בחודש האחרון יותר ויותר נשים אזרו אומץ כדי לשתף את העולם בסיפורים האישיים שלהן בנוגע להטרדות מיניות שחוו במהלך חייהן. כך קיבלנו שוב תזכורת כיצד התופעה המטרידה היא אינה נחלתם של הגברים האנונימיים שאנחנו פוגשות בטינדר או ברחוב, אלא גם של אלו שאת שמותיהם אנו רואות מתנוססים בכתוביות בסוף הסרט או בקרדיטים של הפקות האופנה הגדולות בעולם.

בזמן שנשים רבות הצליחו סוף סוף להרים אצבע מאשימה לכיוון התוקף או המטריד מינית שפגע בהן, נחשף גם סיפורה של הדוגמנית המצליחה שרה סמפיו, שהפנתה אצבע מאשימה כלפי מערכת מגזין שלמה. לפני כשבועיים סמפיו האשימה את מגזין הגברים הצרפתי "Lui" בכך שפרסם תמונות עירום שלה ללא רשותה ובניגוד לחוזה עליו חתמה.

סמפיו אמנם מוכרת בארץ בעיקר בתור חברתה הטובה של הדוגמגישה שלומית מלכה, אך למעשה מדובר באחת מהדוגמנית החמות בעולם בימים אלו. בין היתר הצליחה לזכות לפני כשנתיים באחד מהטייטלים הנחשקים ביותר בעולם הדוגמנות, הלא הוא תואר "מלאכית" מטעם חברת ההלבשה התחתונה "ויקטוריה'ס סיקרט".

הדוגמנית חשפה לראשונה את החוויה שלה מול מגזין הגברים הצרפתי בפרופיל האינסטגרם שלה, אחריו עוקבים כ- 6 מיליון איש. בהחלטה אמיצה, סמפיו העלתה שישה קטעי טקסט קצרים אך נוקבים המתארים את רגשותיה בנוגע להתנהלות הבעייתית של המגזין. "היום, אני מרגישה מחויבת לשתף אתכם בחוויה שהייתה לי עם מגזין הגברים הצרפתי "Lui". אני רוצה שכל דוגמנית וכל אישה תדע שיש לה את הזכות לעשות מה שהיא רוצה עם הגוף שלה ועם התמונות שלה", הסבירה סמפיו.

ראוי לציין כי שמו של מגזין זה נקשר לא פעם לפרובוקציות ושערוריות. למעשה, המגזין נחשב כגרסה הצרפתית של מגזין "פלייבוי" האמריקאי, וכוכבות רבות כגון קייט מוס, ג'יזל וריהאנה כבר הספיקו להופיע על שעריו בעירום חלקי או מלא. מכאן שההחלטה של סמפיו והסוכנות שלה לחתום על חוזה מול המגזין בטרם הצילומים עצמם, אינה מפתיעה.

בחוזה, כך לטענת סמפיו, היה קיים סעיף האוסר על שימוש בכל תמונת עירום שתילקח, במקרה או בכוונה, במסגרת הצילומים על הסט. בטקסט שפרסמה הדוגמנית היא סיפרה כי הופעל עליה לחץ אגרסיבי להצטלם בעירום ועירום חלקי במהלך הצילומים, זאת למרות אותו סעיף בחוזה, שנועד "להגן עליי בניסיון לשלוט על ההחלטה שקיבלתי שלא להצטלם בעירום", החלטה שעליה נדרשה להגן שוב ושוב לאורך היום. בהמשך סמפיו הבהירה כי זו לא הייתה הפעם הראשונה בה הרגישה לחץ להצטלם בעירום, שהגיע מכיוון הצלם או הסטייליסט על הסט, בטענה שכבר עשתה זאת בעבר. "פעמים רבות הראו לי תמונות עירום שלי בניסיון לכפות עליי לדגמן בעירום, ובכל פעם שעמדתי על שלי וסירבתי, קיבלתי ביקורות ונשפטתי בתור מישהי שהיא קשה", היא כתבה.

בסופו של דבר, המגזין בחר להשתמש כתמונת שער בצילום של סמפיו שבו נראות בבירור פטמותיה, דבר אשר עומד כמובן בסתירה לחוזה שחתמה מולם וההבטחות שקיבלה בסט עצמו. "בזמן שבחנתי את התמונות הסופיות שנלקחו, שמתי לב שהיו מספר תמונות שבהן נחשפו בטעות חלקים בגוף שלא רציתי לחשוף. הבעתי את הנושא בקול וקיבלתי הבטחה שלא יעשו שימוש בתמונות האלה. המגזין שיקר ופרסם תמונת עירום שלי בשער, מה שהיה הפרה ברורה של החוזה שלנו".

 

שרה סמפיו, צילום: shutterstock

תמונות העירום פורסמו בהפרה ברורה ובוטה של החוזה שנחתם מולה. שרה סמפיו, צילום: shutterstock

סמפיו היא לא הראשונה שנאלצה להתמודד עם סיטואציה בה תמונות עירום שלה פורסמו ללא הסכמתה על מגזין גברים נחשב. אין זה בכדי שהסיפור הזה נשמע לכם מוכר, שכן הוא מהדהד את סיפורה של כוכבת-על נוספת.

