כשמדברים על בריאות הדבר האחרון שאתם מצפים למצוא בשיחה כזאת היא שומן, אבל למרות הדעה השלילית שיש לנו על שומן ושמן, מתברר שכמו בהרבה דברים – לא כל השומנים הם אותו הדבר. יש כאלו שמזיקים לבריאות שלנו, אבל יש כאלו שדווקא מועילים מאוד. בואו נעשה קצת סדר בשומנים השונים.

אם פעם חשבו שאכילת שומן בכמות גדולה מעלה במשקל ומזיקה לבריאות, בשנים האחרונות יצאו מחקרים שהראו שישנם שומנים מסוגים שונים. מבחינת הקלוריות כל ג"ר של כל שומן מספק 9 קלוריות, אך הגישה כיום לא כמות השומן, אלא האיכות שלו.

נתחיל מהטובים, בין השומנים שנחשבים לבריאים נמצאים טחינה גולמית, שמן זית, שמן קנולה, זיתים ואבוקדו. שומן נוסף שיש לו מעלות בריאותיות הוא אומגה 3.

החשיבות היא בחירה בשמן שמגיע ממקור טבעי. בדיוק כמו שאת המאכלים שאנו קונים בסופר או מכינים במטבח, נרצה לאכול בצורה הטבעית ביותר שלהם. למה הכוונה? אם בחרנו לקנות חומוס למשל, אזי בדיוק כמו שבבית או בחומוסיה הקרובה אליה היינו מקבלים מנת חומוס ללא שמן, כך גם עלינו לבחור בחומוס ללא שמן כאשר אנו קונים אותו בסופר. הטחינה הגולמית תחליף את תפקיד השמן במנה ועל הדרך גם תעשיר את טעמה.

יתרונות נוספים לטחינה גולמית קשורים בעיקר בערכים הבריאותיים שלה: היא מורידה את רמות הכולסטרול, בלי לפגוע בכולסטרול הטוב, היא עשירה בסידן ובברזל, שהם מינרליים חיוניים לגוף וגם עשירה בחלבון.

שמנים טובים נוספים הם כאמור שמן זית ואבוקדו, המכילים פיטוכימיקליים שעשויים לסייע לבריאות הלב ובמניעת סרטן, ואילו אומגה 3 הוכחה כמעלה את זמן קרישת הדם, כלומר מסייע במידת מה במניעת היווצרות קרישי הדם, שיכולים לגרום לפקקת או אפילו לשבץ.

השומנים הלא בריאים הם שומן רווי שמקורו מן החי אותו אפשר למצוא בבשר שמן, נקניקים ונקניקיות, אברים פנימיים, ומוצר חלב עם אחוזי שומן גבוהים. השומן הרווי לא בריא מכיוון שהוא עשוי להעלות את רמת הכולסטרול ה"רע" ולהוריד את ה"טוב". שומן לא בריא נוסף הוא שומן הטראנס, שומן הנוצר במהלך הטיגון והעיבוד של בשרים שמנים רווים וידוע כפוגע בבריאות.

נשאר השומן הבלתי רווי שנמצא בשמנים צמחיים כמו שמן תירס, חמניות וכדומה, אלו נחשבים היום שמנים המעודדים תהליכים דלקתיים בגוף ולמרות שהם מורידים את רמות הכולסטרול בדם, הם עלולים להוריד גם את רמות הכולסטרול ה"טוב".

ועכשיו, לשאלת השאלות: איך נדע אילו שומנים מופיעים באיזה מוצרים שאנחנו קונים בסופר? מידע על אחוז השומן במוצר חייב להופיע בטבלת הסימון התזונתי הנמצאת על אריזה של כל מוצר. כך יודעים כמה גרם שומן נמצא ב-100 גרם המוצר, כלומר את האחוז השומן במוצר. מוצר שיש בו 5 גר' שומן ל 100 גר' הוא בעצם מוצר המכיל 5% שומן, כמו גבינה לבנה למשל.

באותה טבלה רשום כמה מתוך סך השומן הוא שומן רווי (פחות בריא). תעשו השוואה ותחליטו. לגבי סוג השומן: אם מקור המוצר מן החי אז הוא מכיל בעיקר שומנים רווים. אם מקור השומן מצומח – שומנים בלתי רווים. הימנעו ממוצרים שמכילים אחוז גבוהה של שומן – 15% ומעלה, במוצרי חלב מעל 5%, ומוצרים כמו בורקס, ג'חנון, עוגות ועוגיות, וכו'.

מה בטוח בריא לצרוך? שמנים בריאים כמו טחינה גולמית, שמן זית וקנולה, אבוקדו, ומוצרים המכילים אותם, כמו חומוס עם טחינה או דגים ממים קרים, כמו סלמון נורבגי ודגי בריכה, כמו בורי, פורל ולברק. כך תהיו בטוחים שאתם צורכים שומנים בריאים ונמנעים משומנים שאינם בריאים. וכאשר אתם מכינים חומוס בבית השתמשו בטחינה במקום בשמן, וכשאתם קונים, שימו לב שהמוצר מכיל יותר שמנים בריאים ופחות מאלו שלא, ושהוא כמה שיותר קרוב לדרך המקורית ממנה הוא מיוצר