כולנו מרגישים תקופה ארוכה חוסר וודאות מתמשך בחיינו. הורים רבים חשים שהחיים הושמו לרגע "על הולד", שוב, לפחות עד שיובן איך החודש הקרוב הולך להיראות בחיי כולנו. אז איך בכל זאת ניתן להתמודד עם מציאות בלתי רצויה זו? איך להכין את הילדים, וגם אותנו, לקראת הימים הקרובים שהשגרה שוב משתנה? ואיזו עבודה מקדימה כדאי שנעשה כבר היום בבית?.

זה ידוע שתחושת השליטה היא אחת התחושות המשמעותיות ביותר לאדם, בעיקר בתקופות של שינויים, מעברים וחוסר וודאות. הבעיה, ששליטה היא פיקציה. מה שלפעמים כהורים קשה לנו להכיל ולהבין - שאין לנו שליטה על הילדים שלנו, וזה בהחלט משהו שמתסכל רבים. כמה קל זה יכל להיות, אתם בטח אומרים לעצמכם ומחייכים, אם רק הייתה לנו שליטה על הילדים שלנו. אבל זה בדיוק האתגר בג'וב של החיים ובגידול ילדים.

אז מה כן יש לנו כהורים אם לא שליטה? השפעה, יש לנו יכולת השפעה. ובתקווה, השפעה הורית חיובית על ילדינו.

"מודל הל"פ (HELP)"

אמנם אין לנו שליטה על המציאות, אבל יש לנו כן יכולת לבחור איך להתייחס למציאות, ואיך לפעול בתוכה כהורים ובכלל. כלי שיכול לעזור לקדם תחושת וודאות בבית זהו "מודל הל"פ (Help)", מודל קצר ופשוט שיצרתי לצורך עבודה עם הורים בתקופה עמוסה ומשתנה.

ה' הסברים, הבנה והתייחסות למצב  

כולנו יודעים שידע הוא כוח. הוא חשוב במיוחד לילדים במציאות לא יציבה. תחושת חוסר הוודאות אינה נעימה לילדים (וגם לנו). הבעיה, שילדים מתקשים לבטא במילים את הקושי. מה שאנחנו נחווה בבית זה ביטוי לקושי בהתנהגות עצמה – מופעים של סף תסכול נמוך, כעס, רגזנות, חשש, בכי, רגרסיות שונות בהתנהגות, ועוד. אחד מהמשפיעים הגדולים על תחושת הוודאות היא הוודאות במה אני כן יודע. לכן, עלינו בימים הקרובים לספק לילדים הסברים ולייצר הבנה על מה הולך לקרות, מה המצב במדינה, מה המשמעויות והאפשרויות שעומדות בפנינו כמשפחה, איך סדר היום והשבוע יראו ועוד. שווה להתייחס למצב ולתווך אותו, לעשות הכנה, לספק מידע ולייצר בהירות. כמובן כתלות בגיל הילדים. אל תשדדו להם את ההזדמנות להרגיש שהם גדולים ויכולים להבין. זו חוויה טובה לילד שמתחשבים בצורך שלו להבין, ושדברים לא עוברים מעליו בבית, בכל גיל.

ל' – לדמיין, לייצר החלטות אופרטיביות ולשמר אותן 

לדמיין את השינוי והמציאות הקרבה ולעבוד בכדי שיהיו טובים בעבורנו. כהמשך לנקודה הקודמת, ילדים צריכים לדעת לקראת מה הם הולכים ואיך הדברים הולכים להראות. בשילוב עם האמונה כי "מחשבה בוראת מציאות קיימת" - נוכל לייצר מציאות רצויה, בגבולות האפשר.

מה זה אומר? שחשוב שנצליח לדמיין יחד עם הילדים איך החודש הקרוב הולך להראות בבית הספציפי שלנו, שזה יהיה כמה שיותר קרוב ומחובר למציאות, להכניס לדמיון גם רגעים פחות כיפים, ולהזכיר איך זה היה בסגר הקודם. חשוב שנכניס גם שאיפות חדשות לאיך זה יכול להיות הפעם אחרת. ואיך זה יראה במציאות? שיחה משפחתית, תיאום ציפיות ויצירת הסכמים.

בשיחה המשפחתית תייצרו החלטה משותפת על מערכת חוקים והסכמים יעילה בבית שלכם. כזו שתוכלו כולם גם לעמוד מאחוריה ולגבות אותה ברגע האמת. כדי לא להסתבך, תעשו תחקיר קצר ופשוט, ותשאלו את עצמכם ואת הילדים - מה עבד לכם טוב כמשפחה בפעם הקודמת? מה פחות עבד לכם טוב? מה אתם רוצים לעשות כעת בשביל לשנות את זה? למה אתם זקוקים הפעם כדי שתצליחו לעמוד בזה? מה אתם לא מוכנים שיקרה בבית הפעם? ומה כל אחד מוכן לקחת על עצמו כדי לעזור לזה להתקיים?. בסוף השיחה חשוב לעשות תיאום ציפיות בכדי שיובן איך זה יראה בפועל במציאות.

בהזדמנות זו אפשר לדבר על זכויות וחובות של כל אחד מבני הבית ולייצר הסכם משפחתי שיתעדכן עם הזמן.

למצולמים יש קשר לכתבה צילום shutterstock

למצולמים יש קשר לכתבה צילום shutterstock

פ' – פעולה

אחרי שהבנו איך אנחנו רוצים שהדברים יתנהלו הפעם, מה לשמר ומה לשנות, חשוב שנבין איזו פעולה במציאות, אם נעשה אותה, תגרום לזה להיות אחרת. בכדי להפיג את תחושת חוסר אונים חשוב שנפעל בתוך המציאות הקיימת. שווה להציע לילדים לבחור פעולה אחת שירגישו עמה בנוח, ושאם יעשו אותה הפעם אחרת משהו באווירה המשפחתית ובשיתוף הפעולה בבית ישתנה.

לדוגמא, עשיתי חשיבה מחודשת איך נראו הבקרים שלנו בבית ואיך אני רוצה שיראו הפעם. הותשתי מההתעסקות בנושא האוכל והחלטתי הפעם שבבוקר נכין כריכים בקופסאות בית הספר, כל ילד בזמן שלו ייגש ויאכל. בכך נושא האוכל בבוקר יקבל גבולות ברורים. זו הפעולה שאני לוקחת על עצמי. אותו הדבר נעשה עם הילדים. נשאל אותם מה הפעולה שאם הם יעשו הפעם אחרת זה יקדם אותם אל עבר שיתוף פעולה/ אווירה טובה/ כל מטרה הורית אחרת שחשובה לנו בתקופה זו ותייצר רוגע והתנהלות נעימה בבית.

ולנו ההורים, לסיום, קצת חמלה עצמית לא תזיק בתקופה שמאתגרת עוד יותר את התפקיד ההורי. אתם עושים את הכי טוב שלכם!. לכן, כל בחירה היא פעולה, גם פעולה כמו לצוף מעט, לשחרר, להרפות, לתת לדברים להתנהל, לשבת לרגע מן הצד, זו גם פעולה. קחו לכם כמה ימי הכנה עצמית ומשפחתית. הכנה טובה תעזור לכם בשבועות הקרובים. 

דפנה יודפת היא מדריכת הורים ומנחת קבוצות הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך

***

לא מעט נשים חשות כלואות בביתן היום יותר מתמיד, ועכשיו כשהסגר חוזר החשש עולה. לקריאת תמרורי האזהרה שכתבו בפורום מיכל סלה כנסי ללינק הבא 

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת