זו הפעם הראשונה שאופנה ישראלית נטו מוצגת במוזיאון, בירושלים, ועוד בסדר גודל כזה. 150 מערכות לבוש, רק 7 מתוכן הן מהאוסף של המוזיאון עצמו. השאר פרי ליקוט ועבודת חריש עמוקה.
התערוכה מתחלקת ל-3 אולמות מרכזיים ומובילה את הצופה דרך נופיה של הארץ, הקהילות והתפוצות השונות, המנהגים, הצבעים, והסמלים הדתיים. דרך ארוכה מיצירה - לייצור הגלובלי של האופנה העכשוית.
האולם הראשון : מראות מקום,
תחילת המסע בין ההשפעות המקומיות בארץ ישראל. הצבעוניות, המדבר, האייקונים הדתיים, השפעות השכנות הערבית, וחזון לדו קיום.
ממעילי המדבר העל-זמניים של פיני לייטרסדורף  המעצבת הראשית של "משכית", שהיה בית האופנה הראשון שהוקם בארץ על ידי הגברת רות דיין. לייטרסדורף עיצבה מעיל אחד בשנה. כולם עשויים צמר כבשים ובצבעוניות המדבר.
בהמשך היא תשלב בשמלות הערב רקמה תימניות.

פיני לייטרסדורף, 1986-1906 ל"משכית, מעילי מדבר

פיני לייטרסדורף למשכית, שמלת ערב בשילוב רקמה תימנית

 

קולקציית ה"כאפיה" של רוז'י בן יוסף, נוצרה בהשפעת מלחמת ששת הימים. בגדים המשלבים כאפיה עם ציציות. רוז'י קיוותה וראתה בחזונה דו קיום ישראלי ערבי.

 

שמלת כאפיה וציציות, בעיצוב רוז'י בן יוסף

 

דוגמה נוספת היא השמלה הייצוגית של דצה באירוויזיון בעיצוב ירון מינקובסקי, עשויה כולה מתחרה בוכרית, ויצרה סוג חדש של טקסטיל, או מערכת לבוש בהשפעת השטריימל, הטלית וסממנים דתיים יהודיים.

מערכות לבוש בהשפעות השטריימל והסממנים היהודיים המסורתיים

 

האולם השני -אידאולוגיה והשפעתה על האופנה,
תקופת החלוצים, השומר וכיבוש המושבות. אופנת הצנע למול קרוסלת השפע.
הקולקציה של "אתא" עם כובע הטמבל ובגדי העבודה בצבעוניות מונוכרומטית, המסמלים את העדר קישוטיות וטשטוש מעמדות.

אתא, 1985-1935 שנות ה-40 עד שנות ה-60

 בהשפעת "אתא" המעצבת אילנה אפרתי עושה הומאג' עם קולקציה בשם "א.א" בצבעי החאקי,
ומעצבי הדור החדש כמו Muslin Brothers, ו-Holyland Civilians, מציגים תרגום נוסף לבגדי "אתא".

מוסלין ברודר Muslin Brother

ממול לאופנת הצנע, עולה ופורחת בארץ אופנת בגדי הערב ותפירה עילית בהשפעת העליה מאירופה ומגזיני אופנה שפרחו בתקופה זו ויצרו קולקציות "הוט קוטור" משובחות. נושאת הדגל היא המעצבת לולה בר שעלתה מצ'כיה ומיד רצתה להקים בית אופנה בארץ, "אופנה זה סוג של תרבות" אמרה. לולה בר תפרה את שמלותיהן של כל נשות הצמרת כמו לאה רבין ורבות אחרות.
ממשיכי דרכה וחזונה הן האחיות אנגלנדר, גדעון אוברזון, והדור הצעיר, המעצבים ויוי בלאיש, אלון ליבנה ואחרים.

האחיות אנגלנדר, שנות ה-40 שמלה ורדיד עשויים ברוקד משי,

 

גדעון אוברזון, שמלה מקולקציית "בין קודש לחול", 2012

 

באולם זה אתם חייבים לצפות בסרטי ארכיון מרתקים של תצוגות אופנה משנים עברו. דגמים יחודיים של בית האופנה

"בגד עור", קסטרו בתחילת הדרך, ראש אינדיאני ורבים אחרים. וכמובן ביחד עם דוגמניות-העל של התקופה כמו תמי בן עמי, שירז טל ועוד רבות ויפות, וצילומי ארכיון נדירים של צלמי האופנה המובילים של התקופה, כמו יקי הלפרין בן לם ועוד.

 החלל השלישי - כאן ועכשיו,
המעצבים הצעירים.
טכנולוגיות חדשות, קונספט עיצובי גלובלי עם נגיעה אישית ותעוזה, כאן תמצאו שמלת "הוט קוטור" למותג העל "לנווין" של אלבר אלבז לצד שמלה של אמיר מרק מעצב שסיים שנקר השנה. מערכות לבוש בטכנולוגיות חדשות כמו ההדפסה תלת ממד, בגד עשוי אריג שהוא כולו ציור, והופך את הבגד ליצירת אמנות צבעונית בפני עצמה, ועוד.

אלבר אלבז

עמיר מרק, מקולקציית "קמיעות מזל",

אופנה ציור

 

התערוכה המדהימה הזו נועדה לשמר את הקיים, להדגיש את הישראלי והאינדווידואלי מול היצירה הגלובלית אוניברסלית, ולשמש קול קורא לבאות.
יוזמת ויועצת ראשית : תמרה יובל ג'ונס
אוצרות: דייזי רקח ג'יברה, נגה אליאש-זלמנוביץ, אפרת אסא שפירא.
מוזאון ישראל ירושלים
פתוח : 13 ביוני ועד ינואר 2019

שמלת "עין גדי" בעיצוב פיני לייטרסדורף, אריגה נאורה ורשבסקי, צילום פיטר הרצוג