אמזון מתכננת להשתלט על העולם. בכל אופן על עולם הקניות. בכל אופן נכון לעכשיו. היא כבר ידועה כחברה הגדולה והמצליחה ביותר בתחומים כמו מכירות ספרים, אלקטרוניקה, ויטמינים, מצעים כלים ואפילו אוכל. ולאחרונה היא מתכננת להשתלט גם על עולם האופנה.

חברת המסחר האלקטרוני השיקה את פלטפורמת האופנה שלה, אמזון אופנה, כבר בשנת 2012 כיעד לקניית הלבשה, נעליים ואביזרים. אבל רק בשנתיים האחרונות היא עשתה צעדים משמעותיים על מנת לדחוף את עצמה בעולם האופנה באמצעות השקת קווי האופנה הפרטיים שלה, שרבים מהם אינם כוללים בכלל את המיתוג של אמזון. כיום ישנם כ -19 מותגי אופנה שהם בבעלות אמזון, ועוד כמה הצפויים להיות מושקים בקרוב. אמזון גם התרחבה לאחרונה לתחום ההלבשה תחתונה, תיקים, בגדי ספורט ואופנת מידות גדולות. בנוסף, סיפקה תמיכה כספית בשבוע האופנה הראשון לגברים בניו יורק, והחלה להציע פריטים של מעצבי על כגון זאק פוזן וסטיוארט וייצמן.

אני והקלווין שלי

שיתוף הפעולה החדש ביותר של החברה הוא עם המותג קלווין קליין. בחודש נובמבר האחרון הודיעה החברה כי היא תמכור את התחתונים שלה באופן בלעדי באתר אמזון ותפסיק את השותפות עם הסיטונאיים האחרים, כמו אורבן אאוטפיטרס ומייסיס - שהיא המפיצה הקמעונאית הגדולה ביותר של קלווין קליין. בנוסף לשותפות החדשה, קלווין קליין התחברה עם אמזון אופנה להקמת שתי חנויות פופ-אפ בניו יורק ובלוס אנג'לס, בשם "My Calvins". החנויות יהיו מצוידות בטכנולוגיה של "אמזון אקו", הרמקול האינטראקטיבי של אמזון. המכשירים יוצבו בתאי המדידה כדי לאפשר לקונים לשאול את "אלקסה" שאלות על הבגדים, לנגן מוזיקה ולשלוט בתאורה. בנוסף, לא יהיו תגי מחיר על הפריטים, ובמקום הלקוחות יוכלו לסרוק ברקוד דרך האפליקציה של אמזון, אשר תציג את מחיר (המשתנה) כפי שהוא כרגע בחנות אמזון. ישנה גם האפשרות לסרוק פריטים בחנות לאחר שנמדדו ולהזמין אותם דרך האתר עם שליח עד הבית בחינם.

קלווין קליין הוא לא המותג הגדול היחיד שקופץ על ההזדמנות לשתף פעולה עם אמזון. מוקדם יותר השנה, החלה נייק למכור את הפריטים שלה באמזון. ויתור של חברה כזו גדולה על השליטה על הדרך בה המוצרים שלה נמכרים באינטרנט היא הזדמנות להגדיל את המכירות בעולם המסחר האלקטרוני. ומכיוון ואמזון היו אחראים על יותר ממחצית מכל העסקאות בבלאק פריידי בארה"ב השנה - אין זה מפתיע כי אפילו המותגים הגדולים ביותר רוצים לנגוס בהצלחה.

מחמישה יוצא אחד

ביוני 2017 השיקו באמזון שירות חדש בשם "prime wardrobe", המאפשר ללקוחות לנסות למדוד בגדים לפני הקנייה. לקוחות יכולים להזמין פריטים מרובים ולאחר מכן להחליט אם הם רוצים לשמור על כל הבגדים או לשלוח אותם בחזרה. אם הקונה שומר לפחות שלושה פריטים, הוא מקבל 10% הנחה על הרכישה הכוללת שלהם. שמירה על חמישה פריטים יקנה לו 20% הנחה על הרכישה. המשלוח הוא חינם לשני הכיוונים, והלקוחות יכולים להשאיר את ההחזרות מחוץ לדלת שלהם ושליח יבוא לאסוף את החבילה מבלי שיצטרכו לבקר בסניף הדואר המקומי. השירות כולל מותגים נוספים חוץ מהמותג הפרטי של אמזון, למשל, אדידס, קלווין קליין, הוגו בוס ועוד.

השירות החדש מאפשר לאמזון לחסל את אחד החסרונות העיקריים של קניות בגדים באינטרנט: הקונים יוכלו להתמודד עם הבעיה של בחירת מידה כשקונים און ליין על ידי קניית מספר זוגות בגדלים שונים ולהחזיר את אלה שגדולים מדי או קטנים להחזר.

זה שעולה וזה שיורד

המהלך האחרון הופך את אמזון לאיום גדול אפילו עוד יותר לחנויות כלבו כמו מייסיס, שנאבקות שנים רבות בירידה בתנועת הקונים לקניונים. על פי האנליסטים של חברת קוון ושות', אמזון צפויה לעקוף את מייסיס השנה ולהפוך למוכר הביגוד הגדול ביותר בארה"ב. מכירות הלבשה והאביזרים של החברה צפויות לצמוח בכמעט 30% בשנה הבאה, ולהגיע ל-28 מיליארד דולר. מכירות ההלבשה של מייסיס, לעומת זאת, צפויות לרדת
ב -4%, ל-22 מיליארד דולר. אמזון מחזיקה כיום בכ -6.6% מהשוק. נתח זה צפוי לעלות ל -8.2% עד לשנה הבאה ולהמשיך להתרחב ל -16.2% בתוך חמש שנים.

והחידוש המעניין ביותר אולי בגזרת אמזון הוא הפיתוח החדש שלה: החברה פיתחה אלגוריתם שיכול לעצב בגדים על ידי ניתוח של מקבץ תמונות ולמידה של סגנון מסוים. האלגוריתם פותח על ידי אמזון 126, מרכז המחקר והפיתוח של החברה. מדובר בטכנולוגית בינה מלאכותית (AI) המסוגלת להגיב ולזהות מגמות אופנה מתפתחות על ידי סריקת מדיות חברתיות ולעצב בגדים חדשים בהתאם לזאת, כמו גם לעצב פריטים שיכולים להיות משווקים במיוחד לקהל לקוחות מסוים על פי צרכים או דרישה. נכון להיום המוצר עדין בפיתוח, אז נאלץ לחכות קצת עד שרובוט ממוחשב יעצב לנו בגד בהתאם לרצונות והדרישות שלנו.

כל אלו ועוד, הופכים את אמזון לחברה המצליחה ביותר כיום, בין היתר בתחום בו המספרים בעיקר יורדים. בחודש יולי, דווח כי כבר 5,300 חנויות הלבשה קמעונאיים נסגרו בארה"ב מתחילת השנה, ולמעלה מ -8,000 חנויות בסך הכל צפויות להיסגר עד ינואר. לעומת זאת, אמזון דיווחה על עלייה של 34% בהכנסות ברבעון השלישי, והגיעה ל -43.7 מיליארד דולר. מכאן ברור כי הצרכנים מפנים את גבם אל חנויות הכלבו המסורתיות, ולא במפתיע, אמזון היא בין הראשונות אליה פונים.

ובעוד האופנה היא אחד המוקדים המוצלחים בהם אמזון עוסקת, זה לא המקום היחיד בו הם בחרו להשקיע. לאחרונה אמזון השיקה את קו הריהוט החדש שלה הכולל ספות, כיסאות, שולחנות, תאורה, שטיחים ואמנות קיר.

אז כמו שזה נראה אמזון מתרחבת עוד ועוד ואנחנו עדים למותג שרוצה ויכול לתת לנו הכל מהכל. ואכן, ישנו גם ספר שנכתב על ידי העיתונאי בראד סטון ויצא בשנת 2013 הנקרא "החנות שיש בה הכל" המתאר את עלייתה של אמזון. אם תרצו תוכלו לרכוש את הספר, איך לא, באמזון. אבל, אם נחשוב על זה לרגע, חנות שיש בה הכל והיא בעלת כוח כל כך גדול, לא טובה לאף אחד - לא למותגים האחרים ולא לנו, כצרכנים. אז בואו נקווה שאמזון לא תרמוס את כל המותגים בדרך לפסגה ועדיין תשאיר לנו את האפשרות להתלבט היכן לעשות קניות.