כפי שמעידים מחירי המילקי, משחת השיניים וכל שאר המוצרים בסל הממוצע, כאן זה לא אירופה. מצד שני, אי אפשר להגיד שאנחנו לא משתדלים להפוך את הייאוש ליותר נוח, הנה – יש לנו שבוע אופנה משלנו. בעצם, אפילו שניים.

שבוע האופנה חולון, שנערך השבוע, פונה לאלו שחיים, נושמים ובעיקר – חולמים אופנה. לצד חלוקת הפרסים השנתית למעצבים מובילים במספר קטגוריות, יערכו בו גם כיתות אומן בנושא החושים (בין היתר עם אסף אמדורסקי, רון קדמי וישראל אהרוני), וכן כנס בנושא "השראה באופנה עכשווית". לצד ?דמיאן וויטמור, יועץ לבית האופנה פראדה ומומחה למיתוג מוזיאונים, המאיירת ויזמית האופנה שירה ברזילי והמעצב ששון קדם, ישתתף בכנס גם השחקן והאמן הקווירי אוריאל יקותיאל, אחד מהשמות החמים, שהצליח לעשות מעבר מהיר, אם כי לא ממוסחר, מסצנת הגייז אל המיינסטרים.

תופעה ישראלית, אוריאל יקותיאל. צילום: רונן אקרמן

עלם החמודות בן ה-26 התחיל למשוך תשומת לב בקליפים לליין מסיבות המוזיקה המזרחית לגייז, "אריסה" (לצד מי שהפך גם הוא לעוד כוכב גייז בינלאומי-ישראלי, אליעד כהן). שם הוא כיכב כדמות הנושאת את שמו הפרטי ומדלגת בחינניות בין נשיות לגבריות. בנעליו החדשות – כנראה שתרתי משמע – הוא הספיק להפוך לחלק קבוע ממסע ההופעות של להקת TYP, ההרכב החו"לי של עברי לידר וג'וני גולדשטיין, לככב גם כמותג פרטי משל עצמו במצעדים ומסיבות בעולם, וכן לקשט עמודי מגזיני אופנה נחשבים. "אני עדיין עובד עם האריסה ואני עושה איתם דברים כל הזמן", מספר יקותיאל בראיון לרגל שבוע האופנה, "אבל עכשיו באריסה, הדמות הזו יותר מוגדרת בהתאם למקום, וכשהיא במקומות אחרים –  יוצאים צדדים אחרים".

מתי התחלת עם המשחק הזה, בין אלמנטים גבריים ונשיים?

"זה התחיל הרבה לפני הדמות, היא כבר הייתה קיימת ברמה מסוימת כשהייתי בן 17. הדמות הזו פשוט הייתה מיצוי של כל מה שמעניין אותי בז'אנר הזה. בתקופה של האריסה היא התחילה יותר להתעצב בצורה שמכירים היום, אני חושב שאחרי קליפ או שניים כבר הבנתי מה הגבולות והיכולות שלה, לפני ארבע שנים".

הנוכחות של יקותיאל בשבוע האופנה היא לא פחות ממתבקשת, אחרי הכל האסתטיקה היא אחד הכלים המרכזיים שבהם הוא משתמש. "הדמות שלי אילמת לחלוטין, אז כל הדגש הוא על איך שאני נראה, איך שאני מאופר ואיך שאני מתלבש. במובן הזה, אופנה משחקת תפקיד מאוד מכריע. אבל אני גם כל הזמן מתעסק בשאלה איך עושים את זה מספיק אופנתי מבלי להראות כמו הפקת אופנה. אני שונא שבקטעי וידאו וסרטים הסטיילינג מאבד כל קשר למציאות, וזה נהיה הפקת אופנה מוגזמת וכבר לא הלבשה של דמות".

