מבין חלקן הנכבד של הדיאטות הקיימות היום בשוק, נראה כי מוצרי חלב חוזרים על עצמם כמעט בכל אחת. החלב הוא חלק מרכזי בבניית התפריט לירידה במשקל, והאמת? אין זה פלא. מחקרים הוכיחו כי צריכת מוצרי חלב מסייעת לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין.

על פי נתונים שהתפרסמו בשנה שעברה, ניכר כי יותר ממחצית האוכלוסייה הבוגרת בישראל נמצאת במצב של עודף משקל. אמנם עודף משקל לא בהכרח שווה התקף לב, אך הוא בהחלט מעלה את הסיכוי ללחץ דם, אסטמה, מחלות מפרקים, סרטן וכו'. חלב ומוצריו מרכזי ממלאים תפקיד  בשמירה על אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת.

שרית עטיה, דיאטנית קלינית, יועצת למועצת החלב, מסבירה: "נראה כי צריכת מוצרי חלב עשויה להועיל לאנשים המנסים לשמור על משקל בריא ואף לרדת במשקל. מחקרים מוכיחים כי צריכת מוצרי חלב, כחלק מתזונה מאוזנת, עשויה למלא תפקיד חשוב במניעת השמנה ובטיפול בה".

כבר לפני 30 שנה נעשו מחקרים לגבי תרומת הסידן לגוף ונמצא קשר בין צריכת סידן למשקל גוף נמוך יותר. מאז יצאו המון מחקרים נוספים שקובעים בדיוק את אותו הדבר.

ב-2017 סקר אירי הראה כי צריכה גבוהה של מוצרי חלב קשורה במסת שומן, היקף מותניים, ואחוזי שומן נמוכים. סקר התזונה האמריקאי NHANES מראה כי השפעת צריכת סידן על כמות השומן בגוף גבוהה יותר אצל נשים מאשר גברים. הסיכון למסת שומן גבוהה היה נמוך ב-84% אצל נשים שצרכו יותר סידן.

"במחקר שעקב שנתיים אחר 54 נשים, מגיל 18 עד 31, נמצא כי צריכה גבוהה יותר של סידן הפחיתה את הכמות הכוללת של שומן הגוף, וגם את העלייה האיטית הטבעית במשקל בקבוצת גיל זו", מספרת שרית. "במחקרים נוספים, נמצא קשר הפוך בין צריכת מוצרי חלב להשמנה: הסיכון להשמנה ירד ב 16% לכל תוספת של 200 גרם חלב ביום".

כדי לבדוק את ההשפעה של החלב על הגוף, נעשתה סדרת מחקרים שפרסם Zemel et al מאוניברסיטת טנסי שבארה"ב. המחקרים בדקו את ההבדל בין השפעת סידן ממוצרי חלב, לסידן מתוספים. הנבדקים התבקשו לחיות על תפריט מופחת קלוריות, בעוד שקבוצה אחת הונחתה לצרוך יותר מוצרי חלב באופן משמעותי מהקבוצה האחרת. התוצאות הראו כי אלו שצרכו יותר מוצרי חלב, איבדו משקל רב יותר מאשר אלו שצרכו את אותה הדיאטה, אך עם מעט מוצרי חלב.

 

 

"הכללת מוצרי חלב בדיאטה מצמצמת את הפגיעה במסת גוף רזה בתהליך השינוי שגוף עובר בזמן זה, ומביאה לתוצאות טובות יותר, ביחס לתוספי סידן. השערת החוקרים היא כי שילוב ייחודי של סידן ממוצרי חלב עם רכיבי התזונה הנוספים שבו מאיץ את המטבוליזם ומשפר את יכולת הגוף לשרוף שומנים", מסכמת עטיה.

אין תשובה ברורה וחד משמעית לגבי האופן שבו מנגנון החלב עובד, אך ההשערה הרווחת טוענת שהסידן משתתף בוויסות האנרגיה בגוף, עליה בשריפת קלוריות, השפעה על ספיגת שומן והגברת התיאבון. כאמור, ההשערה שהשילוב הייחודי של סידן בתוך מרכיבי התזונה הנוספים המצויים במוצרי חלב, גורם להאצה במטבוליזם ומשפר את יכולת הגוף לשרוף שומנים.

המלצות? שרית מנדבת כמה: "אכלו כשלוש מנות חלב ומוצריו ליום, כחלק מדיאטה מופחתת קלוריות. זו עשוי להואיל להורדת משקל ולשרפה של מסת שומן, בייחוד שומן בטני החשוד כמעלה סיכון למחלות. דוגמאות למנת חלב יכולות להיות גביע יוגורט, חצי גביע גבינה לבנה או קוטג', 40 גרם גבינה קשה ואפילו כוס חלב תעשה את העבודה מצוין".