שנה חדשה היא זמן מצוין להחלטות משנות חיים, כמו למשל החלטה שרובנו עושים כל שנה – לעבור לאכול בריא יותר. ועדיין, עד כמה שכבר חקוקה בנו התובנה שחשוב לאכול בריא, ובואו נצא מנקודת ההנחה שאנחנו גם בערך יודעים מה זה אומר - הדרך עד לביצוע היא ארוכה וקשה. הטיפ הכי טוב, שמתאים למתחילים וגם למתקדמים - הוא להתחיל לאכול בריא כבר מהקניות בסופר. אז מה כדאי שיופיע ברשימת המוצרים? אילו מוצרים כדאי להכניס הביתה? ומה סוג השמן שמומלץ או פחות מומלץ להכניס לגוף (לא מה שאתם חושבים)

  1. החלטות בריאות נעשות כבר בקניות בסופר. כלל מספר אחד הוא שאם נכניס הביתה אוכל בריא, זה מה שיהיה לנו זמין וזה מה שנאכל. חשוב מאוד לדעת לזהות בסופר מה באמת בריא וכדאי שיכנס לעגלה שלנו. אפשר לרכז את הקניות לשלוש מחלקות מרכזיות, לפי סדר חשיבותן:
    • מחלקת קטניות מחלקה מרכזית ממנה אפשר לייצר ארוחות בריאות וטעימות. כוללת חומוס, עדשים, אפונה ודגנים מלאי חלבון כמו קינואה וכו'. ברור לנו שאי אפשר להכין הכל בבית ולא תמיד יש זמן להכין קטניות. לכן חשוב לקנות מזונות הקרובים ביותר באופן ההכנה שלהם לצורה המקורית. מה הכוונה? כאשר קונים חומוס מוכן בסופר למשל, שימו לב שהמרכיבים המרכזיים בו הם חומוס וטחינה גולמית. איך יודעים אם המרכיב מרכזי או לא? התשובה בסעיף 3
    • מחלקת פירות וירקות משלימה עבורנו מגוןן מנות לבישול או סלטים ומשמשת עבור נשנושים בריאים במשך היום
    • מחלקת "שקיות" לא סתם מחלקה זו מדורגת בתחתית הרשימה. זו מחלקה מפתה במיוחד, אך ככזו, היא עשויה לבלבל אותנו אם לא נשים לב למוצרים אותם אנו מכניסים לעגלת הקניות. מדובר במזון מוכן המגיע בשקיות כמו אוכל, ממתיקים או חטיפים.

טיפ זהב: אם מתחשק לכם משהו מתוק, העמידו במקרר קערת פירות במקום קערת ממתקים. אין צורך להעמיד את עצמנו במבחן. ואם ממש חייבים משהו מתוק, מומלץ לצאת מהבית ולאכול בחוץ. מבחינה כלכלית זה אולי יותר "יקר", אבל בתמורה למחיר הרווחנו בילוי מחוץ לבית ומנענו מעצמנו פיתוי בהישג יד בשלב מאוחר יותר.

  1. איך אמורים לקרוא את טבלת הערכים התזונתיים? כאשר אני מלמדת ילדים כיצד לבדוק מזון, אפילו אם הם אינם יודעים לקרוא עדיין, אני מלמדת אותם לספור. כאשר יש יותר מ-6/7 מרכיבים ברשימת הרכיבים של המוצר, אנחנו לא רוצים את המוצר הזה בבית, כי ברור שהמרכיב השמיני ואילך מיותרים לנו ומזיקים לגוף.

  1. מה צריך ולא צריך להיות ברשימת הרכיבים של המוצרים שאנו אוכלים אנחנו חייבים לדעת לבד למה לשים לב כאשר אנו מביטים ברשימת המרכיבים של כל מוצר: ראשית, המרכיב הראשון הוא הדומיננטי, אז לשים לב מה ראשון ברשימה, מה שני וכן הלאה. תתפלאו מה תגלו רק מבחינה של סדר המוצרים. בנוסף וחשוב לא פחות, בדקו את סוג השמן שקיים במוצר. שומן טראנס ושומן מוקשה נכנסים לנו לגוף ולא יוצאים. הגוף פשוט לא יודע כיצד להתמודד איתם. באוכל שלנו כדאי שיהיו רק שומנים בריאים כגון שמן מטחינה גולמית או אבוקדו ואם שמן, אז שמן זית או שמן קנולה

טיפ למתקדמים: מוצרים המתחילים באות E. אלו בדרך כלל לא חומרים בריאים, אנחנו מעדיפים לא לצרוך מהם.

  1. כמה מלח מותר לנו לצרוך? למבוגר מומלץ לא לצרוך מעל 5 גרם ליום. לילדים 2 גרמים. כדי להקל, נאמר שכל גרם שווה כפית, ואז במלח ביתי קל לנו מאד למדוד. במלח מעובד הבדיקה שלנו מעט יותר מורכבת: לא כולם יודעים אבל מלח הוא אויב גדול, ממש כמו סוכר: אל תקלו בו ראש. במילים פשוטות: כאשר בסימון הטבלה (תמיד לפי 100 גרם מוצר) הנתרן הוא מעל 500, נסו להימנע לגמרי או לאכול ממש קצת מהמוצר הזה. זה הרבה מדי מלח!

 

לסיכום, הפעילו הגיון בריא כאשר אתם ניגשים לרכוש מוצרים מהמדף בסופר. המרכיבים העיקריים שמהם עשוי המוצר והם הראשונים ברשימה, צריכים להיות הבסיס של המוצר. כאמור, הגיוני לראות חומוס וטחינה גולמית כמרכיבים ראשונים ועיקריים כאשר ניגשים לבחור חומוס מהמדף. לא שמן ומשמרים. הקפידו לסובב את המוצר ולחפש בו את המרכיבים שהכי קרובים לרכיבים שהייתם משתמשים אם הייתם מכינים את המנה בבית.

ושיהיה בתיאבון!