אתם מטיילים עם הילדה בקניון או בפארק, או שהתיישבתם לאכול במסעדה – והיא צריכה ללכת לשירותים. אבא מציע לקחת אותה לשירותים. לאן הוא יילך, לשירותי הנשים או לשירותי הגברים? מה יותר גרוע, להסתכן בכך שהילדה תיחשף למשתנות ולצחנה שעלולה להיות חמורה יותר, או לשלוח גבר בוגר לשירותי הנשים עם הילדה? מסתבר שיש אמהות שלוקחות את הדיון הזה ברצינות תהומית ומוכנות לחרף את מקלדותיהן במלחמה על השירותים.

זוג הורים לילדה בת 4 הצליחו לעורר דיון סוער וטעון בבריטניה בשבוע החולף, לאחר שהאם התייעצה בפורום האימהות mumsnet בנוגע למחלוקת בינה לבין האב. "כשבתי היקרה צריכה ללכת לשירותים במקום ציבורי, הוא לוקח אותה לשירותי הנשים", כתבה המשתמשת Adahopper. "אמרתי לו שנשים לא אוהבות את זה, ושהוא צריך לקחת אותה לשירותי הגברים. האם אני מתנהגת בחוסר היגיון, או שהוא?".

מרבית האמהות בפורום צודדו באם. "בעלך היקר לגמרי לא בסדר. בנים מבוגרים לא צריכים להיות אף פעם בשירותי הנשים. אם הייתי רואה אותו, הייתי מדווחת עליו בכל מקום שהייתי בו", כתבה אחת הנחרצות שבהן. "הוא אמור ללכת איתה לשירותי הגברים", הסכימו נוספות.

"בעלי היקר אף פעם לא היה עושה את זה ולא ראיתי אף גבר עושה את זה אפילו פעם אחת. אני אישית חושבת שזה מוזר שהוא חושב שיש לו כל זכות להיכנס לשירותי נשים. בעלי היה הולך לחדר החתלה אם יש בו שירותים או לשירותים שיש בהם רק תא אחד", כתבה משתמשת אחרת.

"שירותי גברים הם דוחים. לא הייתי רוצה שבתי תיכנס אליהם. הייתי מעדיפה שבעלי ימצא שירותי נכים", כתבה אחת המשתמשות, ואחרת הוסיפה, "הייתי מעדיפה לראות גבר לוקח את בתו לשירותי נשים אם אין שירותי משפחה/נכים בשימוש. לא חושבת ששום ילד צעיר צריך להיחשף למשתנות או לתאים מסריחים". ועוד הוסיפו המגיבות: "עדיין יש לי זכרונות מזה שלקחו אותי לשירותי גברים כילדה. הם נוראיים. אבל רוב הזכרונות הם מצליל וריח כי אבי היה מכסה בידיו את עיניי רוב הזמן".

ההצעה להיכנס לשירותי הנכים הצליחה להכעיס כמה מהמשתמשות בפורום. "אל תשתמשי בשירותי נכים רק כי את קפדנית לגבי המגדר של ההורה שעם הילדה שלך", כתבה אחת, בעוד שאחרת השתמשה בטונים נעימים וברורים יותר - "להשתמש בשירותי נכים כשאת לא נכה זה לא בסדר לדעתי".

עם זאת, היו אימהות שהצביעו על דעה אחרת מהרוב – ולא בגלל 'הריחות' בשירותי הגברים. "אני מקבלת את זה שדעתי אינה בנורמה, אבל לא אכפת לי בכלל מהמגדר/מין של האנשים שאני חולקת איתם את השירותים, כל עוד יש תאים. לא תהיה לי בעיה בכלל עם אב ובתו בשירותי הנשים", כתבה אחת. אחרת הצטרפה אליה: "ראיתי גברים עושים את זה וזה לא מטריד אותי בכלל. אני יכולה להבין למה שלא יירצו לקחת את בנותיהם לשירותי הבנים – היכן שגברים משתמשים במשתנות".

שירותים ציבוריים. צילום: Shutterstock

לאן הולכים? צילום: Shutterstock

אנו רגילים לחשוב על שירותים ציבוריים כמרחב בטוח לנשים בלבד או לגברים בלבד. לגברים בוגרים אין מקום בשירותי נשים - כך חונכנו. אך האם המרחב הבטוח הזה באמת מופר על ידי אקט תמים וחיוני כמו אב שלוקח את בתו לשירותים? והאם לא היה רצוי שנכבד גם את בטחונה של הילדה, שאולי לא רוצה ואולי לא כדאי שתגיע לשירותי גברים?

ואולי בכלל הבעיה היא בנו?

אולי הגיע הזמן לחשוב מחדש על כל הקונסטלציה הזו של שירותי גברים/נשים? אולי כדאי לשלב תאים שנועדו לילדים, שם גם אמהות וגם אבות יוכלו לקחת את ילדיהם להתפנות בביטחה? ואולי בכלל הגיע הזמן שנוותר על החלוקה הזו, שכבר נאמר לא פעם שפוגעת באנשים רבים במגדרים שונים, ונרגיל גם את הילדים שלנו ששירותים נועדו לכולם?

בין חששות מהיגיינה לקויה לחששות מהשמירה על השירותים כמרחב לנשים בלבד, האמהות הנזעמות בפורום שכחו להתייחס אולי לדבר הכי חשוב פה – מה שהילדה עצמה רוצה.

"בתי היקרה מסרבת לבוא איתי לשירותי הגברים, ומתעקשת ללכת לשירותי הנשים", כתב אב אחר בפורום. "למעשה זה סיוט מוחלט. אתן לא ממש הופכות את זה לקל יותר".