גירושין הם דבר מלוכלך. הם שוברים לבבות ומשנים חיים. על אף שמבחינה טכנית הם מתקיימים רק בין שני אנשים, בפועל הם משפיעים על הרבה מאוד אנשים – על המשפחות משני הצדדים, הילדים, החברים והמכרים. גירושין משנים את כל מערכות היחסים על פיהן ועלולים לקרוע לגזרים קשרים וחברויות רבות שנים.

החדשות הטובות הן שגירושים הם תהליך, הם לא מתרחשים ברגע אחד או בגלל בגידה אחת. התהליך הזה מורכב מחוסר תקשורת, מריבים ומוויכוחים – חלקם קצרים ונפתרים במהירות וחלקם ארוכים, מעייפים ולא תמיד ברורים. הריבים שלא נפתרים באמת אף פעם הם הריבים המסוכנים למערכת היחסים שלך, והם מהווים סימן  שהקשר נגמר או עומד על סף משבר.

  • איך יודעים שזה נגמר?

ישנם 6 סוגי ריב שזוגות על סף גירושין מכירים היטב. מדובר בריבים שגורמים לכל אחד מבני הזוג להתבצר בעמדותיו ולהרגיש פגוע יותר ויותר. אם את ובן הזוג שלך רבים על אחד או יותר מ-6 הנושאים האלה – יש סיכוי שלא יעבור הרבה זמן עד שתתמודדי עם פרידה.

יחד עם זאת, זכרי שתמיד קיים נתיב נוסף – נתיב שיכול לקחת את כל הרפש שמצטבר עכשיו, להעביר אותו בפח המחזור הנכון ולייצר לך זוגיות טובה יותר, מתמודדת יותר. טיפול זוגי  לפני גירושין יכול לעזור לכם להתמודד עם המחלוקות ולהעלות אתכם חזרה על דרך המלך.

  • מובן מאליו

מדובר במסלול הידוע מראש של זוגות נשואים: מתאהבים, מתחילים את החיים יחד, ממשיכים אל אזור הנוחות ומתחילים לקחת דברים כמובן מאליו.

זה תהליך צפוי שאמור לקרות עד לרמה מסוימת – זה סימן שנוח לכם ואתם יכולים להוריד את ההגנות שלכם. יש בכך חלק חיובי ונעים שמהווה מרחב רגשי בטוח. יחד עם זאת יש לשים לב שהמצב עלול להתפרש לא נכון על ידי בן או בת הזוג – הם עלולים לחשוב שהם כבר לא חשובים יותר.

אחת הדרכים לצאת מהמצב היא לבדוק את ההנחות שאתם מניחים לגבי בן או בת הזוג שלכם. למשל אחד מבני הזוג יכול לחשוב "לא עשינו סקס כבר חודשיים, אז ברור שאת/ה לא אוהב/ת אותי יותר", או "הוא/היא לא מכבדים את המאמצים שאני משקיע/ה בבית ובמשפחה כדי שהכול יתפקד היטב".

ברגע שאת מתחילה לספר לעצמכם סיפורים כאלה, מבלי לבדוק מה הצד השני באמת חושב או מרגיש, אתם תתחילו למצוא ראיות התומכות בסיפורים שאתם מספרים לעצמכם. לכן בדקו את ההנחות שלכם עם בני הזוג כמה שיותר מהר.

  • לאן נעלם הסקס שלנו?

רוב הזוגות לפני גירושין מתלוננים על הסקס שלהם – או על חוסר הסקס שלהם. פעמים רבות הגבר הוא זה שמתוסכל בגלל שנראה שאשתו איבדה עניין. הצרכים המיניים של האישה מורכבים יותר ועל הגבר להיות קשוב לעניין: אולי הוא צריך לעזור לה יותר להגיע למקום נינוח או להשקיע יותר במשחק מקדים. אולי הוא צריך להיות יותר זמין רגשית ותקשורתי באופן כללי.

כמובן שהמצב יכול להיות גם הפוך – אישה המתמקדת בחסרונות של בעלה ומבקרת אותו באופן קבוע, עלולה למצוא בעל שלא מעוניין לשכב אתה, ייתכן שחש דחייה שמאיימת עליו.

הדרך הטובה ביותר לחזור למיטה, היא ללבן את הנושאים שלא קשורים לחדר השינה שלכם. זוגות שמשתמשים בשכל שלהם כדי להבין ולפתור מה עומד מאחורי הירידה בחשק המיני, הם אלו שמצליחים לרפא את המצב.

