חלב ומוצריו הם חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו עוד מלידה. צריכת חלב היא חלק תרבותי, ולא רק תזונתי וקולינרי, לפחות אצל הישראלים. הרי בואו נודה, יש לנו חג שלכם שמוקדש כולו לחלב, מוצריו ובעיקר לעוגות גבינה. ישראל היא לא יוצאת דופן בממדי צריכת החלב יחסית לעולם המערבי. ההמלצה התזונתית הגורפת ב OECD  היא שילוב של מוצרי חלב בתזונה היומיומית שלנו.

98% מהמשתתפות בסקר המיוחד של און לייף מדווחות על צריכה של מוצרי חלב. 57 אחוז מהן עושות את זה על בסיס יומיומי. 70% מהעונות על הסקר גם מודעות לפן הבריאותי של מוצרי החלב.

"מוצרי חלב נחשבים מזון עם צפיפות תזונתית גבוהה בזכות יותר מ-10 מרכיבים תזונתיים: החלבון – שחיוני לגדילה והתפתחות תקינה, הסידן – שמעורב בבניית העצם בתקופת הגדילה ושמירה עליה בהמשך החיים. במוצרי חלב ישנו גם האבץ – שהוא מינרל חיוני למערכת החיסון וויטמין A וויטמין B12: הראשון תורם לתפקוד מערכת החיסון והשני מסייע בתפקוד מערכת העצבים", מסבירה שרית עטיה, דיאטנית קלינית.

 

מתי, איפה וכמה חלב אנחנו אוכלים?

כמעט כחצי מעונות הסקר (46%) צורכות גבינות רכות. השאר מעדיפות יוגורט, משקאות חלב וגבינות קשות. הזמן האידאלי, מבחינת המשתתפות בסקר, הוא הבוקר. 42% איתנו צורכות לפחות מוצר אחד עם חלב בבוקר. אפשר לנחש שאצל חלק גדול מאיתנו זה החלב לקפה. 37% נוספות צורכות עוד מוצר חלב אחד לפחות במהלך היום. כי איך אפשר בלי קוטג' בארוחת הערב או יוגורט בשעה 16 במקום נשנוש מתוק, נכון?

 

 

ספורט ומוצרי חלב – הולך ביחד?

50% מהנשאלות דווחו על עיסוק בספורט במהלך השבוע ובתדירות גבוהה (יותר מפעם בשבוע). מחצית מהן לא צורכות מוצרי חלב לפני או אחרי האימון. השאר (מבין העוסקות בספורט, כן?) מתחלקות בין אלה שאוכלות לפני האימון, לאלה שאוכלות מוצר חלב אחרי.

אז ככה: הנהדרות שבינינו שעוסקות בספורט (גם האחרות נהדרות, בהחלט)  מומלץ לצרוך מוצרי חלב לאחר פעילות גופנית  כדי לבנות מסת שריר ולסייע בתיקון הרקמה שנפגעה במהלך האימון.

 

 

מה עם ירידה במשקל וצריכת מוצרי חלב?

נתון לא מפתיע מהסקר מראה ש-75% מהעונות לסקר מעוניינות לרדת במשקל. 62% מהן צורכות מוצרי חלב בתדירות גבוהה לעומת 17% שלא משלבות מוצרי חלב בזמן דיאטה או בזמן הורדה במשקל.

"צריכת מוצרי חלב, כחלק מתזונה מאוזנת, עשויה למלא תפקיד חשוב במניעת השמנה ובטיפול בה", אומרת עטיה. לדבריה, מחקרים קליניים מבוקרים מראים כי שילוב מוצרי חלב, כחלק מדיאטה מאוזנת מופחתת קלוריות, בקרב אנשים עם עודף משקל, גורם לירידה רבה יותר במשקל, לאיבוד רב יותר של מסת שומן, ושמירה על מסת גוף רזה. לדוגמה: אכילת שלוש עד ארבע מנות חלב ומוצריו ליום יעילה יותר. "ניתוח שפורסם ב-2017, המבוסס על נתונים עולמיים, הראה יחס הפוך בין צריכת מוצרי חלב להשמנה. לפי ניתוח זה, צריכה גבוהה של מוצרי חלב - יוגורט וחלב נוזלי - קשורה במסת שומן, היקף המותניים, יחס ירך-מותניים ואחוזי שומן נמוכים" היא מוסיפה.

 

בריא ולכולם

67% מהמשתתפות בסקר ציינו שהסיבות העיקרית עבורן לצריכת מוצרי חלב הן הרכיבים התזונתיים שבהם, וכן הטעם. 83% ציינו שלדעתן מוצרי חלב הם חלק מבניית אורח חיים בריא. אצל 57% מהעונות לסקר – כל בני המשפחה הם חובבי מוצרי חלב.

עכשיו כל מה שנותר לנו הוא להתמיד – עם אורח החיים הבריא, התזונה הנכונה וכן, גם הספורט (לחובבות ולאלה שפחות).