עוד לפני ההחמרה בתקנות, החלטנו שלא יוצאים מהבית אלא לדברים חשובים כמו סופר, סופר וסופר. בעלי הוא השליח בין המדפים ואין מאושר ממנו להתאוורר באישור. אז אני רצה 3 פעמים בשבוע. יופי. יוגה בערב. נהדר, אבל בין לבין יש המון זמן. אז מה עושים? זה זמן לעשות סדר יסודי בכל הבית. גם במקומות שבהם לא ביקרנו שנים, ארונות, מגרות וכל השאר. יאללה מתחילים.

השיטה היפנית

הגורו העולמית בתחום סדר בכלל וסדר בארונות הבגדים בפרט, היא מארי קונדו, שפרסמה את ספרה "סוד הקסם היפני" שמיד הפך לבסט סיילר היסטרי. מארי מובילה את "שיטת קונמארי" בכל העולם. שיטה פשוטה, חכמה, ויעילה במיוחד. בדיוק כמו היפנים.

העיקרון פשוט: כל חפץ שגורם לכם לאושר, לשמחה, ולהתרגשות, שמרו. השאר מסרו לתרומות. כך תייצרו חלל בו אתם חיים רק עם חפצים שמשמחים אתכם, חלל נקי ומרווח.

קודם זורקים ואחר כך מסדרים.

 "הזריקה היא חווית חיים" אומרת מארי. החלל סביבכם יגדל וכך גם המקום בנשמה. יש לעשות את כל הארונות ביחד ולמסור כבר באותו היום את מה שייעדתם לתרומה. לעולם לא להתחרט ולא לקנות ציוד לאחסון.

התחילו מהקל את הקשה ועל פי קטגוריות. למדו לקפל באופן אחיד, זה שומר על הסדר הארונות ובעיניים. מארי מקפלת הכול למעט מעילים, חליפות, מכנסיים (כדי שלא נצטרך לגהץ את הפס) ושמלות ערב יקרות. אחרי הקיפול יש לאחסן בקופסאות פלסטיק שקופות ולא בערמות. אלא עומדים אחד ליד השני, כדי שלא תחנקו את הבגדים. הסידור בעמידה מקל למצוא את הפריט ביתר קלות, הסדר לא נהרס בכל פעם שנשלפת חולצה, וכמו שמארי אומרת "הבגדים זוכים לנשום". סדר הוא איכות חיים, מניסיוני אני יכולה להעיד שכשיש לי סדר בארונות, יש לי סדר בחיים. 

איפה אתם בסדר? 

את הסדר שלי בחרתי לחלק ל"ביסים" קטנים, שתמיד תישאר פינה שמחכה לי. מטרת העל היא לזרוק כל מה שלא נחוץ. נכון, אני פולנייה אסלית וקשה לי להיפרד, אבל הזמנים הנוכחיים שמו אותי בפרופורציה והבנה לכמה מעט אנחנו זקוקים.

התחלתי בגינה: גזמתי וגירפתי, הכול פורח כולל עץ השזיף, האשכוליות, הלימון והליצ'י. ריח אביב מושלם ליוגה על הדק.

למחרת עברתי לחדרי האמבטיה, למגרות עם המגבות ולמדפי מוצרי הקוסמטיקה. לא האמנתי כמה קרמים יש לי - עוד שמפו ועוד מסכה. הנה עוד משהו שלמדתי בזמן הקורונה: צניעות ולהסתפק במועט. עברתי על כל המוצרים ועשיתי שקית לחברות/אהובות למסירה. עברתי על המגבות והשארתי רק את הבהירות. את מגבות הפנים הקטנות גלגלתי, גם יותר אסתטי וגם קל לשליפה. את המגבות הגדולות רציתי להעמיד וגיליתי שהמגרות שלי לא גבוהות דין, ולכן קיפלתי יפה בערמה. בסוף היום גיליתי שיש לי המון מקום. כייף.

             

עם ניסיון שרכשתי בחלל האמבטיה, התחלתי את שלב ארונות הבגדים, תוך שאני מיישמת כל כל הטיפים ועצות הזהב שקיבלתי במאלי דנינו היצרן והבעלים של רשת "רדווד" לארונות הזזה. לרגע שלא תחשבו שזו כתבה על דנינו והארונות שלהם, ממש לא, אבל כשאני שומעת על עצה מועילה שיכולה לשרת אחרים, אני פה בשבילכם. אלי דנינו הסביר לי על מה צריך להקפיד כשקונים ארונות הזזה, שישמרו לאורך זמן וגם יקלו עלינו לשמור על הסדר: "תבואו מוכנים. עשו רשימה של הצרכים שלכם, כך לא תגררו אחרי גחמות אופנתיות שאינן נחוצות ועולות יקר, ותרכשו ארון שיהיה הכי קרוב למושלם ולצרכים שלכם", אומר דנינו. העיצוב פנימי של חלל הארון הוא פונקציה אישית, יותר תליה, יותר מדפים או יותר מגרות, ולכן מומלץ לרכוש ארונות במקום שיוכל להתאים את הגודל והחלוקה הפנימית לפי הצרכים שלכם.

אז איך מתחילים?

כלל ברזל ראשון - פנו זמן. סידור ארונות זה פרויקט והוא לוקח זמן. לפחות כמה שעות. חכמים ומנוסים אומרים שהשיטה הטובה ביותר היא לעשות סדר כמו הורדת שיער בשעווה - "זבנג וגמרנו", משמע כל הארון בבת אחת. בימי הקורונה יש הנחות למתחילים.