אמנם יקותיאל מדבר על "הדמות" בגוף שני, אבל הוא בכל זאת מתעקש שאין ביניהם הפרדה מוחלטת. "הדמות הזו באה מהחיים האמתיים", הוא משתף, "זו לא פנטזיה בכלל. זה ממש חלק ממי שאני לחלוטין. פשוט היום, כשיש לדמות הזו עבודה ומקום ואני משתמש בה מספיק, היא פחות באה לביטוי בחיים הפרטיים. לפני שהייתי משתמש בה כל כך הרבה, הייתי הרבה יותר דומה לה בחיי האישיים. היום, כשיש ליצירה שלי את המקום שלה והזמן שלה, אז בזמני הפנוי זה פחות מעניין אותי, אבל זה לחלוטין ייצוג של חלק ממני, מי שאני. הדמות הזו חיה ויוצאת או ככה או כשאני שותה, כמה כוסות והיא יוצאת לבקר גם. אין לה שם משלה, כי הכל ביחד זה אוריאל".

יקותיאל בקליפ D.I.S.C.O. של TYP. צילום: רונן אקרמן

ג'נדר בלנדר, כחול לבן

יש כל מיני הגדרות ששמות אותך תחת הכותרת "דראג". אתה גם מגדיר את עצמך ככה?

"אני מאוד אוהב דראג ואני ממש בן אדם שצורך תרבות דראג. אני רואה מופעים בכל העולם, עוקב אחרי ה"דראג רייס" של רו פול, מכור לזה ועוקב אחריהן בכל פורמט, אז אין לי בעיה עם ההגדרה הזו, אבל אני חושב שהיא קצת לא מתאימה כאן. דראג היא אמנות גדולה ורצינית של Female Impersonation  - חיקוי נשים, וזה לא מה שאני מנסה לעשות פשוט. אני אף פעם לא מנסה להעביר אשליה של אישה, אז מאוד ברור פה שזו לא אישה. העניין אצלי הוא פשוט לגלות את המתח המיני הזה שבין גבר לאישה, זה מה שבאמת מעניין אותי. אני בא ממקום הרבה יותר קווירי. וכנראה שלמקום הזה אני בעצם שייך".

הרבה טוקבקיסטים אוהבים להעלות באוב את פרדי מרקורי בהקשר שלך.

"זה רק בגלל השפם", עונה יקותיאל בטון חצי משועשע - חצי מיואש. "ברמת מה שאני לובש אין שום קשר. אפילו בקליפ שבו פרדי מתלבש כאישה, איך שהוא לבוש לעומת איך שאני מתלבש – אין שום דמיון. אם כבר מדברים על העשור הזה, אני חושב שההשראות שלי הן הרבה יותר גרייס ג'ונס ודיוויד בואי ופחות מרקורי. אני מאוד אוהב אותו, אבל הוא היה פחות אנדרוגיני ממה שאוהבים לחשוב".

לא בדיוק מלכת דראג. צילום: אלון שפרנסקי

לילה טוב אירופה

על רקע מחאת המילקי, הפך הסרטון האחרון של יקותיאל, "פה זה לא אירופה", ללהיט ויראלי היסטרי. "התגובות היו מאוד מוגזמות. מאוד הופתעתי שזה הגיע לרמות האלו, זה היה מאוד משמח לראות. אני חושב שאנחנו גם עודדנו את השיח וגם היינו חלק ממנו".

יוצא לך לטייל הרבה באירופה ובכלל בעולם בשנים האחרונות?

"המון, זה חלק גדול מהעבודה שלי בשנים האחרונות. בשלוש השנים האחרונות אני חושב שעשיתי משהו כמו 30 מצעדים, הופעתי כמעט בכל מדינה באירופה וזו זכות ענקית, גם עם TYP, אבל בעיקר לבד האמת".

בקיצור, כשאתה אומר שכאן זה לא אירופה, זה מבוסס על מחקר סטטיסטי.

"לגמרי. והופעתי אגב הרבה גם מחוץ למצעדי גאווה, גם עם TYP וגם במסיבות ענקיות במועדונים מחוץ לאירופה – במקסיקו, מוסקבה, ברזיל, כל העולם".

במקביל גם הספקת לשחק בסדרה "אמא ואבאז". העתיד נמצא במשחק?

"כן, בטח שיש מחשבות לטפח את זה. זה באמת מה שאני למדתי וגדלתי ועשיתי. קיימות שמועות שיש עונה חדשה ל'אמא ואבאז' ממש בדרך", הוא מנדב בטון ממזרי, "אז זה כבר דבר אחד שמתוכנן. את שאר הדברים שבדרך אני כרגע לא יכול לגלות עדיין".