותו ויגידו לו "אבל איך היית יודע? אתה בכלל היית בעסקים כשטינה הייתה בתיירים! " הוא מקבל הרבה הקנטות בנושא.

"השאלה הראשונה שאנשים שואלים היא תמיד זהה:'האם בעלך הציע אי פעם להחליף מושבים איתך?" עם יד על הלב, הוא אף פעם לא הציע זאת.בעבר זה באמת הטריד אותי - האם הוא חושב שהנוחות שלו חשובה יותר משלי? מה זה אומר על מידת הכבוד שיש לו אליי? מאז כבר התרגלתי לזה".

טינה, שפגשה את ארון לראשונה בשנת 2009, בעת ביקור במחצבת אבן בוורונה, איטליה, לא מאמינה שההתנהלות של בעלה נובעת מקמצנות."הוא לא קמצן בכסף אבל כשצריך לבחור עבורי בין כרטיס שמחירו 3,500 £ עבור מחלקת עסקים לעומת 600 £ עבור מחלקת תיירים, קשה להצדיק את זה. האם אני צריכה מקום נוסף לרגליים? לא, אני רק 1.53 מ'".

ארון מצדיק מול אשתו את המחיר האסטרונומי שעולה הכרטיס שלו באמירה "אני משתמש במותרות כאלה רק בגלל שהעסק שלי יכול להרשות את זה לעצמו. הגישה שלו היא: "למה אסור לי לנסוע ככה?", אומרת טינה.

"כמובן שנהניתי  בפעמים הנדירות שבהן טסתי איתו אבל קשה להצדיק את זה מבחינה כלכלית. אחרי הכל, זו החברה שלו, אלה הרווחים שלו. זו הסיבה שאנחנו בסופו של דבר קונים לי כרטיס תיירים. לפעמים אני אשודרג. בדרך כלל אני לא".

ברגע שעלו על המטוס, בני הזוג, שנישאו בשנת 2011, לא רואים אחד את השני. "אנחנו לא נלך לבקר זה את זו במהלך הטיסה," אומרת טינה. "בפעמים הראשונות שטסנו ככה, כן עשיתי את זה וזה היה מביך נעצרתי על ידי צוות הדיילים שדרשו לדעת לאן בדיוק אני הולכת".

החלוקה ביניהם לא נגמרת שם, מודה טינה, "גם כשאנחנו יורדים מהמטוס אנחנו כמו זרים אחד לשנייה. בשדה התעופה ימתין לארון נהג עם מכונית שתיקח אותו היישר לסבב פגישות. אני אצטרך למצוא לעצמי מונית. לפחות הוא מסמס לי כדי לוודא שהגעתי למלון בשלום.

ארון לא ממש מתבייש באהבתו לנסיעות עסקים ללא אשתו: "אני אוהב לטייל בדרך הזו. אני אוכל טוב ותמיד ישן טוב בלילה", הוא אומר, "לא, לא אכפת לי שאנחנו נוסעים המחלקות נפרדות - אם כי טינה השתמשה כבר כמה פעמים בנקודות של 'הנוסע המתמיד' שלי בשביל לשדרג למרות שבאופן כללי, אני מעדיף לשמור אותם לעצמי כדי להפחית מעלויות המלונות שלי".

ארון ככל הנראה בכלל לא מודע לכמה האמירות שלו מקוממות: "לדעתי, כל אחד צריך לנסוע בדרך הזו. למה לא טינה? ובכן, זה משהו שלא מעניין אותה במיוחד. אבל אני באמת חושב שהמחלקה הראשונה נפלאה למדי וכן, זו הדרך היחידה לטוס".

עד כמה שטינה סבלנית לעניין היא מודה שלעתים קרובות היא חשה בדידות בטיסה: "כשאנחנו יוצאים ליעדים רומנטיים כמו איטליה או סרי לנקה, המטוס תמיד מלא בזוגות ואני צופה בהם די בערגה.הבעל עוזר לאשתו להעמיס את התיק בתא האכסון למעלה, מוודא שנוח לה... זה חסר לי. ברגעים כאלו אני חושבת לעצמי שהייתי שמחה אם היינו ביחד".

"אני לא מרגיש אשם"

הסיפור של מישל סדג'מור די דומה. היא בת 49, נשואה לג'ון שעובד בתחום ה- ITוהשניים הורים לשני ילדים בני 13 ו-9. כשהמשפחה כולה טסה, ג'ון הוא היחיד שטס במחלקת עסקים ואילו מישל והילדים מצטופפים במחלקת תיירים.

