בחודש מאי חל יום המודעות הבינלאומי לבריאות הנפש של אימהות.לרגל היום החשוב, נשות ישראל צריכות וחייבות לשים דגש על תופעה שכיחה ביותר שפוגשת את רוב האימהות בשלב כזה או אחר - שחיקה אימהית. מה זו בדיוק שחיקה אימהית? שחיקה אימהית היא אחד הנושאים היותר מדוברים של המחקר הפסיכולוגי בהקשר המשפחתי בשנים האחרונות, במיוחד נוכח השלכות הקורונה. הסטטיסטיקה מצביעה כי אחת מכל חמש נשים חוות קושי רגשי במהלך ההיריון ובשנה שלאחר הלידה ולמעשה - אף אישה לא חסינה. אמנם ישנה יותר מודעות כיום לדיכאון אחרי לידה מאשר בעבר, אך נשים רבות החוות קשיים עדיין מסתירות את שעובר עליהן ובכך, לא פעם, נוצרים מעגלים של סבל המקיפים את האישה.

כשאישה הופכת לאמא החיים שלה משתנים לחלוטין, סדר היום מתהפך, השגרה מאלצת הסתגלות מחדש ולעיתים ריבוי המשימות מעמיס על הגוף ועל הנפש. נשים רבות שחוות קשיים רגשיים מסתירות את תחושותיהן ונמנעות מלבקש עזרה, רגע לפני שאת קורסת כדאי שתשימי לב ל- 8 נורות אזהרה שמסמנות לך שאת בדרך לשחיקה אימהית:

עייפות כרונית

כזו שאת מרגישה כל יום, כל היום, ושלא קשורה לאיך שישנת בלילה או למה שאת עושה. עייפות לא רגילה שאת מרגישה גם מיד אחרי שאת מתעוררת בבוקר וגם במהלך פעילויות בהן בדרך כלל היית מלאת אנרגיה.

בעיות זיכרון

כולנו מכירות את תירוץ ה"טפשת" שמלווה אותנו לפעמים גם שנים אחרי הלידה, אבל כאן מדובר בקושי לזכור דברים, בקפיצה ממחשבה למחשבה, בלבול ותחושת "ערפל" מחשבתית שמלווה אותך.

חוסר אנרגיה בכל מה שקשור לעצמך

אומנם הסעיף הזה מאפיין הרבה מאיתנו לעיתים, אבל אני ממליצה לך לשאול את עצמך האם כשזה מגיע לטיפול ולטיפוח שלך את מרגישה לפעמים שאת ממש לא מסוגלת להשקיע את האנרגיה הזו? אם התשובה היא כן, מדובר בדגל אדום שמסמן לך לעצור ולטפל בעצמך.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by עינב אלמלם רחמני | מאמנת אמהות (@einav_imoonima)

טייס אוטומטי

אם את מוצאת את עצמך רוב הזמן פועלת על אוטומט, עושה את מה שצריך ורק מחכה שייגמר, לא עוצרת לחשוב או להרגיש מחשש שתתפרקי או לא תצליחי להתמודד - הסעיף הזה מדבר בדיוק אלייך. שחיקה אמהית מתאפיינת לעיתים קרובות במצב "הישרדות" שגובה מאיתנו מחיר רגשי, נפשי ובריאותי גדול.

בעיות בריאותיות

כאבי ראש עזים ותכופים, כאבי שרירים (בעיקר באזור הכתפיים והצוואר), קשיי עיכול ובעיות שינה. כל אלה מהווים סימן מובהק וקריטי לחוויה של שחיקה אימהית. לכן אם את חווה לפחות שניים מהתסמינים הפיזיים האלה, הגוף שלך כנראה מסמן לך לעצור והגיע הזמן שתקשיבי לו.

דריכות מתמדת

כזו שאת מרגישה בכל הגוף, כל הזמן. קושי להירגע ולשחרר גם ברגעים בהם את "לא בתפקיד" או בסיטואציה שלא מצריכה ממך תפעול. כחלק מהתפקוד ההישרדותי אליו אנחנו נכנסות במצבים של שחיקה, סטרס שמורגש בכל הגוף וחוסר היכולת עלולים לגבות מאיתנו מחירים כבדים מבחינה בריאותית ונפשית.

ראייה דיכוטומית

אם הדרך בה את רואה את העולם מתאפיינת בגישת "הכל או כלום", כדאי שתשימי לב לסעיף הזה. כשאנחנו פועלות באופן הזה אנחנו למעשה הופכות כל פעולה שלנו ל"גורלית" ומגדילות את המשקל שאנחנו סוחבות על כתפינו. יש לכךהשלכות כבדות ליחס שלנו אל עצמנו ולהתנהלות שלנו כלפי הסביבה שלנו.

ניתוק רגשי

אפאתיות לרגשות של אחרים אפילו לילד/ים שלך, היא נורת אזהרה משמעותית ובוהקת במיוחד אליה ממש כדאי שתשימי לב. כשאנחנו לא מסוגלות להכיל ולהתמודד עם רגשות של אחרים, כולל הקרובים אלינו ביותר, זה סימן שאנחנו כל כך מלאות ומוצפות שממש הגיע הזמן לטפל בעצמנו.

אם מצאת את עצמך מסמנת וי על אחד או יותר מהסעיפים הקודמים, הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש. למרות שככל הנראה אין לך טיפת אנרגיה מיותרת כרגע, אני ממליצה לך בחום למצוא כל דרך לטפל בעצמך. אם את מרגישה שאין לך את הכוחות לעשות זאת היעזרי בסביבה שלך או באנשי מקצוע. לשחיקה אימהית יש השלכות ארוכות טווח ומעמיקות עלייך ועל הסביבה שלך, לדאוג לעצמך יהפוך אותך לאישה ולאמא טובה יותר.

למילוי שאלון שיבחן האם את נמצאת בשחיקה אמהית לחצי על הלינק הבא