כולנו היינו שם - את נכנסת לאתר האהוב עליך וממלאה את העגלה בכל טוב, החבילה מגיעה וכשאת מודדת את הפריטים, חלקם (או כולם) לא ממש נראים כמו שנראו על הדוגמנית. ואז מתחיל מסע ההחזרה: את ניגשת לדואר להחזיר את החבילה, נפרדת ממנה ומקווה ממש שהיא תמצא את דרכה חזרה למשרדים של המותג שאת כל כך אוהבת כדי שתבטיחי החזר כספי או לפחות זיכוי. ואז את בודקת כל יום את חיוב הויזה לראות אם כבר קיבלת את הזיכוי המיוחל ורק כאשר רואים את הפלוס בחיוב הויזה, אפשר לנשום לרווחה ולהבין שהמבצע הוכתר כהצלחה.

עד היום, אם לא היית בטוחה במידה שאת צריכה, למשל, הפתרון לרוב היה לקנות כמה מידות ולהחזיר את אלו שלא מתאימות לאחר המדידה, או לחילופין לנסות למכור למישהי אחרת שמתאימה למידה. כך נולד רעיון ה- Try before you buy. או בעברית "נסה לפני שאתה קונה".

הפתרון של "נסה לפני שאתה קונה" הוא אידיאלי לכל אותם אנשים שמעוניינים להתלבט, או לאלו שמפשלים הרבה בהזמנות שלהם, או אפילו לאותם אנשים שפשוט שונאים למדוד בגדים בתא המדידה בחנות ומעדיפים לעשות זאת בנוחות בבית שלהם, מול המראה שבה הם רגילים לראות עצמם כל בוקר, ושמולה אפשר גם לבדוק שילובים והתאמות של הקניות החדשות עם הבגדים שכבר נמצאים בארון הפרטי.

בין הראשונים להציע את השירות היה אתר בשם "בונגלו" - אתר קניות המאגד כמה מותגי אופנה, שכבר בשנת 2014 אפשר ללקוחות שלו למדוד את הבגדים לפני שהם קונים. מאז התווספו מותגים נוספים לחגיגה. ובשנת 2018 אנחנו רואים עוד ועוד מותגים שמציעים את השירות הנהדר הזה.

מייזם בשם ThreaUp, המציע בגדי יד שנייה לקניה און ליין, שידרג לאחרונה את שירותיו כשהוסיף את שירות ה"נסה לפני שאתה קונה" על מנת להתעלות על המתחרים שלו בעולם הרכישות יד שניה. האתר מציע תיבת הפתעות המכילה 10 עד 20 פרטי לבוש יד-שניה שהותאמו לך בעזרת שאלון קצר שמופיע כאשר נרשמים לאתר. השאלון מכיל שאלות כמו כמו גיל, גובה, מידות, טווח מחירים, מותגים אהובים ועוד. על פי הנתונים שהזנת תקבלי חבילה המכילה מוצרים שיתאימו לך. את כולם כאמור, תקבלי בחינם למדידה, ורק לאחר שתחליטי מה ברצונך להשאיר, תתבקשי לשלם על המוצרים הנבחרים, את השאר תאלצי לשלוח בחזרה. במקרה של בגדי יד שניה, האפשרות הזו אפילו קריטית עוד יותר, כיוון שהרבה פעמים מדובר במותג שלא הכרת או אף פעם לא רכשת ממנו, או שאולי אפילו כבר לא קיים, והאפשרות לבדוק את המוצר בודאי תורמת מאוד להצלחת הרכישה.

אתר נוסף שהבין שכך נראה העתיד של רכישות און ליין הוא אמזון. "אמזון מעניקה ללקוחותיה את השירות של 'נסה לפני שאתה קונה' על מנת שללקוחות יהיה את כל הנוחות של השוק המקוון ואת הבטחון של רכישה בחנות פיזית. זו הנוחות האולטימטיבית ללקוח", אמרה דוברת אמזון. "'נסה לפני שאתה קונה' ככל הנראה יהפוך לנורמה החדשה בקניות באינטרנט". ולא רק זאת - באמזון גם תקבלי תמריץ לשמור על הפריטים: על כל 3 פריטים שתשמרי תקבלי 10% הנחה, על 5 פריטים תקבלי 20% הנחה וכמובן שהמשלוחים לשני הכיוונים הם בחינם.

בנובמבר האחרון הצטרפה גם אסוס לרשימה. השירות ניתן כרגע רק בבריטניה והוא זמין רק לאלו המזמינים דרך האפליקציה. אצלם הלקוח חייב לשלם את החשבון תוך 30 יום מהיום בו נשלחה ההזמנה. אם הוא לא ישלם ולא יחזיר את הפריטים, דירוג האשראי שלו יפגע.

וישנן גם אפליקציות חדשות המאפשרות את הפלטפורמה הזו לכל החנויות האהובות עלינו: אפליקצית try היא אפליקציה המאפשרת להזמין מכל המותגים האהובים כמו טופשופ, זארה, אורבן אאוטפיטרס, נקסט ועוד. האפליקציה מאפשרת לבחור עד חמישה פריטים בכל פעם. החבילה נשלחת לביתך בדיוק כמו כל הזמנה אחרת. למשתמשים יש שבוע לאחר מסירת החבילה על מנת להחליט אלו מהפריטים ירצו לשמור ואלו ירצו לשלוח בחזרה, כאשר רק לאחר מכן יחויב כרטיס האשראי. נכון להיום המשתמשים משלמים  2.99 דולר בחודש כדי ליהנות מהשירות הזה, ואם בתום 7 ימים לא יוחזרו את הפריטים, יתבצע חיוב על כולם. try היא לא היחידה: אתר בשם blackcart.co גם כן מציע את אותם השירותים בדיוק עבור מותגים כמו פוראבר 21, גאפ, לולו למון בננה ריפבליק ועוד.

נכון לעכשיו השירות הזה לא קיים בישראל. אבל אני מניחה שזה עניין של זמן עד שירחיבו את השירות הזה למדינות נוספות. ויכול להיות שבעתיד זו תהיה הדרך שלנו לקנות בגדים באופן רגיל. אבל האם בכלל זה יכול לעבוד גם אצלנו? האמת שהצרכן הישראלי אימץ די מהר את תרבות הקניות און ליין. אם הייתם שואלים אנשים לפני חמש שנים האם הם חושבים שבעתיד הם יבצעו את רוב הקניות שלהם באינטרנט, כנראה שהתשובה הייתה "לא". אבל העולם מתקדם ומשתנה ממש מהר, והטכנולוגיה המתפתחת הופכת נגישה ונוחה יותר מיום ליום. וגם אנשים שלא האמינו שאפשר להזין את פרטי כרטיס האשראי באתר כלשהו ולשרוד לספר (הי אמא!) מזמינים היום בגדים, מוצרי אלקטרוניקה, קניות לבית ועוד. אם פתרון ההתנסות של מוצרים יתפוס - וכפי שזה נראה זה יתפוס- ככל הנראה זה ירחיב עוד את מעגל הקונים ברשת. הרי בסופו של דבר מה אנחנו רוצים? לדעת שאנחנו עושים קניה חכמה ושלא עובדים עלינו. שנקבל בדיוק את מה ששילמנו עליו ולא פחות. אז מה יותר מתאים לקהל הישראלי מלנסות לפני תשלום? ככה אנחנו גם שומרים על עצמנו שלא יעבדו עלינו וגם נהנים מכל הטוב של רכישה און ליין. אין יותר ישראלי מזה.