פריז היא עיר תוססת ומהממת, עיר האורות והאהבה והאופנה ומה לא, ואחד הדברים שהיא הכי מלאה בהם הוא – איך לא – תיירים. מאות מיליוני תיירים מגיעים לכאן מדי שנה, ופריז היא אחת משלוש הערים המתוירות בעולם (והתחרות צמודה מאוד). רוב התיירים מגיעים עם המלצות מראש ממדריכים ואתרים שונים, שמכוונים בעיקר למיינסטרים, מה שגורם להם לפספס הרבה מאוד מהדברים היותר מעניינים שלפריז יש להציע, וחבל. אני כאן כדי לעזור לכם בדיוק עם זה.

59 Rivoli

רחוב ריבולי הוא אחד מהרחובות הכי מרכזיים ויוקרתיים בפריז, והמקום הכי לא צפוי למצוא בו את59 Rivoli, שנמצא בדיוק בכתובת ששמו מרמז עליה. מדובר בבניין שהיה במחלוקת שנים רבות, לאחר שננטש ובשנת 1999 "נתפס" באופן בלתי חוקי בידי אמנים (מה שנקרא squat). האמנים הפכו את הבניין לסדנת העבודה שלהם, יצרו והציגו בו את מרכולתם. מהר מאוד כמויות המבקרים בבניין הגיעו לעשרות אלפי אנשים בשנה, עד שב-2006 עיריית פריז החליטה, בצעד חסר תקדים ונהדר, להפוך את המרחב לחוקי ולאפשר לאמנים להמשיך להציג במקום. הבניין שופץ ונפתח מחדש ב-2009, ומאז, מדי כמה חודשים, הוא מקבל מראה חדש לחלוטין – פרחים, פרצופים, כרזות, צבעים... במפתיע, אנשים מפספסים אותו די בקלות גם כשעוברים לידו, כי רחוב ריבולי עמוס בחנויות ובבוטיקים, באנשים ובצבעים, עד כדי כך שקל לשכוח להסתכל למעלה. הכניסה ל"after-squat", אגב, לא עולה כסף, אבל הם כן מבקשים יפה תרומה של 5 יורו לאדם (ותכלס – מגיע להם).

59 Rivoli (the Aftersquat), 59 rue de Rivoli, 75004, Paris

ימי ושעות פתיחה: יום ג' עד א', מ-13:00 עד 20:00. סגור בימי ב'.

59 Rivoli. פריז

59 Rivoli. פריז

עוד במדור:

 6 מדינות בהן ממש כדאי להיזהר מגנבים

6 הקינוחים הכי מושחתים שחייבים לטעום בחו"ל

בלי הפתעות: 7 דרכים למנוע חיובים מיותרים בכרטיס האשראי בחו"ל

9 טעויות נפוצות שאנחנו עושים עם כרטיס האשראי בחו"ל

Promenade Plantée

בעיר צפופה כמו פריז קל למצוא "שכבות" של היסטוריה שמתמחזרות למשהו חדש. פארקים שנבנו על הררי זבל, רחובות גדולים שנבנו על סמטאות הרוסות, ואפילו ערימת זבל שנבנתה על ארנה מימי הרומאים, וחזרה להיות פארק אחרי כמה וכמה מאות שנים. אחת היוזמות המופלאות של עיריית פריז בעשורים האחרונים היא לשפץ את ה-Petit ceinture, "חגורת הרכבות" שסבבו את גבולותיה של פריז ויצאו משימוש, ולהפוך אותן לסדרת פארקים ירוקים שכיף לטייל בהם. החלק הפופולרי ביותר של החגורה בקרב המקומיים הוא "המסדרון הירוק" (promenade plantée או coulée verte), פארק שהוקם על מסילת רכבת עילית, וממש קל לעבור מתחתיו ולידו בלי להבין בכלל שיש שם פארק. המדרגות העולות לפארק נמצאות בכתובת 44-46 rue de Lyon, ממש בקרבת כיכר הבסטיליה וגאר דה ליון. משם תוכלו להמשיך במסדרון ירוק ופורח (למעט בחורף), ולהגיע ל- Jardin de Reuilly, כר דשא נהדר לפיקניקים באביב ובקיץ. ההרפתקנים יוכלו להמשיך עוד במסדרון הירוק ולהגיע למנהרות וחורשות שלא יביישו אף מטייל אורבני (וגם כמה כאלה שלא).

ימי ושעות פתיחה: יום ב'-ו', מ-8:00 בבוקר, יום ש'-א', מ-9:00 בבוקר. שעות הסגירה נעות בין 17:00 בשיא החורף ל-20:30 בשיא הקיץ.

Promenade Plantée. פריז

Promenade Plantée. פריז

מוזיאונים מיוחדים

אחד הדברים שנמצאים בפריז בשפע הוא מוזיאונים לכל דבר ועניין. הלובר ומוזיאון אורסיי הם "יהלומי הכתר", אבל יש כאן גם מוזיאון לסרטים מצוירים, לארכיטקטורה, ליין, לשפות, לעישון, מוזיאון שעווה, שוקולד, ועד 2016 היה גם מוזיאון ארוטיקה. מרוב מוזיאונים מפורסמים, יש כמה מיוחדים מאוד שלא זוכים לאהדה שמגיעה להם. השניים שבחרתי להציג לכם כאן הם מוזיאון למתקני ירידים עתיקים ומוזיאון הביוב. נכון שנשמע כאילו מדובר בשני קצוות שונים של סקאלת המוזיאונים, אבל שניהם מציגים היסטוריה נהדרת, של התרבות בכלל ושל פריז בפרט.

מוזיאון מתקני הירידים (Musée des Arts Forains) הוא האוסף הפרטי של ז'אן פול פאבאנד, וכולל עשרות מתקני ירידים – מתקני שעשועים, דוכנים ואטרקציות משוחזרות – שנפתח לציבור ב-1996 במיקומו הנוכחי. המוזיאון מאפשר ביקורים רק במסגרת סיורים מודרכים בהזמנה מראש (דרך אתר האינטנרט), שמתקיימים כמה פעמים ביום, ובמהלכם תוכלו לקבל הסברים (לשמוע בצרפתית ולקרוא באנגלית) על המתקנים השונים, ואף לעלות על חלקם בעצמכם!

53 Avenue des Terroirs de France, 75012 Paris

מוזיאון מתקני הירידים, פריז

מוזיאון מתקני הירידים, פריז

ימי ושעות פתיחה: כל יום מ-10:00 עד 18:00. ניתן להיכנס רק בהזמנה מראש דרך האתר: http://arts-forains.com/en

מוזיאון הביוב (Musée des Égouts de Paris) ייתן לכם הצצה להיסטוריה של פריז מהמאה ה-13 ואילך. המוזיאון הזה הוא כנראה האטרקציה התיירותית הכי לא סטנדרטית בעיר, אבל בהחלט אחת המעניינות שבהן. אם אתם חובבי הנדסה ואוהבים לדעת איך דברים עובדים, אם אתם אוהבים להבין את "מאחורי הקלעים" של החיים האורבניים, אם אתם מעריצים של "עלובי החיים" מאת ויקטור הוגו, ואפילו אם אתם סתם אוהבים להתנסות בהרפתקאות מעניינות – אל תפספסו את המקום הזה.

Place de la Résistance, 75007 Paris

ימי ושעות פתיחה: יום ש' עד ד', מ-11:00 עד 17:00 (בקיץ עד 18:00). סגור בימים ה'-ו' ולשבועיים בחודש ינואר (ללא תאריכים מדויקים).

מוזיאון הביוב, פריז

מוזיאון הביוב, פריז

בלוויל – הגרפיטי והפארק

שכונת בלוויל, הממוקמת ברובע ה-20 של פריז (וגובלת גם ברובע ה-10, ה-11 וה-19), היא מקום לא טיפוסי ומעניין במיוחד, שבו גרים ערב רב של אנשים מכל הסוגים והמינים, מכל העדות והצבעים. תוכלו למצוא כאן מעדניות פולניות לצד מסעדות טורקיות, וייטנאמיות וטוניסאיות, סיניות, הודיות ואפילו צרפתיות קלאסיות. בבלוויל, שגם ידועה בתור אחת מה"צ'יינה טאונס" של פריז, יש הכל מהכל, אבל אחד הדברים שהשכונה ידועה בהם במיוחד הוא האמנים והאמנות שבה. בבלוויל יש לא רק גלריות וסדנאות עבודה רבות של אמנים צעירים, אלא גם אמנות רחוב נהדרת. עיקר העושר נמצא באזור הרחובות Rue Denoyez ו-Rue de Tourtille, אבל אם תשוטטו ברחובות הקטנים של השכונה אתם בהחלט עשויים להיתקל בפנינים ואוצרות בלתי צפויים.

בסיום הסיור בבלוויל תוכלו ללכת לפארק בלוויל, ובימים יפים תוכלו גם לשבת על הדשא בחלק העליון שלו, זה שממנו אפשר לראות את האייפל ואת כל העיר בעצם, ולכרסם קרואסון בזמן שאתם נהנים מהנוף המושלם הזה.

שכונת בלוויל, פריז

שכונת בלוויל, פריז

המזרקה והדרקון

בפריז יש מגוון רב של יצירות אמנות בכל מקום שאפשר לחשוב עליו – פסלים ברחוב ועל הבניינים, אמנות רחוב על הקירות, אפילו חלק מהבניינים בעיר הם יצירות אמנות בפני עצמם. היצירה "ריקוד המזרקה המתעוררת" (La Danse de la fontaine émergente) של האמן שן ז'ן היא אחת היצירות המקוריות ויוצאות הדופן ביותר בעיר, עד כדי כך ששווה לעשות בשבילה סטייה מנתיבי התיירות. מדובר בפסל/מיצב בעיצוב בלתי רגיל דמוי דרקון, שמוקדש לעוצמת המים הזורמים בנהר הסן. מעבר לעיצוב היפהפה, בשעות הערב והלילה היצירה מוארת מבפנים בשלל צבעים, מה שיוצר אשליה כמעט חיה של דרקון או מפלצת מים באמצע היבשה. לא מדובר בביקור ארוך, ואם תרצו לשלב אותו עם אטרקציה קיימת תוכלו ללכת קודם למוזיאון מתקני הירידים או לכל אחת מהאטרקציות הרבות שנמצאות 10–15 דקות הליכה משם.

Place Augusta-Holmes, 75013 Paris

המזרקה והדרקון, פריז

המזרקה והדרקון, פריז