ב-1952, בשער הראשון שקדם לעוד אינספור גיליונות והפך למעצמה, מגזין פלייבוי האמריקאי עשה שימוש בתמונות עירום של נורמה ג'ין מורטנסון - שלימים הפכה להיות מוכרת בשם מרילין מונרו. אולם מונרו מעולם לא נתנה למגזין את הסכמתה לדבר. מונרו הצטלמה בסשן של תמונות עירום בסגנון פין-אפ, שהיה פופולארי באותה עת, על ידי הצלם טום קלי, מתוך ייאוש ומצוקה כלכלית, מעט לאחר שאימצה את שם הבמה המפורסם שלה. מונרו קיבלה על אותם צילומים סכום זעום של 50 דולרים בלבד, אך כשלוש שנים מאוחר יותר הצלם מכר את התמונות שלה בעבור 500 דולרים ללא אחר מיו הפנר, שחיפש את האישה האולטימטיבית שתככב על השער הראשון של המגזין "פלייבוי" שהקים. השימוש בתמונותיה של מונרו עזר לבסס את מעמדו של "פלייבוי" ושל הפנר בעצמו על גבה של מונרו, שכמובן לא זכתה ליהנות מהתמלוגים על מכירת הצילום או מכירת המגזין.

עם זאת, היום הסיפור כבר שונה. בעוד שלמונרו לא הייתה את הפלטפורמה המתאימה להביע את דעתה בנושא (אלא רק שנים רבות לאחר המעשה בספר שהתפרסם תחת השם "מרילין: חייה במילותיה שלה"), כיום הדברים נראים מעט אחרת.

למעשה, סמפיו אפילו לא הייתה מלאכית ויקטוריה'ס סיקרט הראשונה להתלונן ברשתות החברתיות על שימוש בתמונות עירום שלה ללא רשותה. לפני כשנה חשפה הדוגמנית והשחקנית אמילי רטאייקאוסקי בפרופיל הטוויטר שלה כי הצלם ג'ונתן לדר עשה שימוש ללא רשותה בתמונות עירום שלה בספר שהוציא לאור. "התאפקתי שלא לדבר בפומבי אודות התמונות שפורסמו לאחרונה על ידי ג'ונתן לדר כדי להימנע מלתת לו פרסום", כתבה רטאייקאוסקי. "השימוש בתמונות האלה ללא רשותי הוא דוגמה בדיוק למה שאני דוגלת בו: זכות הבחירה של נשים מתי ואיך הן רוצות לשתף את המיניות והגוף שלהן".

מרילין מונרו על שער פלייבוי

מרילין מונרו על שער מגזין פלייבוי הראשון, בו פורסמו תמונות עירום שלה ללא הסכמתה

באופן אירוני למדי, ההתנהלות המקוממת של מערכת המגזין Lui מול סמפיו התרחשה בדיוק כשדוגמניות רבות מתעשיית האופנה החלו לחשוף את סיפוריהן אודות הטרדות מיניות בתעשיית האופנה המקומית, על רקע פרשת הארווי ויינשטיין. את המהלך הובילה הדוגמנית האמריקאית קמרון ראסל, אשר שיתפה צילומי מסך של שיחות שניהלה עם דוגמניות עמיתות שסיפרו לה אודות חוויותיהן בצירוף ההאשטג #MyJobShouldNotIncludeAbuse (בתרגום חופשי - העבודה שלי לא צריכה לכלול ניצול). גם סמפיו השתמשה בתיוג זה עם חשיפת סיפורה, כמו גם דוגמניות נוספות שבחרו לשתף את סיפורן באופן אנונימי דרך פרסומיה של ראסל, ודוגמניות מצליחות נוספות כמו כריסטי טרלינגטון, קייט אפטון ואניה רוביק שחשפו סיפורים אישיים או סיפורים של מכרות שלהן באינסטגרם או בטוויטר.

סיפורה של סמפיו, ונשים אחרות כמותה, מעלה שאלות קשות על ההתנהלות בתעשיית האופנה והקלות הבלתי נסבלת שבה גופן של נשים אלו הופך להיות רכוש של אחרים. סמפיו היא כאמור דוגמנית מצליחה שעברה כברת דרך כדי לזכות במעמדה הנוכחי, וברור שהיא לא צריכה שערורייה מסוג זה כדי לזכות בדקות נוספות של תהילה. מעצבן, שלא לומר מביך, לראות כיצד המיניות של נשים ופתיחותן כלפי עירום נזקפת כנגדן כשהדבר נעשה בניגוד לרצונם של אחרים, לרוב גברים, שמעוניינים לנצל אותן לטובת הגדלת שורת הרווח הסופית.

אפשר רק לקוות שסיפורה של סמפיו לא יהיה עוד סיפור אחד מבין רבים שישכח לאורך הזמן, אלא יזכר כמה שנתן את הכוח לנשים אחרות, בתעשיית האופנה ובכלל, לעמוד על שלהן ולומר "לא" לכל מי שמנסה לנצל אותן ואת גופן.