להיות אמא זה ללמוד כל יום מחדש על כוחות ותעצומות שלא ידעת שיש בך, ולהתמודד כל יום מחדש עם פחדים שלא ידעת שקיימים, אימהות היא התפקיד הכי עמוק ומורכב שיש לנו. בימים אלה נוספים אליו פחד לחץ וחוסר וודאות: אנחנו נדרשות להוביל משפחה, להתאים עצמנו למציאות בלתי צפויה ולתקשר אותה לילדים שלנו. המרכיב היחיד הקבוע במארג המורכב הזה הוא - חוסר וודאות.

מחקרים מעולם הפסיכולוגיה החיובית מצאו שאנשים מתמודדים טוב יותר עם חוסר וודאות כאשר הם בעלי גמישות מחשבתית. גמישות מחשבתית היא למעשה היכולת להתאים את התפיסות המחשבות והתגובות שלנו – למצבים חדשים ולא מוכרים. גמישות מחשבתית כמו כישורי חיים אחרים, ניתן לתרגל ולחזק. היא מאפשרת לנו להתנהל עם אתגר וקושי באפקטיביות בריכוז ועם יכולת טובה יותר להתנהל במערכות יחסים. אני מאמינה ששינוי אמתי מתאפשר רק כאשר אנחנו מיישמות ומתרגלות בשטח, ולא רק כאשר אנחנו ״מדברות על״.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by נעמה קמינר מבורך פסיכולוגיה חיובית (@naamakaminer.positive.psych)

אז איך ניתן לתרגל גמישות מחשבתית? הנה 3 כלים יישומיים ליצירת גמישות מחשבתית שתחזק אותנו בימים של מתח וחוסר וודאות:

1 צאי מאיזור הנוחות:

כשאת יוצאת מאזור הנוחות את מתרגלת את המוח להתנהל בתנאים חדשים שפחות מוכרים לו. איך מתרגלים יציאה מאזור הנוחות? שנו את מסלול הנסיעה היומי שלכם ( למעיזות- כבו את וויז), עלו ברגל במקום במעלית וההיפך, צחצחו שיניים כל בוקר ביד ההפוכה מהדומיננטית שלכם. אלה פעולות קטנות שמעוררות מחדש את המערכת התיפעולית של המוח בדרכים חדשות לו, מה שעושה אותו גמיש יותר, ומסוגל להתנהל טוב יותר בחוסר וודאות.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by נעמה קמינר מבורך פסיכולוגיה חיובית (@naamakaminer.positive.psych)

2 תשחקי:

ילדים מאוד אוהבים שאנחנו מפנות זמן לשחק איתם, זה תורם להם המון, אבל מסתבר שגם למוח שלנו. שחקו איתם משחקי קלפים, שחקו שחמט, ואפילו משחקי מחשב .כל משחק שמאפשר לנו לזוז בין תפקידים, לחשוב על אסטרטגיות ולתכנן קדימה מחזק את היכולת של המוח לנוע בין משימות ומטרות משתנות. זה ממש חדר כושר לגמישות מחשבתית!

3 הכירי תודה:

מחקרים מצאו שאם נתמיד לכתוב 3 דברים טובים שעוברים עלינו במהלך היום, במשך לפחות 21 יום, נחוש יותר אופטימיות, נחזק מערכות יחסים, נישן טוב, ונתמודד טוב יותר עם לחץ ומתח. תרגול הכרת תודה יומי מסייע למוח לסרוק את המציאות היום יומית ולשים לב לרגעים קטנים וטובים, בנוסף לרגעים הפחות טובים, ולרגשות חיוביים שאנחנו נוטות לקחת כמובן מאליו. תרגול יומי של הכרת תודה מפתח את האמון הפנימי בטוב שיש בחיינו, ואת ההבנה שלצד האתגר והקושי, החיים שלנו הם סך הכול טובים וראויים. בהתאמה להבנה זו, המוח שלנו נפתח מתחזק ומתגמש ועמיד יותר במצבי אתגר וקושי.

את המציאות לא ניתן לשנות, את האופן בו אנחנו מגיבות למציאות- ניתן לחזק ולשפר.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by נעמה קמינר מבורך פסיכולוגיה חיובית (@naamakaminer.positive.psych)

כותבת הטור נעמה קמינר מבורך הינה מומחית לפסיכולוגיה חיובית, ייעוץ אישי ומנחת הרצאות וסדנאות.