בסוף השבוע האחרון, חברת דוריטוס בישראל יצאה בקמפיין מיוחד לקראת יום המשפחה שחל מחר (יום שלישי). הקמפיין מציג מגוון של משפחות מכל הסוגים וביניהן גם משפחות גאות. בעוד הקמפיין של דוריטוס תופס תאוצה, מסתבר שהמגזר החרדי-חרדל"י בישראל לא כל כך התלהב מהקמפיין, עד כדי כך שהוא קרא לחרם על המוצר עצמו.

הקמפיין של חברת דוריטוס ליום המשפחה, מתוך עמוד הפייסבוק של המותג.

בסוף השבוע האחרון טוויטר התפוצצה מרוב ציוצים של אנשים מהמגזר שהחליטו להחרים את המוצר בעקבות הפרסומת.
עמנואל שילה, כתב עיתון שבע שצייץ בחשבון הטוויטר שלו:
"לא קונה דוריטוס. ולא רק בגלל הבריאות. חברת שמוכרת חטיפים לא אמורה לקחת צד בנושאים ערכיים השנויים במחלוקת טעונה בין לקוחותיה.
היהדות מכירה רק במשפחה של איש ואישה.
לא אתערב בחייו של מי שבוחר לחיות אחרת, אבל לא אתן את כספי לחברה שמשתמשת בו כדי לפגוע בערכיי - ערכי המשפחה היהודית."

איתי ברק, צייצן מקומי צייץ גם הוא בטוויטר שלו:

"עוד פעם קמפיין להט"ב והפעם בחסות דוריטוס. דוריטוס תוציאו את הפוליטיקה הזולה הזו מהצלחת, או שנוציא אותכם!
אני לא קונה יותר דוריטוס עד שאתם מפסיקים להנדס תודעה של טשטוש מגדרי.
חלאס!"

אלעד צדיקוב, חבר מועצה בהרצליה לקח את זה צעד קדימה ופנה להכשר בד"צ העדה החרדית ובד"צ בית יוסף בקריאה להסיר את ההכשר מדוריטוס בשל הצורך בהנכחת דרישה לאווירה יהודית יותר במרחב הציבורי. 

המותג "דוריטוס" מאוד אהוב בכלל הציבור הישראלי - גם החרדי גם החילוני וגם הערבי אבל ביממה האחרונה הצליח הציבור החרדי לקשר בין מותג חטיפים תמים, לבין מה שנראה, בעיניהם כחילול השם, כהמצאה של "הציבור הפורגרסיבי".  בישראל יש המון סוגים של משפחות אבל יש ציבור שבוחר שוב להאמין, פעם אחר פעם שמה שמרכיב משפחה הוא "אבא+אמא" וכל תרכובת אחרת של משפחה נחשבת לתועבה וחילול השם. האימרה שקנייה של המותג תוביל ל"פגיעה בתא המשפחתי היהודי" והקריאה לחרם צרכני, היא רק תירוץ להדרה נוספת של ציבור בחברה הישראלית. הדרה ששוב מוביל מגזר החרדי והחרד"לי. ההדרה אינה זרה למגזר הזה: במפלגות החרדיות אין כלל וכלל ייצוג של נשים, לא פעם הושחתו שלטים המציגים נשים במרחב הציבורי וכשהן אכן מופיעות בפרסומות שמפיקים המפלגות החרדיות הן מוצגות כמוחלשות ומסכנות. חרם מוצרים זה תחביב שמרני ידוע לכל הדתות. .ג'וליה זהר, הבעלים של טחינת אל ארז, הרגישה זאת על בשרה, שספגה חרם במגזר הערבי על ההחלטה לתרום לקהילה הגאה מהמגזר. 

חברת דוריטוס מיהרה לענות לכלל המצייצים וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה:
"אנחנו מכבדים את כל התפיסות, האמונות והמגוון של החברה הישראלית ואין כוונה לפגוע באף ציבור."
אך נראה שזה לבינתיים לא כל כך משפיע על משהו, כי התגובות הרעות וההחרמות על המוצר לא מפסיקות לזרום.

אבל תכלס אנחנו שואלות - מתי באמת ראיתן על המסך קמפיין שמציג משפחה גאה? או משפחה חד הורית? או משפחה מעורבת? צריך להודות על האמת שהייצוג הזה מאוד חסר על המסך שלנו. מלבד פרסומות בודדות, שספרנו על כף יד אחת, מסתבר שאין ייצוג כזה בכלל. תרבות הפוליטיקלי קורקט האמריקאית של כל הגדלים, כל הצבעים וכל סוגי המשפחות פשוט מדלגת על המסך הישראלי ואם מדי פעם מנצנצת פרסומת מגוונת אז אנחנו חוגגים עליה כאילו זו המצאת המאה. מה שהוא בבחינת יום יומי וכמעט שגרתי בסדרות שמגיעות מעבר לים אבל גם בחיים האמיתיים באמריקה וגם באירופה, פשוט לא מצליח להגיע למזרח התיכון. 
משרד הפרסום של חברת שטראוס, המייצגת את דוריטוס, בחר לקחת החלטה, להרים את הכפפה ולתת במה וייצוג לכמה סוגי משפחות שונים בישראל. וכן, יש גם משפחה מעורבת שמוצגת שם - משפחת קורן בה האם דתיה-לאומית והאב חילוני אבל זה כאמור בגדר סנונית בודדת ולא להקה. 

כשרואים מה פרסומת אחת למותג חטיפים, מצליחה לעשות מבינים שהמלאכה עוד רבה. הפרסומת הזו מערערת את שלומו של הציבור החרדי-חרדל"י בישראל, גורמת להם לחשוש מפגיעה בערכי המשפחה היהודית, לפחד מפגיעה במגזר שלהם ולפחד מפגיעה מכל מה שהם מכירים ואוהבים והכל - בגלל זוג הורים גאים שמככבים על המסך. ככה פתאום.
לא סתם החרדים מתלחששים בחדרי חדרים, על כך שהציבור שמוליד הכי הרבה ילדים חילונים זה הציבור החרדי. כנראה שלאותם ילדים חילונים אין מקום בחברה שמייצרת שנאת חינם על בסיס קבוע ושזורקת אותם ברגע שהם מעזים לחשוב או להביע דעה אחרת משלהם.  

אז אם יש משהו שהקמפיין הזה צריך ללמד את הציבור החרדי- חרד"לי בישראל זה את מצוות "ואהבת לרעך כמוך",  אותה מצוות ייסוד שמחייבת אותנו לאהוב אנשים, גם אם אנחנו לא מסכימות עם הדעות או הבחירות שלהם. ברגע שהציבור הזה יקיים את המצווה הזאת וברגע שאנחנו נקיים את המצווה הזאת, אז נוכל להתמקד בדברים החשובים באמת.
וכשאנחנו אומרות הדברים החשובים באמת הכוונה היא באיזה מטבל כדאי לטבול את החטיף: אבוקדו או אלף האיים?

באינסטגרם שלנו כבר ביקרת? - היכנסי לכאן 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Onlife (@onlifeil)