בשבע השנים האחרונות, מאז נולדה בתי הבכורה, אני עובדת מהבית. מה שבמחשבה ראשונה נראה כסידור חלומי שפותר את כל הבעיות של אמא טרייה שלא רוצה לעזוב את התינוקת שלה, התגלה, ובכן, כסידור חלומי אך בהחלט לא נטול בעיות. סידור העבודה החדש דרש ממני יכולות להטוט מרשימות במיוחד, צמצום שעות השינה למינימום, וויתור כמעט מוחלט על חיי הפרטיים  ועל כל מה שהוא לא ילדה או עבודה. גם המושג יום מנוחה שבועי נשכח ממני לכמה שנים טובות, כשכל סופי השבוע הוקדשו באופן בלעדי לעבודה. לא מעט פעמים מצאתי את עצמי עובדת בשתיים לפנות בוקר, מנסה לסיים מטלות שלא סיימתי במהלך היום, בידיעה שבעוד שלוש שעות השעון המעורר כבר יצלצל. בינתיים הילדה גדלה ועוד תינוקת התווספה למשוואה. אבל למרות כל הקשיים, אני מודה בכל יום על המתנה שניתנה לי, להיות נוכחת בחיי היום יום של הילדות שלי.

יותר ויותר אימהות מצטרפות למעגל העובדות מהבית, בין אם כעצמאיות או כשכירות. שוחחתי עם אמא שעובדת מהבית ושתי מאמנות שמתמקדות באימון אימהות, שתרמו טיפים ותובנות לגבי איך עושים את זה נכון, איך מצליחים לתפקד באופן אופטימלי גם בעבודה וגם עם התינוק ולא פחות חשוב – איך לא מאבדים את השפיות.

אבל אולי לפני הכל, אם אתן חושבות לעשות את המעבר ולהתחיל לעבוד מהבית, כדאי קודם שתחשבו האם זה מתאים לכן. "העבודה מהבית לא מתאימה לכל אחת", אומרת מירב נחמני, עובדת בייעוץ ותפירת טיולי בוטיק במזרח אסיה בחברה הגיאוגרפית, ומגדלת שלושה ילדים כאשר הקטנה שבהם, שקד, נמצאת איתה בבית. "צריך לאהוב מאוד את מה שאת עושה, אחרת זה מאוד קשה. צריך הרבה נחישות ורצינות ומשמעת עצמית. צריך להיות עם אופי של אדם עצמאי. יותר מהכל: חשוב מאוד לאהוב לעבוד אבל גם לאהוב מאוד להיות עם הילדים. אני וורקוהולית אבל גם אמא טוטאלית. נכון, יש פה סתירה, אבל העבודה מהבית מאפשרת לי לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

הסתירה הזו היא אחת מהבעיות הגדולות של האימהות שעובדות מהבית ובמקביל מגדלות תינוק. איך אפשר לתת לתינוק את כל תשומת הלב שהוא זקוק לה, ובמקביל לתת את מלוא התפוקה בעבודה? ואיך אפשר ליהנות באמת מהזמן עם התינוק כשדד ליינים מרחפים מעל הראש? טשטוש הגבולות והעובדה שאין הפרדה בין הבית לעבודה מביאים לכך שאם לא מתנהלים נכון, עד ששני התחומים עלולים להיפגע.

עניין של זמן

ליעל דורון יבין, מאמנת אימהות לאיזון, יצירה והגשמה, יש נקודת מבט מרעננת על הדברים: "זו טעות שלנו לחשוב שצריךהפרדה בין הבית לעבודה. העניין הוא איזון פנימי. איך אני מתייחסת למה שקורה לי בחיים. איך אני נוכחת כשאני כן עם הילדים, איך אני מתמודדת כשהדברים לא מסתדרים כמו שאני רוצה. מה שחשוב זה למצוא שמחה במה שעושים. חשוב לבדוק כל הזמן מה אנחנו באמת רוצות ולראות איך יש לנו את זה כבר עכשיו. לראות מה מהנה לנו. את עובדת מהבית כי את רוצה להיות נוכחת בחיים של הילדים שלך, אבל דווקא כשהילד מתעורר את רוצה שהוא יחזור לישון. אבל אם הוא התעורר, יש לך הזדמנות להיות איתו שזה בדיוק מה שרצית מלכתחילה, אז כדאי ליהנות מזה".

הפתרון שדורון יבין מציעה הוא להיות נוכחת. היא מסבירה שחשוב לתרגל נוכחות, ולהיות כאן ועכשיו. לא חייבים לעשות מדיטציה בשביל זה. "אפשר לתרגל נוכחות בחיי היום יום. לשים לב לחושים. אם אני הולכת עם הבן שלי לגן שעשועים, אז להתמקד בתחושה של היד שלו שאוחזת בי, ברוח שנושבת, בציפורים שמצייצות. הקשב שלנו כל הזמן בהפרעה, אבל אם נהיה כאן ועכשיו נוכל ליהנות יותר ממה שאנחנו עושות", היא אומרת.