ג'ון טוען כי גובהו – 1.95 מ' והעובדה שהוא שונא לשבת בסמיכות לאנשים אחרים הופכת טיסה במחלקת תיירים לבלתי אפשרית עבורו.

ועם כמה שמישל שעובדת כעקרת בית, הייתה שמחה ליהנות מהפינוקים במחלקה המשודרגת, היא  מעדיפה שבעלה יטוס בנפרד ממנה ומהילדים. "ג'ון מוצא את מחלקת התיירים כבלתי נסבלת. הוא לא אוהב שמפטפטים לידו, הוא שונא צפיפות ולא מסוגל לשבת דחוס במושב צר לאורך זמן".

טסה במחלקת תיירים ובעלה במחלקת עסקים. מישל סדג'מור

לא היה לי כוח לבכי שלו. מישל סדג'מור

"גיליתי את זה כשנסענו ביחד לירח הדבש שלנו במלדיביים בשנת 2001 – הטיסה הארוכה הראשונה שלנו אחרי שיצאנו ביחד שנתיים. הטיסה ארכה 12 שעות והיא הייתה אסון. ג'ון לא הפסיק לגנוח ולרטון. נאלצתי לשתות כמה כוסות יין כדי להתמודד עם ההתבכיינות שלו. בסופו של דבר, הצוות מצא לנו שני מושבים אחרים עם קצת יותר מקום לרגליים אבל מבחינתי זה היה מאוחר מדי. סירבתי לעבור איתו. שבעתי מהדרמה שלו ולא רציתי לקלקל את שארית הטיסה שלי.למרבה המזל, כשהגענו המלדיביים הייתה לנו חופשה משגעת אבל זה היה שיעור קשה." בטיסה הבאה שלהם, לחופשה לברבדוס בשנת 2004, החליטו בני הזוג לא לטוס ביחד.

"נשכתי את לשוני – נתתי לו להזמין כרטיס עבורו למושב במחלקת עסקים ולי במחלקת תיירים. למרבה הצער, עם כמה שרציתי בכך, לא יכולנו להרשות לעצמנו שני מושבים יוקרתיים. פשוט העדפתי לא לשאת את הרטינות שלו. יצאנו מהבית כזוג, הפקדנו המזוודות שלנו ביחד והלכנו יד ביד אל שער ההמראה. כשעלינו על המטוס, נפרדנו וקבענו שנתראה כשנגיע לשם. היו לנו שבועיים מקסימים יחד בברבדוס. ג'ון היה מאוד קשוב - אולי בגלל שהוא הרגיש קצת אשם".

אבל ג'ון, מתעקש, שמצפונו לא הטריד אותו כלל בזמן שהוא שרוע במושב סופר-נוח, כשאפריטיפים חמים וקרים זרמו לכסאו מצוות האוויר.

'האם אני מרגיש אשם? בכלל לא!' הוא אומר. ומאז, בכל חופשה השנתית של המשפחה, ג'ון טס במחלקת עסקים בעוד מישל ושני הילדים במחלקת התיירים - משהו שרבים מוצאים כמפתיע.

"בכל פעם שאנשים בטיסה שואלים אותי איפה שבעלי ואני אומרת להם שהוא במחלקת עסקים, יש מן רגע כזה של תדהמה. אנחנו לא הולכים לבקר אחד את השני על הטיסה. אני לא יכולב לשאת את המבט של הדיילות כשהן רואות מישהו עובר ממחלקת תיירים למחלקת עסקים".

מאז, אנחנו טסים כל המשפחה לברבדוס או לפורטוגל מדי שנה. ובכל פעם, ג'ון טס במחלקת עסקים עם כרטיס במחיר מופרך בעוד אני יושבת עם הילדים.יהיו אמהות שיראו בזה הקש ששבר את גב הגמל - הוא לוגם משקאות יוקרה בזמן שאני משגיחה על הילדים! אני אשקר אם אני אגיד שזה לא מרגיז אותי לפעמים. הילדים שלי, כמו כל הילדים, מתרגשים כשאנחנו יוצאים לחופשה. למרבה המזל, אני יודעת איך לנהל אותם והם לא שמים לב או לא אכפת להם שאביהם לא יושב איתנו. אני חושבת שהם התרגלו לזה אחרי כל השנים האלה.בכל מקרה, אני יותר מעוניינת להגיע ליעד. בשבילי, זה הזמן בו החג מתחיל באמת".

