אז מה עולה לכם בראש כשאתם שומעים את המילה דיאטה? חסה? פריכיות? מלפפון? או אולי קרקר עם ביצה?

ומה אם נאמר לכם שאף אחת מהדיאטות הפופולריות ביותר בעולם לא מתבססת על המזונות האלה? ויתרה מכך, בכולן תמצאו מוצרי חלב ובחלקן אפילו בשר שמנוני. נשמע כמו חלום? הנה כמה דיאטות מומלצות שכדאי לכם לאמץ

   1.  הדיאטה הצרפתית: בשר, יין וגבינות במנות קטנות

איכשהו, תודו שהמילים "דיאטה" ו"צרפת" נשמעות כמו פרדוקס אחד גדול. הרי העם הנהנתני הזה ידוע כמי שנוהג לפתוח את הבוקר עם קרואסון ולקנח בסטייק. ומה שיותר מעניין פה, זה העובדה שהצרפתים סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם, לעומת האנגלים והאמריקאים לדוגמה. אז איך זה מסתדר? שימו לב לעקרונות הדיאטה שלהם:

א.  זו לא הכמות, זו האיכות: חומרי הגלם שמהם עשוי האוכל הצרפתי, הם ברמה גבוהה ביותר, וזה לרוב כולל הימנעות ממזונות מעובדים.

ב.  אכילה איטית: בינינו, סביר להניח שאם הייתם מבלים את ארוחת הבוקר שלכם לרגלי האייפל, גם אתם הייתם לוקחים את הזמן שלכם בין ביס לביס. הצרפתים כידוע, לא אוהבים למהר בכל מה שקשור להרגלי הקולינריה שלהם, והם בהחלט יודעים לתת כבוד לאוכל.   וזה גם משתלם להם - ארוחה איטית וממושכת, מאפשרת למזון להתעכל בקלות רבה יותר, וגם מסייעת לתחושת שובע לאורך זמן, שכידוע מונעת התקפי זלילה מיותרים.

ג.  הנאה מהאוכל: אין ספק שהעם הצרפתי יודע לחגוג את הקולינריה שלו. וזה מתבטא בדרך שבה הם מכינים את הארוחה, פותחים את היין ונהנים מהחיים. הארוחה אינה נועדה כדי למלא מחסור רגשי אלא מהווה חלק מאווירה שכוללת מפגשים חברתיים, זוגיים או אישיים. וכשיודעים לתת לאוכל כבוד, הוא גם בד"כ מחזיר בחזרה.

ד.  הכל כלול בחבילה אחת: מעבר לעובדה שהדיאטה הצרפתית נשענת על הרבה ירקות ופירות מגוונים, הצרפתים אוהבים את החיים וגם משקיעים בהם. הם פעילים ועושים הרבה ספורט יחסית, וגם לרוב נמנעים מעישון.

ה.  בשר וגבינות במינון: הצרפתים אוהבים בשר, גבינות ויין טוב. והסוד? המינון כמובן. כן, מסתבר שכשיודעים להסתפק במנות קטנות, אפשר לאכול טוב ולהישאר רזים.

 

 

 2.   ים תיכונית: המומלצת ביותר לפי משרד הבריאות

הדיאטה המומלצת ביותר לפי משרד הבריאות והיא המאוזנת ביותר והמומלצת ע"י דיאטנים רבים. היא כוללת את השילוב המושלם בין פחמימות, חלבונים ושומנים חיוניים. ובהקשר זה אולי כדאי לציין את הכפר היווני איקרה, שבו נהוג לאכול בהתאם לכללי הדיאטה הזאת,  ותושביו נהנים מגיל ממוצע של 110 שנים. נשמע כמו מודל לא רע לחיקוי.

א.  פחות בשר: הדיאטה דוגלת בהפחתת צריכת הבשר – בעיקר בשר שמן. וכן בהפחתת השימוש במלח, במשקאות מתוקים, בדברי מאפה המכילים שומן טרנס ובמזון מעובד או משומר.

ב.  יותר ירקות, יותר קטניות: יותר קטניות כמו עדשים ושעועית למשל, יותר ירקות ופירות על קליפתם ובמגוון צבעים.

ג.  יותר דגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, אורז מלא ועוד מוצרים המכילים דגנים מלאים.

ד.  יותר שומן מהצומח: עדיפות לשמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, אגוזים וטחינה משומשום מלא.

ה.  מינונים: 2-3 מוצרי חלב ביום ומוצרי עוף, הודו ובשר בקר רזה.

 

   3.   דיאטת DASH : אידאלית לסובלים מלחץ דם

מדובר בדיאטה הפופולרית ביותר המומלצת לכל מי שסובל מיתר לחץ דם. רק זכרו שלפני שאתם מנסים אותה בבית, מומלץ להיוועץ ברופא. העקרונות:

א.  מזון מעובד מחוץ לעסק: בדיאטה הזאת נמנעים לחלוטין ממזון מעובד, כלומר ממזון תעשייתי שמכיל חומרים משמרים, צבעי טעם וריח ועוד. גם סוכר מחוץ לתמונה, כך שאם אתם מכורים לממתקים כדאי לדעת את זה מראש.

ב.  פחות נתרן: הדיאטה כוללת מזון מופחת בנתרן, בעיקר כזה שמקורו בג'אנק פוד ובמזון מעובד.

ג.  מזונות מגוונים: פירות וירקות, עוף, דגים, אגוזים, מוצרי חלב דל שומן ודגנים מלאים מהווים את רב התפריט בדיאטה.

 

 4.   דיאטה קטוגנית: בעיקר שומן וחלבון

העיקרון המרכזי של הדיאטה הזאת הוא הפחתה משמעותית בכמות הפחמימות ומנגד, העלאת כמות השומן והחלבון במנה, מתוך הנחה שזוהי הדרך לבריאות טובה ולירידה במשקל. האם זה בריא? ובכן התשובה לשאלה הזאת מורכבת, כיוון שהדעות חלוקות. בעוד שחלק מהמומחים תומכים בדיאטה בטענה שהיא מספקת לגוף חלבון איכותי, אחרים יטענו שאי צריכה מספקת של פירות וכן ירקות עמילניים, עלולה לייצר מחסור בוויטמינים ובמינרליים. בנוסף, מחסור בפחמימות לטענתם, עלול לפגוע במצב הרוח ובחיוניות.

והנה עוד כמה מעקרונות השיטה:

א.  מעט פירות: פירות מכילים סוכר ולכן מומלץ להמעיט באכילתם.

ב.  הרבה בשר והמון מוצרי חלב: עוף, בשר בקר, גבינות שונות (כולל כאלה עם אחוזי שומן גבוהים), הם חלק מכובד מהתפריט הקטוגני. הסיבה היא שאלה מכילים חלבון איכותי שתורם לתחושת שובע לאורך זמן ומספק לגוף אנרגיה.

ג.  מעט פחמימות: רב התפריט כאמור מתבסס על חלבון ועל שומן כמקור אנרגיה, ולכן נדיר למצוא בו משהו שמזכיר פחמימה כמו אורז או לחם.

ייעוץ מקצועי לכתבה: ענת מטיאש, תזונאית קלינית; אושר אידלמן, שף, טכנולוג מזון, דיאטן קליני.

ָ* הכתבה אינה מהווה יעוץ רפואי או תחליף ליעוץ עם דיאטן/נית