במקרה של גירושים, הסכמים אמורים לצפות את העתיד בקשר לאיך תראה ההורות של זוגות גרושים או פרודים שנים קדימה. למרבה הצער, משבר הקורונה הוא בדיוק מאותם המשברים שהמשפט לא יכול לתת להם מענה מראש בהסכם, כי כולנו נמצאים בחוסר וודאות לגבי העתיד הקרוב והרחוק. כדי להקל על המצב ולהפוך אותו לפחות סבוך, אספנו עשר דברות להורים גרושים בימי קורונה. אם תקפידו להתנהל לפיהם - החיים שלכם, של הפרודים שלכם, ובעיקר של הילדים המשותפים יהיו קלים יותר.

היו בני אדם

אם אחד ההורים נכנס לבידוד, זה לא הזמן להתחשבן איתו/ה אם אלו זמני השהות שלו/ה וכו'. התנהגו אל ההורה השני בצורה אמפטית. זה הזמן להשאיר בצד את המחלוקות והדם הרע, אם היה. 

התגמשו בזמני שהות וביתר העניינים הכרוכים בכך

 אפשרו תקשורת חופשית בין הילדים לבין ההורה השני, שינוי בזמני השהות מבלי "להתחשבן" או לקזז בהמשך ומבלי לחשוש היכן יהיה הילד בזמן הסגר המלא, אם יהיה.

כבדו הסכמים או לפחות את מה שעמד בבסיס ההסכם

בכל ההסכמים (או לפחות ברובם) ישנם כללי אצבע כמו 'היכן הילד יהיה אם יתעורר חולה בבוקר', 'מי יהיה "תורן" במצב כזה', ועוד כללי אצבע כאלו ואחרים (עם/בלי קיזוזים על נסיעות לחו"ל וכו'). הייתם שם כאשר ניסחו את ההסכם – נסו לעמוד ברוח שלו וליישם את עקרונותיו גם במצב שנוצר.

בחזרה אל הגישור

בכל זאת רבים? מתווכחים? לא מסכימים? (למרות שאפילו עו"ד לענייני משפחה וגירושים אמר לכם להיות בני אדם?), פנו להגיע להסכמות באמצעות חזרה אל המגשר/ת ו/או אל המתאם ההורי. ברוב ההסכמים יש מנגנון יישוב סכסוכים. חזרו לטקס עצה עם המגשר או עם מתאם הורי. בזמנים כאלו נכון לפנות לאנשי מקצוע כדי לא לצאת לגמרי משלווה או לשבור את הכלים.

עו"ד ארתור שני ורונית א. זיסמן

עורכי הדין ארתור שני ורונית א. זיסמן

עודדו קיום קשר עם ההורה השני והמשפחה המורחבת

למרבה הצער כיום סבים וסבתות נחשבים לקבוצת סיכון. כעת כשהילדים לא יכולים כלל לפגוש בסבא וסבתא - עודדו קשר טלפוני. אתם יכולים אפילו לשמור על קשר בדרכים מקוריות – גם לעמוד מתחת לחלון שלהם ולשיר הולך.

הורים, לא רק בזמני שהות

הורות היא לא רק זמני השהות הפיזית ותשלום המזונות, בהורות יש כמובן פונקציות של חינוך. כעת, בגלל שמערכת החינוך מושבתת, תוכלו לקחת על עצמכם חלק מתפקידי הלימוד וההוראה. לכל הורה, יהיו שנות החינוך שלו במערכת הפורמלית אשר יהיו – יש מה ללמד את ילדיו.

חינוך לדחיית סיפוקים

הילדים רוצים לצאת ולבלות בחוץ, רוצים לשבת כל היום מול הטלוויזיה? זה הזמן לחנך אותם לדחיית סיפוקים באמצעות הכנת לו"ז, הסברה של המצב בשפתם של הילדים ועוד.

צילום: shutterstock

צילום: shutterstock

כלכלת הקטינים

נכון שקבעתם מזונות, ונכון שלכולנו קשה כרגע, ובמיוחד אם הילדים כל היום בבית וההוצאות גדלו. היו בני אדם ונסו להסתדר עם עניין כלכלת הילדים. אל תתחילו דווקא עכשיו להיות קטנוניים על ההצמדה למדד או חלוקה של כל תשלום לחצי. דברו, תקשרו והגיעו לעמק השווה בדבר המאמץ בכלכלת הילדים. בייחוד אם גם ההורה השני יצא לחל"ת או חלילה גרוע מכך – פוטר מעבודתו.

הפסקת אש

בכל זאת נמצאים בהליכים משפטיים? מערכת המשפט נמצאת במצב חירום - זה הזמן להנחות את עורכי הדין שלכם לעצור את האש ולהקפיא את הליטיגציה לטובת יישוב הסכסוך בדרכים חלופיות: משא ומתן, גישור או הדברות. הפתיעו את הדיינים בבית הדין הרבני או השופטים בבית המשפט לענייני משפחה עם הסכם מייד לאחר שכל הברוך ייגמר, וחסכו למשפחה שלכם זמן, אנרגיה, כסף וקארמה רעה.

רגע לפני שאתם מפרקים את החבילה - עצרו

אתם נמצאים על סף סכסוך או שהשהייה בבית גרמה לכם להבין שהחלטתם לפרק את החבילה? ראו את הסעיף הקודם – זה הזמן לפנות לדרכים חלופיות מליטיגציה, שעה שבתי המשפט ובתי הדין עובדים ממילא במתכונת חירום, ולמנות מגשר מוסכם שיעזור לכם להתגרש בשלום.

 

הכותבים הם עורכי דין, שותפים במשרד א'. זיסמן שני המתמחה בדיני משפחה, גירושים והורות

***

אלו ימים קשים במיוחד לנשים במעגל האלימות. נשים וילדים שההסתגרות בבית עם בעל או אבא מכה קשה להם שבעתיים. מרגישה שאת צריכה סיוע? אזן קשבת? התקשרי 6724* קו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף  24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת.