עולם האופנה ידוע בגישתו האכזרית והטוטאלית בכל הנוגע לאידיאל היופי, דימוי גוף וכלפי בני אנוש באופן כללי. אבל מתברר שלאחרונה הוא מגלה גישה הומנית מבעבר, לפחות כלפי חברינו החיות. אם פעם אישה הצועדת במעיל פרווה יוקרה ומכנסי עור נחשבה למלכת הסטייל הבלתי מעורערת, הרי שהיום תחשב לרוצחת בדם קר, לא פחות.

עוד באון לייף: 

רשת עונות איבדה קשר עם הלקוחות שלה

קניות ברשת: הכללים שיעזרו לך להימנע מטעויות

חמושה במשקפיים: הצצה לארון של דפנה לוסטיג

אופנה טבעונית היא חלק מתפיסת עולם. מי שנמנע מאכילת כל מזון מן החי, לרוב גם לא ילבש פריטים המופקים מבעלי חיים. נראה שהתעשייה מיישרת קו עם שאר העולם במטרה לרצות קהל היעד הספציפי הזה, שהולך וגדל ברחבי העולם, ומתוך העלאת המודעות לגרום גם לשאר להצטרף. זה עניין של ביצה ותרנגולת: הלקוחות החלו לצרוך עם מודעות גבוהה לסביבה, ובמקביל המעצבים והרשתות תרים אחר עשייה שפחות מנצלת, יותר אכפתית והרבה יותר סביבתית.

"אנשים מפסיקים לטמון את הראש בחול ומתחילים להסתכל על עצמם כחלק ממארג רחב יותר", מציעה המעצבת רוני קנטור, שחרטה על דגלה את ערכי האופנה הטבעונית כבר לפני שבע שנים כשהקימה את המותג הנושא את שמה. "יש הבנה שמחלחלת לאט לאט ליותר שכבות באוכלוסייה, אולי בגלל השימוש הנרחב ברשתות חברתיות והעובדה שכבר אי אפשר להתחמק מהאמת: תעשיות הבשר, הדגים והחלב הן תעשיות מתעללות, רומסות, המתייחסות אל בעלי החיים כאל כלי שרת.תעשיית האופנה, בחלקה, גם נותנת לכך יד על ידי שימוש בחומרים מן החי.אני לא מעוניינת לשאת על גבי אחריות כזו וגאה לצור אלטרנטיבה אתית, שעולה בקנה אחד עם הערכים והאמונות שלי. כשהקמתי את המותג, היה לי ברור ששום דבר שאצור או אמכור לא יהיה בעל מרכיבים מן החי. אני צמחונית אשר נמנעת ללבוש או לנעול עור, פרווה, צמר ובאופן כללי לא מעוניינת להתהדר בנוצות של אחרים".

g star קולקציה המיוצרת מפסולת ימית מחיר 599 שקל 

קנטור טוענת שלא מדובר רק בטבעונות, "אלא בגישה הדוגלת בשמירה על מערכת יחסים שיוונית בין בעלי החיים לבני האדם תוך הסתכלות על כל האספקטים הסביבתיים. יש דגש בעת יצירת הבגד או הנעל על מקור חומרי הגלם, הבנה כיצד הם נוצרו ובאילו תנאים, הסתכלות על תנאי העסקה, על טכניקות של צביעת בדים שאינן פוגעות בסביבה. כמו כן, ישנו שימוש בחומרים קיימים, כמו למשל בקולקציית הווינטג' שלי. הדבר היחיד שלא עולה בקנה אחד הוא שימוש בתחליפי עורות, שהם חומרים המתכלים בצורה איטית יותר לעומת חומרים מן החי".

MIZU להשיג ברשת נעלי B-unique מחיר 350 שקל

טבעוני מהדבק ועד הסוליה

גם הרשתות הגדולות נרתמות למאמץ, ביניהן נוכל למצוא את ניו באלאנס המשתמשת בחומרים שאינם מיוצרים מן החי בדגמיה. "טרנד הטבעונות אולי קיבל תאוצה בתקופה האחרונה בקרב האוכלוסייה, אך בחברה היא משהו מושרש. הנעליים עשויות מבדים סינטטיים, גם הגפה וגם הסוליה, ואנחנו לא משתמשים בדבק שנוסה על בעלי חיים", מגלה מירב חדרי, מנהלת השיווק של ניו באלאנס.

prana ברשת קולומביה, 220 שקל 

ניו באלאנס דגם U410, מחיר 419 שקל

גם מותג הנעליים הבריטי Vivobarefoot, שנחת לאחרונה בארץ, מציע מגוון דגמים טבעוניים בשלל סגנונות. הנעליים הטבעוניות עשויות מבדים או חומרים דמויי עור בלבד, גם כאן כאמור אפילו הדבק עצמו סינתטי או על בסיס מים. אבל האם קהל הלקוחות הוא טבעוני בלבד? "נעל היא מוצר צריכה שמשתמשים בו יום יום, לכן, מי שהאידאולוגיה חשובה לו, יקפיד עליה לאורך כל הדרך", מסביר שחר רוזן, מיבואני המותג. "גם אנשים שאינם טבעונים לחלוטין מעוניינים להיטיב עם בעלי חיים במקומות בהם זה אפשרי. המודעות והמצפון שהתפתחו מאוד בעשורים האחרונים לסבלם של בעלי החיים האיצו את המגמה של ייצור פריטים טבעוניים, בהם לא נעשה שימוש או נגרם סבל לחיות. אגב, מבחינת מחיר אין הבדל בנעלי המותג שלנו, להפך - יש נעליים טבעוניות שאפילו זולות יותר מדגמים לא טבעוניים". בין המותגים הנוספים בקטגוריית הנעליים המאמינים באג'נדת הטבעונות ניתן למצוא את Mizuהישראלית, מותג חדש מבית B.unique, שבו הנעליים עשויות דמוי עור, קנבס ומיקרופייבר, והכל בעבודת יד וללא שימוש בחומרים מן החי.

רוני קנטור, 460 שקל

vivobarefoot, מחיר: 350 שקל

כפי שניתן לשים לב, נעליים דווקא אינן מהוות בעיה עבור קהל הטבעוניות, להפך – יש מהן בשפע. החלק הטריקי מגיע באגף הבגדים, כך מגלה לנו שי אמויאל, בת 27 מתל אביב, החיה חיי טבעונות מהצלחת ועד הארון. "אני טבעונית אוטוטו תשעה חודשים ואין לי ספק שזו דרך חיים שלעולם לא אסטה ממנה. מהרגע שעשיתי החלטה לחתוך את הסבל מהחיים הבנתי שזה הולך להשפיע על עוד מקומות חוץ מהצלחת שלי. הפסקתי לחלוטין לקנות עור וצמר כבר מההתחלה - פרווה הייתה טאבו עוד כשהייתי צמחונית. בגלל שאני טבעונית פרק זמן קצר, הארון שלי עדיין לא 'טבעוני למהדרין', אני משתמשת בחלק מהפריטים שיש אצלי שכן עשויים מעור או צמר, מהתקופה שלפני הטבעונות, כי אני לא חושבת שלהיפטר מהם יעשה צדק עם החיות שסבלו עבורם. חלק העברתי לחברות וחלק תרמתי, ואני מתכוונת להמשיך עם זה לאט לאט עד שהארון יהיה טבעוני לגמרי, וכשהחפצים שכן בשימוש יתבלו ויסיימו את תפקידם".

שומייקר, 680 שקל

דמוי עור? אל תהיו בטוחים

בעוד רובינו מסתכלים על תווית המידה ובעיקר המחיר של הפריט, חווית הקנייה של הטבעונים שונה לחלוטין, משום שאלו מיד ניגשים לתווית הרכב הבד. "מה שאני לא יודעת אני לא קונה. אם לא כתוב מה רכיבי הבד, יש סכנה שמדובר ברכיבים מן החי או שפגעו בחיות בתהליך הייצור. גם בשופינג אונליין אני מחפשת את הפירוט. אני תמיד מעדיפה שהם 100%, או כותנה, או כל דבר סינטטי", מסבירה אמויאל. מתברר שצריך לבחון יותר מפעם אחת את רכיבי הבד, בעיקר בפריטים המציגים עצמם כ"דמוי". על פניו, בפריטים כאלו אין שימוש בחומרים מן החי - אך לא כך הדבר. "כשמסתכלים על בד דמוי עור שכתוב עליו PU leather, הוא למעשה חצי סינטטי וחצי לא, אז לא ברור מהו החצי השני? רק אם לא כתובה המילה leather הפריט סינטטי לגמרי. כך גם עם פריטים דמוי פרווה, בייצור בסין ישנו חשש שמדובר למעשה בפרווה אמתית אבל מאיכות נמוכה וזולה יותר, פשוט הם פשוט לא כותבים זאת".

שי אמויאל בנעליים מליסה

לשמחתה הרבה של שי אמויאל ועוד רבות כמותה, בארץ המודעות לטבעונות היא מהגבוהות שנתקלה בהם בעולם. "חוויית הקניה נהיית קלה יותר ויותר ככל שעובר הזמן והמודעות רק מתגברת. המודעות גבוהה יותר אפילו מערים גדולות כמו לונדון או ניו יורק, הרבה מזה בזכות עמותתVegan Friendly  שבהחלט שמקלה על חייהם של טבעונים רבים על ידי סימון מוצרים וחנויות בתו שלהם ובכך חוסכת שאלות והמון זמן". כאמור, שוק הנעליים רווי אופציות ידידותיות ומפתיעות, אך מה שכן חסר עבורה הוא תחליף לחגורת עור. "אני לא בעניין של חגורות סוג ב', ולא נתקלתי עדיין בחיקור עור מוצלח ושיקי".

שי אמויאל החולצה יד שניה של מיס סלפרידג'

הגישה הטבעונית חורגת מגבולות החי, עבור אמויאל ורבים כמותה היא אג'נדת קיימות, של שמירה על הסביבה. "אני קונה המון יד שנייה, ומשתמשת בפלטפורמות המעודדות החלפה של פריטים בין נשים. בנוסף, עשיתי החלטה לקנות עם כמה שיותר מודעות לסביבה ולניצול של עובדים בתהליך הייצור, לכן אני מפסיקה להזמין מאתרים כמו אלי אקספרס, מתרחקת מרשתות תעשייתיות כמוH&M  וזארה ומעדיפה חנויות בוטיק המייצרות בישראל. זה המון גורמים לחשוב עליהם בזמן השופינג, אני יודעת, אבל זה חלק ממודעות רחבה יותר שאני מנסה להרגיל את עצמי אליה, להימנע מצריכה מיותרת ולצמצם את הנזק שאני גורמת לו, לא רק כלפי בעלי חיים".