ג'ון מודה שהוא מקבל יחס טוב מאוד במחלקת עסקים "ואם, יום אחד, נוכל להרשות לעצמנו את זה, אני אשמח שכל המשפחה תצטרף אליי לשם".

"רק כשנולד לי ילד, טסתי במחלקת עסקים"

כסף משחק תפקיד גדול בהסדרי הנסיעה של שרה-ג'יין קיליק, בת 51, ובן זוגה קנט פיליפ, בן 68.

שרה-ג'יין מודה שלמרות ההצלחה המקצועית והבתים הרבים הפזורים על פני הגלובוס, החצי השני שלה "יכול להיות האיש החסכן ביותר על פני כדור הארץ".

אין פלא, אם כן, ש לעתים קרובות היא מצאה את עצמה תקועה במחלקת תיירים, בעוד פיליפ יושב במחלקה היוקרתית.

"פעם אחת כשטסנו לאחד הבתים שלו בשוויץ, הוא במחלקת עסקים שממן המעסיק שלו ואני במחלקת תיירים, הוא ניסה לעודד אותי ושלח עם הדיילת מתנה בשבילי ישר למושב שלי. הוא שלח איתה שוקולד. זה היה רעיון נחמד אבל כרטיס במחלקת עסקים היה עדיף".

השינוי הגיע רק כשנולד הילד. שרה ג'יין קיליק, בעלה פיליפ קנט והבן ברטי

השינוי הגיע רק כשנולד הילד. שרה ג'יין קיליק, בעלה פיליפ קנט והבן ברטי

הצמד הכיר בבליינד דייט בשנת 1999 במספרה בה שרה-ג'יין עבדה באותה תקופה. שבוע אחרי שהתחילו לצאת, היא נפרדה ממנו. "הייתי המומה", היא מודה, "לפיליפ יש שלושה ילדים מנישואיו הראשונים, ונכסים בכל רחבי העולם - בתים בברזיל, בשוויץ, בלונדון ובית חווה בקנט. אני הייתי רווקה שגרה בדירה קטנה בפרברים ללא ילדים. בניתי במו ידיי את העסק הקטן שלי. האם אני בכלל רוצה את כל זה? לא הייתי בטוחה. בסופו של דבר חזרנו זה לזו. בתוך שישה חודשים מיום הפגישה הראשונה עם פיליפ כבר הייתי על מטוס לברזיל איתו. זה נשמע זוהר, לא? ובכן, לא. זה במחלקת תיירים.

"במשך עשר השנים הבאות, שבועיים מכל ארבעה הוקדשו לטיסות לפה, לשם, לכל מקום, לתמוך בפיליפ בברזיל או בכל מדינה אחרת בה הוא ביקר. הוא תמיד ישב במחלקת עסקים או במחלקה הראשונה. אני תמיד ישבתי במחלקת תיירים. לפעמים שדרגו אותי רק בגלל שהפרצוף של פיליפ במטוס כבר היה כל כך מוכר והצוות ידע שאנחנו ביחד.

הסיפור הזה קיבל תפנית כששרה-ג'יין נכנסה להריון ובנם ברטי הגיע לעולם בשנת 2008. רק עם תינוק בידיה, שרה ג'יין הגיעה למסקנה שגם היא ראויה למושב יוקרתי יותר במטוס. "למרות החסכנות האינסטינקטיבית של פיליפ, הוא נכנע בסופו של דבר. הוא איפשר לי לקנות כרטיס משודרג כי אני נוסעת עם התינוק שלו אבל, כדי לפצות על זה הוא לא קנה אחד לעצמו.למרבה המזל, ברטי היה נהדר במהלך הטיסה למרות המבטים המזלזלים שנעצו בו הנוסעים.זה היה כייף גדול לטוס עם הילד במחלקה הראשונה. אחרי כל השנים האלה של להצטופף, זה היה נחמד להיות לשבת במושב יוקרה לשם שינוי. אולי הייתי צריך ללדת תינוק מוקדם יותר!".

כמובן, זו הייתה חוויה חד פעמית. פיליפ חזר לטוס כמו לורד ובת זוגו ובנו הקטן שבו למחלקת התיירים. פיליפ לא רואה בכך בעיה: "המטרה העיקרית שלי בטיסה היא לישון כמה שיותר, אז בכל מקרה אני לא החברה הכי טובה לטיסה".