מעצבי האופנה הישראלים חוזרים למסלול
אחרי המכה הקשה שספגה תעשיית האופנה בישראל בעקבות הקורונה וביטול שבוע האופנה, זכו המעצבים לתמיכה שנועדה לעזור להם להתאושש ולעזור לנו להיזכר כמה כישרון צומח כאן
הבגדים היו כבר על הקולבים, הדוגמניות נבחרו, הכיסאות נתפסו וכבר הכל היה מוכן כדי להתחיל את שבוע האופנה 2020. אלא שאז, בדיוק באמצע מרץ, התחילו ההגבלות ושבוע האופנה - שמיועד לתת למעצבים הישראלים את הבמה שכל כך מגיעה להם - בוטל.
לא קשה לנחש עד כמה מצבה של תעשיית האופנה הישראלית התערער בשבועות שעברו מאז. זו תעשייה שגם ככה נשענת על קנה רצוץ, ולמרבה הצער בשנים האחרונות ראינו לא מעט מותגים שנאלצו לסגור ומעצבי אופנה, כמו גם מתפרות, שנותרו ללא עבודה בעקבות עליית "האופנה המהירה" והקניות און ליין. כל זאת עומד בניגוד גמור לפוטנציאל העצום שיש לישראל כמעצמת אופנה וטקסטיל ולאור הכישרונות הבולטים בכל העולם שיוצאים מפה.
מתוך מטרה להעניק לאותם כישרונות תמיכה ו"בוסט" שיצליחו להניע אותם בחזרה למסלול, נערך אתמול מעין "שבוע אופנה מקוון". למעשה מדובר ביזמה של מכון הייצוא, התאחדות התעשיינים ובשיתוף "שבוע האופנה תל-אביב" של היזם והמפיק מוטי רייפ. כ-20 מעצבי אופנה ישראליים הגיעו אל מרכז האירועים LAGO בראשון לציון, אשר נרתם בחינם למען מטרה זו. במהלך יום שלם הוצגו הקולקציות על מסלולים - ממש כמו בתצוגות רק ללא קהל - והצילומים משם יוצגו בהמשך באפיקים השיווקיים והמסחריים הדיגיטליים של המעצבים, בערוץ האופנה הישראלי ובאתר שבוע האופנה. כל זאת נעשה במטרה לסייע ולתמוך במעצבי האופנה עם יצירת תוכן ויזואלי לשיווק בפלטפורמות הדיגיטליות השונות, שיאפשר להם לקדם את יצירתם ועסקיהם.
המעצבים שלקחו חלק באירוע הם (ע"פ א-ב): אלון לבנה, אלמביקה, אפרת קליג, בננות של נטע אלחימסטר ונועה בני, גליה להב, דרור קונטננטו, הילי ארי, לי הוד, מאי משיח, משכית, סי בי פאשיין חנה בן סימון, ענבל דרור, קום איל פו, רינה צין, ריקי דלאל, שחר אבנט, שי שלום, שלומית אזרד, שני צימרמן וששון קדם.
"מכון היצוא שמח לסייע בקידום תעשיית האופנה הישראלית בשווקים הבינלאומיים ולהגברת המודעות העולמית לחדשנות, איכות ויצירתיות של המעצבים הישראלים", אמר אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא. "האופנה הישראלית ידועה מאוד ברחבי העולם, מסינגפור, הונג קונג, קוריאה ועד אירופה וארה"ב. מכון היצוא נרתם מיידית בסיוע בהפקת סרטונים וצילומים ולחשיפת הקולקציות על מנת לגרום להמשכיות עסקית. המעבר של המעצבים ותעשיית האופנה למרחב הדיגיטלי הוא הכרחי לאור תקופה מאתגרת זו. תעשיות רבות עוברות שינויים משמעותיים וצריכות להתאים עצמן למציאות חדשה. יוזמה זו ממחישה את המחויבות שלנו לסייע למעצבים בתקופה מורכבת זו ולהמשיך בקיום התצוגות החשובות כל כך למעצבים עצמם ולכל תעשיית האופנה בישראל".
רמזי גבאי, יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים, אמר: "תעשיית האופנה הישראלית מעסיקה מעצבי אופנה רבים וצעירים כשמאחוריהם עשרות מתפרות המעסיקות מאות עובדים ומשרתות אותם לאורך כל ימות השנה. עקב משבר הקורונה, תעשייה זו פסקה מלעבוד ועשרות מעצבי אופנה ובעיקר הצעירים שבהם, הפכו לחסרי כל. זאת ההזדמנות לעזור להם לחזור למסלול העשייה ואנו מקווים שתצוגת אופנה שכזו תפתח עבורם שווקים בינלאומיים חדשים, תייצר עבורם מחדש ביקושים ותרחיב את היכרותם בשוק המקומי. פרויקט זה מקבל משמעות רבה יותר דווקא בגלל שבעת הזו 'השמיים אינם פתוחים' לקניות זולות בחו"ל וגם הקניות באון-ליין הפכו למעמסה עקב זמני השילוח לארץ".
Up coming designers
ממש במקביל, היום התכנסו ארבעת זוכי פרויקט "חממת מפעל הפיס לאופנה" כדי להציג במתחם התחנה את הקולקציות בעיצובם. הצילומים התקיימו בהשתתפות ארבעת המעצבים ניב קרן, נדיר שושני, דקלה עינת ואהרון גניש.
פרויקט "חממת מפעל הפיס לאופנה" הפך במהלך השנים לגולת הכותרת בשבוע האופנה תל אביב ונחשב להצלחה גדולה. במסגרת הפרויקט, מזמין מדי שנה מפעל הפיס מעצבי אופנה ישראלים להגיש הצעות לעיצוב קולקציית הלבשה חדשה, הכוללת לפחות 10 מערכות לבוש. המעצבים הזוכים מציגים את הקולקציה בתצוגה מיוחדת, שנערכת במהלך שבוע האופנה. לאחר הביטול השנה, הבוקר חשפו המעצבים הזוכים לראשונה את הקולקציות שעיצבו, זאת במסגרת צילומי תצוגת אופנה Upcoming Designers מיוחדת וללא קהל, שנועדה ליצירת קטלוג דיגיטלי שיעלה לרשתות ולאתרים.
קרדיט לכל התמונות: גיל חיון