  • כבר עשית צ'ק אאוט מהנישואין

כשזוגות נמצאים על סף גירושין, אחד מהם או שניהם, מתחילים לתהות האם לנישואין האלה יש בכלל סיבה להתקיים. כשבני הזוג מתחילים להתנתק רגשית ופיזית ומתחילים לתהות לגבי האהבה שלהם אחד לשני ולשאול את עצמם "בשביל מה כל זה?".

כדי להתחיל ולבנות מחדש את הסיפור שלכם כזוג, כדאי להתחיל להציב כמה מטרות משותפות. כתבו לעצמכם מה חשוב לכם ועל מה אתם מתחייבים אחד כלפי השני. הציבו מטרות קצרות וארוכות טווח גם עבור כל אחד מכם וגם עבור הנישואין. כמו כן הקפידו על טקסים זוגיים – אמירות מחזקות יומיומיות, ערב משותף אחת לשבוע, חופשה זוגית שנתית.

  • את/ה מפנה את הילדים נגדי

זוגות שנמצאים ממש על הקצה לא מפחדים להשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותם – כולל לגרור את הילדים לתוך הוויכוחים שלהם.

זוגות שנמצאים במצב כזה רבים, מאשימים וקוראים אחד לשני בשמות לפני הילדים, עד כדי כך שהילדים הופכים 'חולים' כשההורים רבים. הורים כאלו מנסים להפוך את הילדים לבני ברית, במקום לפתור את הסוגיות עם בני הזוג שלהם באופן בונה.

לא משנה אם החלטתם להישאר יחד או להיפרד – המטרה העליונה שלכם היא שהילדים שלכם יהיו בריאים ומאושרים. לכן הפסיקו לתת להם את המושבים הטובים ביותר בהצגה שהיא הריבים שלכם.

הכירו בכך שהדבר הטוב ביותר שתוכלו לתת לילדים שלכם הוא מודל התנהגות בריא בין מבוגרים. כדי ליצור מודל כזה, ייתכן והאפשרות הטובה ביותר עבורכם היא טיפול זוגי לפני גירושין, או הדרכה זוגית והורית – אם החלטתם שאתם נשארים יחד.

גם אם אתם מחליטים להיפרד, עשו זאת ביניכם, באופן בוגר, אחראי. תוכלו להיפרד אחד מהשני אך לעולם לא מההורות המשותפת שלכם!

  • על מה אנחנו רבים בכלל?

אחד הדברים הראשונים שנמצאים ברשימת "איך יודעים שזה נגמר" הוא כשאתם לא יודעים להחליט על מה אתם רבים. חוסר התקשורת הזו מצביעה על בעיה עמוקה יותר – חוסר רצון או חוסר יכולת לשתף פעולה ולהבין את נקודת המבט של הצד השני.

כדי לצאת מהמצב זה עליכם להתקרב לתפיסת העולם של בן הזוג שלכם ולהזדהות אתה ככל יכולתכם. מצאו את הנקודות שאתם מבינים ויכולים להזדהות איתן וחזקו את המקומות האלה – את נקודות ההבנה וההשקה. התקרבו ככל יכולתכם לתפישת העולם של בן או בת הזוג שלכם ואמרו להם שאתם מבינים.

  • אנחנו כבר לא מתקשרים בכלל

כשמתחילים להניח הנחות ולהסתיר דברים מגיעים לחוסר אמון. חוסר אמון מוביל לכעס ולחוסר תקשורת. בדרך כלל במצב כזה, זוגות חושבים שאין כבר דרך לתקן את המצב ושהדרך היחידה העומדת בפניהם היא גירושין.

במצב כזה, אם אתם רוצים להציל את הנישואין שלכם, עליכם להיות פתוחים וכנים ככל האפשר. כשאתם כל כך קרובים לגירושין, ועדיין חושבים שיש סיכוי, עליכם ללכת על הקופה כדי שתוכלו לעלות על דרך חדשה.

פעמים רבות עזרה מקצועית כמו טיפול זוגי לפני גירושין, תוכל לעזור לכם ליצור סביבה בטוחה, שבה תוכלו להתחיל לתקשר שוב ולבנות את הקשר שלכם מחדש.

 

איתמר פסקל, הוא מנהל מכון תל אביב לפסיכותרפיה, פסיכולוג קליני ומטפל זוגי המציע תהליך טיפול זוגי סביב נושא הגירושין, המסייע לזוגות לקבל את ההחלטה האם להתגרש או לא, כיצד להתגבר על גירושין, וכיצד לפתוח פרק ב'