עדי מאור סיסו, מאמנת לניהול יעיל ואפקטיביות, שרבות מלקוחותיה הן עצמאיות שעובדות מהבית עם תינוק, סבורה שהמפתח לפתרון הבעיה הוא ניהול נכון של הזמן. היא ממליצה להתאים את עצמך לשגרה של התינוק, לשעות השינה וההתעוררות שלו. "כשהתינוק ישן, אני עובדת. ותינוק יכול לישון שעתיים בבוקר ועוד שעה – שעתיים בצהריים, ובארבע שעות אפשר להספיק המון. המטרה היא לבחור בצורה שקולה מה הכי חשוב לי עכשיו לעשות ומה הכי יקדם אותי ולהתמקד במה אני יכולה לעשות בפרק הזמן שעומד לרשותי. כדאי לעשות הכנה מוקדמת, ואז לדעת בדיוק מה אני רוצה לעשות ולהתחיל ישר בעבודה". מאור סיסו מדברת על עבודה נטו, ללא הסחות דעת, בלי פייסבוק וטלפונים. "צריך לבחור באיזה חלונות לאורך היום את זמינה, ובשאר הזמן, ובעיקר כשהתינוק ישן, לנטרל את כל מה ששותה זמן ואנרגיה. לא להיכנס לפייסבוק, לא לענות לטלפונים, לא לבדוק מיילים (את זה אפשר לעשות כשהתינוק ער). אם צריך, לכבות את ההתראות על דואר נכנס בנייד".

דורון יניב אומרת, שחשוב להפריד את המשימות של הבית והעבודה, לבדוק מה ריאלי לנו להספיק ולקחת רק שלוש משימות לכל יום. ולא פחות חשוב: "לא לנסות להספיק יותר מדי. לא להפוך לרובוט שעושה רשימות ומסמן וי. ואם לא הספקתי, חשוב לראות איך אני מגיבה לזה ולקבל שזו המציאות".

יש לי רק שתי ידיים

ישנה תפיסה שאימהות צריכות לעשות תמיד כמה פעולות בו זמנית, ובמיוחד אימהות שעובדות מהבית. "חייבים להיות מולטי טסקינג, לעשות הרבה דברים בו זמנית. לפעמים אני מניקה כשהלפטופ פתוח מולי, אני כל הזמן זמינה לטלפונים, עונה למיילים. אני נותנת ללקוחות את מספר הנייד שלי ותמיד זמינה", אומרת נחמני. מאור סיסו מייעצת לאימהות דווקא לא לעשות כמה דברים בו זמנית: "יש מחקרים שהוכיחו שהמולטי טסקינג דווקא פחות יעיל, ועדיף לעשות משימה אחת, לסיים אותה ואז לעבור למשימה הבאה. ברור שיש הסחות דעת אבל חשוב לסגור מעגל לפני שעוברים הלאה".

העניינים מורכבים יותר אצל שכירות, אשר מחויבות למקום עבודה שמתנהל בשעות מסוימות וצריכות להראות תפוקה. "אם נותנים לי לעבוד מהבית, אני צריכה להיות זמינה תמיד", אומרת נחמני, ומוסיפה: "יש תחושה שאני צריכה לתת יוותר לעבודה, ובסופו של דבר התפוקה שלי טובה יותר, לפחות כמו שהיתה כשעבדתי במשרד לפני ששקד נולדה". היא מוסיפה: "אני רוצה להחזיר ולצאת בסדר עם זה שמאפשרים לי לעבוד מהבית. אני רוצה לתת תמורה לכל שקל שאני מרוויחה". למעשה, עבודה מהבית יכולה להיות יעילה יותר מעבודה במשרד. "במשרד רואים חברים, יש פגישות, טלפונים, לפעמים השהות בעבודה יותר מייצרת עבודה מאשר מצמצמת פערים".

דבר חשוב נוסף הוא ההתמודדות עם מטלות הבית שנמצאות שם כל הזמן. לא מעט אימהות שסיפרתי להן שאני עובדת מהבית, הגיבו בקנאה: "איזה כיף לך. את יכולה לבשל ולעשות כביסה בזמן העבודה ואחר כל אחר הצהריים שלך פנוי". התפיסה הזו שגויה כמובן. חשוב לעשות סדר עדיפויות ובמקרה שלי הזמן עם הילדות וזמן העבודה נמצאים בראש והמחיר הוא בלגן תמידי בבית.  מאור סיסו אומרת: "מבחינתי זמן עבודה הוא קדוש, לא עושים בו דברים של הבית. את מטלות הבית אני מכניסה לשגרת היום, חלונות במהלך היום בהם יש התנהלות קבועה של הבית".

זה רק אני והמסך שלי
בעיה נוספת שחלק מהנשים העובדות מהבית מתמודדות איתה היא הבדידות, כשיום שלם עובר ואין שום אינטראקציה עם מבוגרים נוספים. מאור סיסו ממליצה ליזום סביבה חברתית: "אני דואגת לשלב בשגרה שלי פעילויות מסוגים שונים כדי להעשיר את עולמי החברתי - ללכת לכנסים, סדנאות, לקבוע שיחות עם קולגות וכל מה שמעשיר את השגרה ה'בודדת' שלי. אלו דברים שאני ממש מכניסה ליומן לאורך החודש ודואגת שהם יקרו".

ומה עם קצת זמן לעצמך? "מה שנפגע זה החיים הפרטיים", אומרת נחמני. "הרבה פעמים אני שואלת את עצמי אם אני יכולה להרשות לעצמי ערב ללא עבודה. צריך לקבוע סדר עדיפויות ומשהו חייב להיפגע. אני ישנה מקסימום חמש שעות ואין לי זמן ללכת להצגה או למסעדה. החיים החברתיים והתחביבים נפגעים. אבל בימי שישי-שבת אני לא פותחת מחשב, אלא הולכת לשתות קפה ועושה דברים בבית. חייבים את זה, זה נותן אנרגיה להמשיך". גם דורון יבין וגם מאור סיסו מדגישות את החשיבות בהקדשת זמן גם לחיים הפרטיים, לתחביבים ולהנאות. "זה הכרחי בשביל לשמור על השפיות. כמו מכונית שנוסעת על דלק שבסוף הוא נגמר. כמו שאני עושה רשימת משימות, בכל יום להכניס שלושה דברים קטנים שעושים לי טוב. זה יכול להיות שייק ירוק בבוקר, הפסקת מתיחות, קפה עם חברה. הכל נקבע מראש כדי שלא יתפספס. זה נשמע נורא מתוכנן בהתחלה אבל כדי שזה יהיה הרגל וחלק מאורח החיים, לוקח זמן להטמיע את זה".

ויעל דורון יבין אומרת: "חשוב להיות קצת ילדה, וליהנות מהכאן והעכשיו. ילדים לא טרודים כל הזמן בדאגות ומה יהיה, הם פשוט חיים את הרגע. חשוב לראות איפה אנחנו יכולות להקשיב לדחפים שלנו ולהבין מה אנחנו באמת רוצות לעצמנו. חשוב לראות מה מהנה לנו וליהנות מהדרך". וזו אחת התובנות החשובות לכל אמא שעובדת מהבית כשמגיעים רגעי משבר: לזכור למה בחרנו לעבוד מהבית עם התינוק מלכתחילה, ולנסות ליהנות מזה.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכן:

* גייסו עזרה. זה יכול להיות בן הזוג שנמצא בערב בבית ומבלה עם הילדים על מנת שתוכלו לעבוד, אמא שבאה מפעם לפעם לעזור עם הילדים או מטפלת בתשלום שמגיעה לטייל עם התינוק בזמן שאת עובדת. תמיכה היא כלי חשוב מאוד בשביל להצליח בעבודה מהבית.

* הקפידו להתלבש יפה, להתאפר ולהתארגן בבוקר כאילו אתן יוצאות מהבית. זה נותן תחושה טובה ואנרגטית להתחיל איתה את היום וגם עוזר להתמודד עם הפתעות במהלך היום, כמו ביקור של לקוחה או סקייפ לא מתוכנן.

* אל תדלגו ממשימה למשימה. השתדלו להתמקד במשימה אחת בכל פעם כדי לשפר את יעילות העבודה.

* הקצו בכל יום חלונות זמן שמוקדשים לתינוק נטו וחלונות זמן שמוקדשים לעבודה נטו.

* משימות טכניות יותר, כמו בדיקת מיילים או מענה לטלפונים, ניתן לעשות כשהתינוק ער.

* כשנמצאים את התינוק, התרכזו בו, והרחיקו את הטלפון הנייד או מסיחי דעת אחרים.

* גם את מטלות הבית אפשר לעשות כשהתינוק ער. יש הרבה דברים שאפשר לעשות כשהתינוק במנשא, ואפשר לנצל את המטלות לזמן איכות עם התינוק.

* השתדלו להרחיק זוללי זמן ואנרגיה, כמו הטלוויזיה או השיטוט ברשתות החברתיות. גם בדיקת מיילים כדי לעשות בפרקי זמן שמוקצים לכל ולא כמה פעמים בשעה.

* חלקו את העבודה למשימות קטנות, כאלה שאפשר להשלים בחצי שעה או שעה. כך תרגישו התקדמות ולא תתייאשו מכך שיש לך המון עבודה ומעט זמן.

* מצאו את הזמנים הכי טובים שלכן במהלך היום ועבדו בהתאם.

*  סלחו לעצמכן כשאתן לא מגיעות להספק הרצוי.

*  כשאתן מרגישות שאתן כורעות תחת הנטל, תמיד זכרו שהקושי הוא זמני, ושזו רק תקופה.