אמ;לק: לא נשברתי. אני אפילו מתחילה לחבב את כל החיים הבריאים האלו שסיגלתי לעצמי. אבל כדי להבין איך הכל קרה, אתם צריכים להכיר את האיש שמלווה אותי בתהליך הזה. בזכותו למדתי כמה דברים מפתיעים ומשמחים שממש לא ידעתי על אורח חיים בריא ותזונה נכונה.

נפגשנו כך

קוראים לו רן דקל, דיאטן קליני ומאמן כושר. הקליני הרג אותי ולמפגש הראשון איתו הגעתי מצוידת בכל גלריית ההבעות הלא מרוצות שלי ובארסנל הדאחקות הקבועות ששמורות למצבים מהסוג הזה (כלומר מצבים בהם מנסים לשכנע אותי שאני צריכה לשפר את חיי או לעשות ספורט או להתחיל בדיאטה, אלוהים עדי שהמורה לחינוך גופני מהתיכון יודע בדיוק על מה אני מדברת) אז הכותרת הזו "דיאטן קליני ומאמן כושר", בעקרון מייצרת אצלי התנגדות בסיסית והגעתי קרבית. רן, שקלט את ההתנגדות, הסביר לי שהבעיה שלי היא שאני "דיכוטומית תפישתית" (איפה אבשלום קור כשצריכים אותו?) שבשפה פשוטה אומר שאני רואה דיאטה כאסור ומותר וכטוב ורע. האמת שהוא טעה, לא ראיתי את זה בחלוקה של טוב ורע, ראיתי רע ורע. ורעבה. אבל מהר מאוד רן סיפר לי על עצמו וזה פירק לי את כל ההתנגדות וגם צייד אותי בטיפ הראשון והחשוב בדרך לאימוץ אורח חיים בריא.

 

טיפ 1 - אחד שיודע

כשמתחילים שינוי בחיים שלכם, כ-ל שינוי, וגם כזה שקשור בתזונה ואורח חיים בריא, חשוב שלצידכם יעמוד אדם שיודע. רן נולד וגדל כל חייו כילד שמן. מאז שהוא זוכר את עצמו המשקל הסתובב סביב המאה קילו והוא סבל מלא מעט הקנטות במהלך הילדות בשל משקל גופו, "רן השמן" זה היה הכינוי שלו בחבר'ה. כשהיה בן 26 הוא התחיל ללמוד תזונה וגילה עולם חדש שאפשר לו למצוא את המקום שלו ולאמץ אורח חיים בריא. ועכשיו הוא מנסה להעביר אליי את כל הטוב הזה. אז מה אני אומרת? הרבה יותר קל לצאת לדרך עם מישהו שמבין אותך. הדבר האחרון שאתה צריך זה אל יווני וחטוב שמעולם לא נפל על חבילת בואנו ולא פירק בדרך לפגישה 400 גרם קשיו, אבל רן מבין, ולכן הדבר הראשון שהוא הסביר לי והרגיע אותי הוא שאפשר לאכול הכל. ופחממות הן בהחלט חלק מהתפריט. אבל צריך לעשות כמה שינויים טכניים, לא כאלו שמצריכים מאמצים גדולים, אבל מאפשרים שינויים הדרגתיים שלא משבשים את אורח החיים שאת כבר רגילה ואוהבת. אז הטיפ הראשון הוא לבחור את המלווה הנכון לתהליך הזה ואני מודה שבחרתי טוב. אבל חכו יש עוד.

 

טיפ 2 - אוכלים עם העיניים

החיים הוכיחו והאינסטגרם ניצח: אחד המרכיבים הכי חשובים באוכל שאנחנו אוכלים זה איך שהוא נראה. למדתי טריק גאוני שהפך לי את החיים: לסדר של האוכל בבית שלכם תהיה השפעה מכרעת על האופן שתצרכו אותו. סדרו את המקרר, מטבח והמזווה כך שהדברים הבריאים והמומלצים יהיו במדפים העליונים ובגובה העיניים, והדברים הפחות מומלצים (התזונה הבסיסית שלי) דווקא ימוקמו במגירות התחתונות, במקום הפירות והירקות. כך שכשנפתח את המקרר העין שלנו תביט קודם על מה שמוצג לפנינו – ירקות ופירות - לפני שאנחנו ניגשים לשוקולדים ושאר הסוכרים.

