המסרים האלו נכתבו על ידי שחקנים וכותבים שעובדים מול ילדים, אבל הם נכונים לכל דבר שקשור לילדים גם בתחום החינוך, ההורות ובכלל. אם נסתכל על ההורים או הגננות כעל הבמה, אז הילדים הם הקהל – הם מסתכלים, לומדים וסופגים הכל. התהליך יכול להיות נעים, מצחיק ומפרה הדדית, לילדים וגם ליוצרים או למחנכים שמולם. הנה כמה טיפים ל"עשה ואל תעשה" מול ילדים:

 
1. זכרו שהייתם פעם בעצמכם ילדים. ברגע שהיוצר (או ההורה, או המחנך) מתחבר לילד שבו, המון דברים נעשים ברורים: כמו מצחיק או לא, מה מעניין, מה נעים לראות ומה לא נעים, וכו'.

2. חייבים ליהנות לאורך כל הדרך. מתהליך הכתיבה, ועד להופעות, במשך כל תהליך העבודה. אם אתם לא נהנים, סימן שמשהו לא נכון.

3. כבדו את הילדים. תתייחסו אליהם כאל אנשים אינטליגנטים. גם אם הידע שלהם על העולם הוא לא כמו של מבוגר, הלב שלהם פתוח ומבין רגשות כמו כל אחד אחר. ואף יותר.

4. אל תתיילדו. כשאתם משחקים (או מדברים עם הילדים) – תהיו אמיתיים. הילדים מזהים זיוף ברגע.

5. את המסר הילדים ייקחו, לא יקבלו. אל תדחפו להם אותו בכח.

6. לעיתים, העשייה עצמה היא המסר. כשחקנים, אל תנסו להיות מורים או מחנכים. אל תפריעו לילדים לחלום.

7. דעו את הקהל. זכרו: ילדים הם הקהל המפרגן ביותר בעולם, כשהוא נותן אהבה זה ללא גבול, אך אם איבדתם אותם, זה עלול להיות קשוח ואכזרי..

8. אין מקום לציניות. בכלל.

9. תשקיעו בסיפור. שום גימיק, שיר, בובה, ריקוד מרהיב, טכנולוגיה או אפקטים לא יחפו על היעדר סיפור טוב. חפשו את הסיפור בכל רגע. לשם כך התכנסנו.

10. כשנשאל קונסטנטין סטניסלבסקי, שנחשב למורה המשחק הגדול ביותר במאה העשרים, "איך משחקים לילדים?" ענה:
 "כמו למבוגרים, רק יותר טוב."

 

חנוכה שמח!

 

יצחק לאור ("החמישיה", "מכתוב" ועוד)  וינון שאזו ("עספור", "פצועים בראש", "מר עגבנייה" של יובל המבולבל ועוד) כתבו, ביימו ויצרו יחד את ההצגה "זה קרה בנר ראשון", שתעלה בבית אבי חי בירושלים בין ה-17-20 בדצמבר, 2 הצגות בכל יום בשעה 11:00 ובשעה 15:00.

ההצגות הן בעלות של 30 ש"ח בלבד לכרטיס, ובמחיר זה כלולה ההשתתפות ב2 סדנאות פעילות: יצירת סביבון של פעם (רקמת נרתיק בד וקישוט סביבונים) וסדנת מוזיקה ותיפוף על גוף לכל המשפחה.