טיפ ראשון: הוציאו את כל תכולת הארון פזרו על הרצפה והתחילו למיין. כך תוכלו לראות את כל התכולה. מיון נכון מוביל לתוצאה טובה. מיינו לפי נושאים: חולצות, מכנסיים, מעילים וכו', מה שלא לבשתם בשנה האחרונה, זה הזמן, מוסרים. לא תאמינו כמה פריטים שאיבדתם תמצאו, וכמה הרבה תזרקו.

 

טיפ שני: כל מה שהונח באזור "לתרום" יש לשים במיידי בשקיות, לסגור ולהוציא מחוץ לחדר. בלי נוסטלגיה בבקשה לא המתנה מהחבר הראשון ובלי מחשבות פולניות שאולי פעם נזדקק לזה. מסרו הלאה. גם משהו שצריך יקבל ממכם מתנה וגם תגדלו שיש מקום לקולקציות חדשות. 

עכשיו אפשר לעבור לשלב סידור הבגדים בארון.

טיפ שלישי: תליה הבגדים בארון

מה עדיף, תליה גבוהה עם מוט תליה פשוט, או מוט תליה עם זרוע שמורידה את המוט לגובה העיניים וחוסכת סחיבת סולם מהמחסן? שאלתי את דנינו, שהוא האדם הכי פרקטי בעולם הארונות, ולדעתו העדיפו את התלייה הגבוהה הפשוטה לאחסון הבגדים הפחות שמישים ואלה של עונות קודמות, היות והיא חוסכת מקום יקר. מומלץ להשתמש בקולבים דקים ולא בקולבי העץ שהם אמנם אלגנטיים יותר, אבל תופסים מקום רב ומיותר. המהדרין יקפידו על קולבים מאותו הסוג ומאותו הצבע, נעים בעין ומומלץ בחום. יש לתלות רק בגד אחד בלבד על קולב. התחכמתם ותליתם אחד על השני? אין מצב שתזכרו, כדאי כבר עכשיו להיפרד ממנו עד לעונה הבאה. טעות נפוצה היא לחשוב שהעמסת מספר בגדים על אותו קולב חוסכת מקום. 

טיפ רביעי: תליה בחלק הגבוה. כן כן, החלק הגבוה של הארון שאף פעם לא מגיעים אליו. כדאי לרכוש סולם קטן ומתקפל וכך תפתרו את הבעיה. בגדים מעונה קודמת או אלה שהם פחות שימושיים ניתן לתלות בחלק העליון של הארון. דנינו אומר שמוט תליה פשוט חוסך מקום, אפשר להתקין מוט תליה שבעזרת ידית יורד לגובה הרצוי. נחמד אבל בזבזני במקום.

טיפ חמישי: המגרות. במגרה זה המקום שהכי קשה לשמור בו על הסדר. ידוע שעלות מגרות יקרות יותר מעלות מדפים, ועדיין דנינו ממליץ לוותר על ריבוי מגירות ובמקומם להעדיף מדפים בהם האחסון יעיל ורב יותר. מדפים נשלפים הם המושלמים שיש. אם בכל זאת אתם אנשים של מגירות, לכו על מגירה עם ארגונית של תאים ובכל תא סדרו את התחתונים, הגרביים והצעיפים לפי סדר ולפי חשיבות. סלסילות זה הפתרון הזול והזמין, בין אם אלו סלסילות קש מעוצבות או אלו מהפלסטיק הפשוטות מחנויות "הכל בשקל". האחרונות קלות, דקות, לא תופסות מקום, וקל לנקות אותן. במה שלא תבחרו, חשוב לסדר את תכולת הסלסילה כמו חיילים עומדים ולא בערמות. כך ניתן לראות את תכולת הסלסילה וכששולפים לא הורסים את הסדר. לכו על סדר לפי צבע ותראו כמה זמן הסדר ישמר.

לי בחדר השינה ישנה שידה עם תשע מגירות לא עמוקות ולא גדולות. כל מגירה והפריט שלה. הגרביים בסלסילות על פי צבעים, התחתונים מגולגלים ומונחים אחד ליד השני, חס וחלילה לא בערימות. את סידור החזיות למדתי מחברתי הטובה יפית, שהיא בעלת בוטיק Hope להלבשה תחתונה מיובאת מברזיל. הדברים הכי הורסים ואיכותיים שתמצאו. יפית לימדה אותי לשים את החזיות פרוסות, אחת בתוך השנייה ולא לקפל קאפ אחד בתוך השני, מה שהורס את החזייה. אתם מוזמנים לפתוח את מגירת החזיות שלי, מסודרת ומאורגנת תמיד. גם הצעיפים מגולגלים ועומדים כחיילים לפי צבע וגודל. במגירת בגדי הים וציוד שחיה יש בעיה לשמור על הסדר ולכן נקרא שמה בישראל "מגרת הבלגן". כובעים אחד בתוך השני, תכשיטים בקופסאות לפי נושא ומגירה אחת לתיקי ערב קטנים.

אפשר לייעד מגירה לתכשיטים, מגירות לנעליים, מגירה לעניבות ואפילו מגירה מיוחדת לקרש הגיהוץ. הכול ניתן להזמנה. תחשבו טוב טוב אם יש בהם צורך.

המדפים: דין בגדי המדפים חופף לסדר במגירות: קפלו את הבגדים בהתאם לצורת המדפים. מדפים רחבים עם קיפול רחב, מדפים מרובעים עם קיפול תואם. קיפול אחיד ישמור על סדר ואחידות.