הטריק הזה זה גם מדעי, נשבעת: במחקר אמריקאי שנעשה בקרב משפחות שעברו תהליך של סידור מחדש מטבח, מקרר ומזווה, נמצא כי כל בני הבית שיפרו את המדדים הבריאותיים שלהם וזה אפילו נעשה באופן טבעי ובקלות. ואפרופו נראות, כדאי גם לאכול בצלחות ובכלים קטנים יותר, כך התחושה היא שיש כמות גדולה על הצלחת ויש פחות צורך להתחרע. אז אני את המטבח שלי סידרתי, אבל קודם, לא תאמינו מה עוד רן סיפר לי – בטוחה שתופתעו כמוני.

 

טיפ 3 - חלב על הזמן:

גבינות זה לא ביג נואו נואו כמו שחשבתי. זה בהחלט מנחם כי יש לי סוד שאף אחד כמעט לא יודע עליי – אני מכורה לתה עם נענע וצלוחית בייגלה וקוטג' לנשנוש. אני נשבעת שזה החיים. רן אישר ואמר שצריכת מוצרי חלב חשובה לבניית אורח חיים בריא. למה? כי שילוב של חלבון מלא בתפריט ובפרט מוצרי חלב, יכול לסייע בשליטה על כמויות המזון. לחלבון יש תחושת שובע גבוהה, לכן כמעט ונפלתי מהרגליים כשגיליתי שמשהו שאני אוהבת הוא סבבה לגמרי. במקרה שלי אני זורמת גם על גבינות צרפתיות שמנות, את זה רן פחות אהב אבל גם מזה הוא לא נבהל. ההמלצה היא לתשעה אחוזים אבל גם יותר יכול לעבור מבחינתו.

 

הבעיה העיקרית שנשארה לי היא שאת רוב המזון שלי אני צורכת בחוץ. אני כל היום בפגישות עבודה במסעדות ובבתי קפה, מאחר שאני נוסעת למרחקים ארוכים אחד הבילויים שלי הוא לעצור בתחנות שירות ולהעמיס (בחשבונית האחרונה שם נשבעת שראיתי שלוש ספרות). אז איך משלבים בזה תזונה נכונה?

 

טיפ 4 - מירוץ החיים

זה נשמע כמו משהו בלתי אפשרי, אבל רק הזמן יעיד אם עמדתי במשימה: לצאת מהבית עם כמה דברים טובים ובריאים לנשנוש כמו ירקות או פירות (בטח, מתה על שסק) וגם אגוזים ושקדים (רן פירגן לי חופן קשיו), ויאללה, למה לא, גם פרוסת לחם קל (פחממות הן לא האויב כן?). ככה מגיעים למסעדה לא מורעבים ושם כבר אפשר להזמין חזה עוף ופירה בטטות (עדיף על פירה תפוחי אדמה שמכיל מספר רב של תפו"א). לקחתי! עובד לי פצצה, בינתיים בדקתי חזה עוף, פרגיות במרינדה וכמה מנות אורז ממש סבבה ולא טלטלתי דבר באורחות חיי

אה ובסוף גם, כוס מים צוננים.

 

טיפ 5 - שתו מים

אני ממש אוהבת מיצים, כאלו מתרכיז. אבל גם מים עובדים לי. כשצריך. ומה הדבר הכי מעניין שרן סיפר לי על מים? מסתבר שהרבה פעמים תחושת הרעב שלנו היא למעשה תחושת צמא. בקרת הרעב והצמא שלנו נמצאות באותו אזור במוח ולפעמים מדובר בסך הכל בפרשנות שגויה. שני ליטר מים ביום זו ההמלצה שקיבלתי. אני לא מתחייבת על זה אבל, לשתות יותר מהרגיל זו לא משימה מסובכת כל כך.

 

 

אלו כמה שינויים קטנים שעושים הבדל עצום, ואני לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל זה אפילו לא מסובך במיוחד. אני מאמינה שיהיה בסדר, ואם לא, אתקע שוקולד (רק צריכה לזכור איפה החבאתי אותו בסידור החדש של המטבח)