אימפריית האופנה הצרפתית כריסטיאן דיור, שפתחה שעריה לראשונה בשנת 1947 בלב פריז שלאחר המלחמה, נותרת ללא ספק הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם, המתמקדת בבגדים, נעליים ואביזרים, על פי רשימת גלובל 2000 של פורבס.

קמעונאית היוקרה רשמה עלייה במכירות בשנה שעברה והגיעה לשיא של 44 מיליארד יורו (49 מיליארד דולר), כאשר הימורי המשקיעים העלו את המניה בכ-75% במהלך אותה תקופה. זה עזר להפוך את כריסטיאן דיור לחברה ה-150 בגודלה ברשימת גלובל 2000 של החברות הציבוריות הגדולות והחזקות בעולם, כפי שהיא נמדדת על ידי ציון מרוכז של הכנסות, רווחים, נכסים וערך שוק.

כריסטיאן דיור. שברה את שיאי המכירות. צילום: shutterstock

כריסטיאן דיור. שברה את שיאי המכירות. צילום: shutterstock

בית האופנה נהנה מאחזקה של 41% ממניות LVMH, אימפריית היוקרה הצרפתית שבבעלותה 70 מותגים, ביניהם לואי ויטון, דום פריניון ורשת חנויות הקוסמטיקה ספורה, אשר מנוהלת על ידי המיליארדר הצרפתי ברנרד ארנוט שהונו מוערך ב-86 מיליארד דולר.

אינדיטקס, הענקית הקמעונאית הספרדית שעומדת מאחורי זארה, היא הקמעונאית השנייה בגודלה בתחום ההלבשה, האביזרים וההנעלה. הקונים אימצו את האופנה המהירה, עם הטרנדים המתחלפים שלה ובמחירים סבירים. רף המכירות בזארה טיפס ב-9% ל-25 מיליארד אירו (29 מיליארד דולר) בשנת 2017. אינדיטקס נמצאת במקום ה-289 ברשימה, לעומת מקום 276 בשנת 2017. אמנסינו אורטגה (82) הקים את אינדיטקס בשנת 1975 עם אשתו לשעבר, לאחר שעבד בחברת טקסטיל משפחתית קטנה; כיום הוא האדם השישי הכי עשיר בעולם, עם שווי נקי של 71 מיליארד דולר.

זארה. אחד ממותגי תאגיד אינדיטקס. צילום: shutterstock

זארה. אחד ממותגי תאגיד אינדיטקס. צילום: shutterstock

נייקי מגיעה למקום השלישי. החברה, שבסיסה במדינת אורגון שבארה"ב, נוסדה בשנת 1964 על ידי האצן פיל נייט והמאמן שלו, הופצה בתחילה כנעל ריצה יפנית. היא נחלה הצלחה על ידי מתן חסות לספורטאים האגדיים מייקל ג'ורדן, רוג'ר פדרר ולאנס ארמסטרונג וכיום היא הקמעונאית האתלטית הגדולה בעולם עם מכירות שנתיות של 35 מיליארד דולר. נייט, שפרש מתפקידו כיו"ר החברה בשנת 2016 לאחר יותר מ-50 שנה בתפקיד, צבר הון של 32 מיליארד דולר.

הקמעונאים האמריקאיים עדיין שולטים ברשימה ותופסים עשרה מתוך 25 המקומות הראשונים. קמעונאיות כמו טי.ג'יי מקס ורוס, הפונות לקהל רחב יותר ומנהיגות מדיניות הנחות קבועה, המשיכו לעבוד מצויין גם השנה ונמצאות במקומות 445 ו-734, בהתאמה. ובינתיים, מותגים כמו ויקטוריה'ס סיקרט, Bath & Body Works, קייט ספייד, Coach ומייקל קורס נמצאים במחצית התחתונה של הרשימה, וכל אחד מהם ירד כ-200 מקומות לפחות מאז 2017.

כמה מהמרוויחות הגדולות ברשימה הן חברות סיניות, כמו למשל חברת בגדי הספורט וההנעלה Anta Sports, אשר טיפסה 550 מקומות למקום 1,622 ברשימה.

לרשימת Global 2000 המלאה של פורבס

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: