במשך עונה שלמה של דה וויס ישבתי, צפיתי ושתקתי. מי כמוני יודע שסטיילינג לטלוויזיה זה דבר מורכב ובעייתי, ולכן, גם אם היו לי אי אלו הערות לסטייליסט של התכנית, בחרתי שלא לפרסם אותן, ואפילו סטטוס אחד לא ראה אור יום, למרות שלעיתים זה באמת היה קשה להתאפק. הענקתי לו את מלוא הקרדיט, הגנתי והסברתי ש"זה לא פשוט כמו שזה נראה" ובסוף, במקום להתאמץ, הוא הלך ופתח פה עלוב בשביל דקת תהילה.

עוד ב-Onlife:

מרגע פירסום הכתבה עם הסטייליסט של דה וויס ועד שהתיישבתי לכתוב את תגובתי, עבר סוף שבוע שלם. החלטתי לקחת נשימה עמוקה ולנסות להירגע. אולי אפילו לנסות לשכוח מה הוא אמר ורק לפרגן לעבודה שלו, שברוב העונה, אכן היתה הרבה יותר מסוגננת מתחרויות ותכניות ריאליטי אחרות. גם כשאהבתי וגם כשלא התחברתי ל"לוק" של המתמודדים, ניתן היה לראות בוודאות כי העונה היתה השקעה של ממש בסטיילינג, וזה לא מובן מאליו או עניין של מה בכך.

סטייליסט של תכנית ריאליטי אמור להלביש נשים בכל הגדלים

אבל אז קראתי עוד פעם את הכתבה, כדי לוודא שלא הגזמתי בפעם הראשונה, שלא ראיתי דברים שלא באמת היו שם, ובאמת, אם הוא רק היה שותק או לפחות מוותר על ההצהרות המיותרות שלו בראיון, הטור שלי היה חיובי ומתמקד בשיפור הניכר של הסטיילינג בעונה הנוכחית של דה וויס. הייתי אולי נותנת כמה טיפים קטנים לשיפור, וכולנו היינו מסיימים עם חיוך. במקום זה, הוא בחר לפתוח פה (שלא לומר ג'ורה) על נשים, שחטאן היחיד הוא שהן במידה שונה משל דוגמניות.

עכשיו, למיטב הבנתי, הסטייליסט של דה וויס לא עושה סטיילינג להפקת אופנה של מותג לרזות או אפילו סטיילינג לתצוגת אופנה. הוא סטייליסט של תכנית ריאליטי בה כל הרעיון הוא המפגש עם אנשים שונים. שונים במעמד סוציו-אקונומי, שונים באמונה, בגיל, במראה, בצבע עור וכן, גם שונים במידה.

ומה רע כל כך בלהיות בעלי מידה שונה, שגרם לך להצהיר ש"אנשים לא אוהבים לראות שמנים בטלוויזיה" והיית חייב, פשוט חייב, להידחף להן לצלחת ולוודא שלא יאכלו סנדוויצ'ים אלא רק ירקות?

רודי ביינסן ודנה צלח - יפהפיות במידות גדולות. צילום: טל גבעוני

הרי בסטנדרט ה"הירואין שיק" גם ביונסה, ג'ניפר לופז, מריה קארי, אריתה פרנקלין, בת' דיטו, אדל, כריסטינה אגילרה, ועוד רבות וטובות, לא נכללות. האם זה גורע מהן ומהצלחתן? האם הצלחתה זמרת תלויה במשקלה? מדוע לא לחבק את האתגר ולהתאמץ למען יראו את כוחך כסטייליסט שהצליח להוציא נשים עסיסיות בצורה מופלאה בפריים טיים? ואם מצאת את עצמך חסר אונים מול הקימורים, מדוע לא ויתרת על האגו ופנית לאיש מקצוע של ממש, שיודע להלביש נשים גם מעל מידה 36, ויכול היה לסייע לך במלאכה?

להלביש את לינה מחול ואופיר בן שטרית בשמלות בצבעים בהירים, ולחנוט את רודי ביינסן ודנה צלח בשחור "מרזה" זה הכי טוב שאפשר לעשות? האם פספסת את השיעור הראשון בסטיילינג - זה שמבהיר שהמיתוס ש"שחור מרזה" הוא פיקציה שקרית? או שאולי עלי להניח שפספסת את כל הקורס, כי כפי שזה נראה, אתה לא יודע להתמודד עם מבנה גוף האישה בכלל:

למה לחנוק את גופה העסיסי של דנה במחוך שהיה רלוונטי כשאורנה בנאי שיחקה את "לימור" ב"רק בישראל" ולשלב אותו עם חצאית שנלקחה מארונה הפרטי של אריאל בת הים הקטנה? האם באמת חשבת שהשילוב יעבור מסך? או רודי היפהפיה, שבחרת להלביש בשמלה שחורה צמודה עם תחתונים שעשו לה רק נזק ויצרו לה "גלגלי הצלה" מאוד לא מחמיאים במתניים? על מחטבים טובים שמעת?

להגיד למתמודדת שהיא צריכה להוריד 3 קילו זה לעשות לעצמך חיים קלים

הדבר היחיד שהסטייליסט של דה וויס הוכיח בגמר ובראיון, הוא שהוא לא מכיר את הגוף הנשי, ולכן לא ראוי להיקרא סטייליסט. אמנם בישראל כל מי שיודע לזרוק שמלה על קולב הופך לסטייליסט, אך בעולם האמיתי, אם לסטייליסט אין הבנה בסיסית במבנה גוף האישה, אין לו עבודה. יותר נורא מזה שהוא לא ידע לעשות את עבודתו, כמו להוסיף חטא על פשע, הוא שפך שלל ההתבטאויות עלובות בראיון, בשביל עוד רגע של חשיפה, בלי לחשוב לרגע על הנזק והמחיר שהם יגרמו.

להגיד למתמודדות להוריד 2-3 קילו? אתה נורמלי? 2-3 קילוגרמים לא יעשו את ההבדל בין אישה רזה לעסיסית, אלא לכל היותר יעזרו לך לעבוד טיפה פחות קשה כשאתה בוחר שמלה. להגיד למישהי שהיא צריכה להוריד כמה קילו, כשלמשקל שלה אין שום קשר ליכולות הווקאליות שלה, זה להיות תוצר לוואי של תעשייה עקומה שגורמת לנשים לשנאה עצמית, פגיעה וצילוק נפשי וגופני.

לאחר פרסום הריאיון איתך, פנתה אליי בחורה בפייסבוק וכתבה לי שהיא לא מבינה למה לא מנצלים את הבמה של דה וויס כדי להראות שנשים לא צריכות לצום ולשנוא את עצמן כדי להיות יפות ומוצלחות. אני לא יכולה להסכים איתה יותר.

אדל: קול מדהים וגזרה עסיסית. צילום: shutterstock

התפישה החברתית המעוותת כל כך שהשרישו בך, בה נשים צריכות להיות מקלוניות עם אף מושלם, שיער גולש ועיניים בהירות, לא תופסת בעולם האמיתי. נכון, בהרבה מאוד מקרים כל מה שצריך זה לחיצת כפתור על הפוטושופ, אבל בטלוויזיה זה לא עובד ככה, ובשביל זה בדיוק צריך סטיילינג מדויק שיעשה את העבודה. זו שאתה היית אמור לעשות ונכשלת חרוצות.

ואולי הבעיה בכלל לא טבועה רק בך, שהרי גם זוכת העונה הקודמת, קייטלין רייטר, נעלמה מעין הציבור ושבה רק כשהשילה לא מעט קילוגרמים ממשקלה, בדומה לכוכבות תחרויות שירה אחרות כמו נינט טייב ומרינה מקסימיליאן קרני. אבל לך, כסטייליסט שיש לו במה ל-33 אחוז מהעם,  ניתנה המתנה וההזדמנות להוכיח לתעשייה המקומית שדיוות מגיעות גם במידות מעל 38, ופישלת, ועם זה יש לי בעיה.

לא יודע להלביש נשים אמיתיות? אל תעבוד בתחום

בראיון דיברת על קווין לטיפה שמפגיזה הופעות, אז למה לא ניצלת את ההזדמנות הזו, וגרוע מכך, בחרת לשחרר משפטים שמעידים עליך כי אתה חלק מתעשייה שאחראית לעובדה שנשים ונערות דוחפות אצבע לגרון בשביל להתאים עצמן לסטנדרטים לא הגיוניים בעליל.

כוחו של סטייליסט טוב נמדד ביכולתו להתמודד עם אתגרים. גם אם בשאר הזמן אתה סטייליסט של דוגמניות, הייתה לך הזדמנות להוכיח עד כמה אתה מוכשר, ולא רק שפישלת בעבודה שלך, גם פתחת פה ושיתפת אותנו במחשבותייך המיותרות.

להבא, כשאתה חושב שנשים מעל מידה 36 לא צריכות לעמוד ולשיר על הבמה, תנסה להיזכר באחת, אדל שמה, ותהרהר לרגע במעמד שלה וגם במידה שלה.

עולם הסטיילינג מחולק להמון קטגוריות. אחת הקטגוריות היא נשים אמיתיות. עכשיו, אם אתה לא יודע להלביש נשים מעל מידה 36, עזוב שאתה לא צריך לקחת ג'וב בריאליטי, אתה פשוט לא טוב בעבודה שלך. אתה אולי לא יודע איך להוציא אישה במידה 46 מדהימה בטלוויזיה, אבל אנשי מקצוע אחרים כן יודעים. תן להם לעשות את העבודה שלך.