כבר הספקתם לצייד את הקטן שלכם בתיק הכי שווה, בסנדוויץ' הכי "בריא" (מי אמר נוטלה ולא קיבל?), ובכלל עשיתם את כל מה שאתם יכולים כדי שהוא יתחיל את הצעד הראשון שלו בעולם הלימודים עם חיוך, ואתם תחזרו לחיי השגרה שלכם בשלום.

אבל לפעמים ליקוי קטן בראייה או בעיות עיניים שונות, עלולים לגרום לתופעות שונות שלא יעשו לו חיים קלים בבית הספר.

 

עוד באון לייף:

 

 "בניגוד למבוגרים, ילדים קטנים לא תמיד יתלוננו על בעיות ראייה, כיוון שבד"כ אין להם דרך להשוות את זה למצב תקין", אומרת יערית דוד, B.Sc. אופטומטריסטית ב"אופטיקה הלפרין", "ליקויים כמו "עין עצלה" או פזילה למשל, מחייבים אבחון מדויק ובזמן וכן בטיפול מותאם.

 

 

כשמדובר ב"עין עצלה" (אמבליופיה) לדוגמה, הילד יסבול מחוסר גירוי ויזואלי תקין שעלול לגרום לחוסר התפתחות ראוי בשנים הראשונות לחייו. לדברי דוד, "ניתן לטפל בכך, אך הצלחת הטיפול כרוכה באבחון בזמן".

 

מעוררי חשד לבעיה: כאבי ראש, חוסר ריכוז ומצמוץ

לדברי דוד, בעצם כל תלונה מצד הילד צריכה להדליק נורה אדומה ודורשת התייחסות. הסימנים הבאים עלולים להיות סימנים לבעיית ראייה וכדאי לבדוק אותם בהקדם:

·         ראייה כפולה או מטושטשת

·         כאבי ראש או כאבי עיניים

·         כתב יד שאינו ברור או ציור מחוץ לקווים

·         מצמוץ וכיווצי עיניים

·         חוסר ריכוז או איבוד סבלנות מצד הילד או חוסר הקשבה

·         הילד אינו מספיק להעתיק מהלוח ו/או מעתיק עם שגיאות

·         נטייה לקרב, להרחיק או לשנות את זווית הראייה ע"י הטיית ראש

 

איך באמת לבחור משקפיים

לדעת איך לבחור את המשקפיים הנכונים ביותר היא לרוב משימה לא פשוטה, גם כשאתם יודעים בדיוק איזה מספר אתם צריכים. איכות העדשה, המסגרת וסוג המשקפיים הם רק חלק מהדברים שאתם חייבים לדעת כשאתם ניגשים לבחור את המשקפיים החדשים שלכם

 

היכנסו כדי לגלות את השאלות שאתם חייבים לשאול לפני שאתם בוחרים משקפיים. לחצו כאן

 

 

מתי כדאי לבדוק?

"כצעד מניעתי, חשוב לבצע בדיקות כמקובל, בגיל חצי שנה ובגיל 3", אומרת דוד.

אם יש לכם ספק או שהילד שלכם סובל מאחד הסימנים המחשידים שצוינו, פנו ללא דיחוי לאופטומטריסט מוסמך או לרופא עיניים לצורך אבחון מעמיק.

 

"אבחון ראשוני ומדויק הוא תנאי הכרחי לטיפול", מחדדת דוד. "הראייה של הילד מתפתחת בגילאים קטנים, שבהם היא גם ברת תיקון או טיפול".

 

אי הרכבת משקפיים בזמן וחוסר טיפול מתאים, עלולים לגרום לבעיות עיניים בלתי הפיכות, להידרדרות הראייה וגם לחוסר התפתחות תקינה של העין.

 

איך משכנעים ילד להרכיב משקפיים?

"חשוב לשוחח על כך עם הילד, ולהסביר לו את החשיבות שבהרכבת המשקפיים. אפשר להפוך את הקנייה לחוויה מהנה וליצור סביבה תומכת עם אנשים שהילד אוהב. בנוסף, כיום קיים היצע ענק של משקפיים לילדים והוא יכול לבחור דגם אהוב עליו במיוחד. בחרו מקום עם שירות סובלני ואדיב שיתרמו לאווירת הקנייה הנעימה".

 

 

"אל תראה טלוויזיה זה יהרוס לך את העיניים?" – עזבו את התירוץ הזה!

"לא הוכח מדעית שצפייה מקרוב בטלוויזיה גורמת לנזק בראייה. מה שכן: יכול להיות שתהיה לזה השפעה על תחושת ה'אסטנופיה' כלומר: העיניים יתעייפו לאחר מאמץ מרוכז שנמשך זמן ממושך", אומרת דוד.

 

ומה לגבי המלצת הסבתות לאכול גזר?

"מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על כך שנוגדי חמצון וויטמינים ומינרליים, עשויים להפחית את הסיכון לחלות במחלות עיניים. כך גם הגזר, המכיל ויטמין A, החיוני לתפקוד מערכת הראייה, מסייע לשמור על בריאות העיניים", טוענת דוד.

והכי חשוב: אם יש ספק, אין ספק שצריך ללכת לבדיקת ראייה. זה לא כואב ומונע הרבה בעיות וחוסר נוחות. בהצלחה.