רבות כבר נכתב על שפיכה מוקדמת (המכונה לעיתים גם שפיכה מהירה), שהיא אחת הבעיות המיניות הנפוצות ביותר בקרב גברים. המומחים חוזרים לעיתים קרובות על הנתון לפיו כשבעה מתוך עשרה גברים סובלים מתופעה זו בשלב כלשהו במהלך ימי חייהם. אולם חשוב לשים לב לניסוחו של משפט זה. ההנחה הראשונה היא שמדובר בבעיה גברית בעיקרה. ההנחה השנייה היא שמדובר בבעיה שגורמת לסבל בקרב גברים. מעניין לציין ששתי הנחות אלו לא מתארות בהכרח את המציאות.

 

עוד באון לייף:

 

שפיכה מוקדמת מוגדרת לא במונחים אובייקטיביים של זמן כי אם במונחים סובייקטיביים, כלומר שפיכה המתקיימת לפני שאחד מבני הזוג, הגבר או האישה, מעוניינים בכך. לכן יכול להיות מצב שבו בן הזוג שופך לאחר פרק זמן מאוד קצר אבל זה לא מפריע לו וגם לא לבת זוגו. לחילופין, יכול להיות מצב שבו מבחינת הגבר משך הזמן הנדרש עד לשפיכה הוא מספק ואילו בת הזוג הייתה מעוניינת שהוא יחזיק מעמד זמן רב יותר. כך, שפיכה מוקדמת שהיא לכאורה בעיה גברית הופכת להיות בעיה נשית או זוגית. חוקרי המיניות החלוציים מאסטרס וג'ונסון אף ניסו לשלב את מידת ההנאה של בת הזוג מיחסי המין בתוך ההגדרה של תופעת השפיכה המוקדמת.

 

 

לגברים רווקים בוודאי שחשוב לטפל בעצמם אם הם מרגישים שאינם שולטים על השפיכה שלהם, והיא מהירה מדי. נשים מצפות מהגבר שהן שוכבות איתו שיידע לטפל בעצמו ובהן ולהיות פנוי מחשבתית ומעשית ליהנות ולא להיות מודאג כל זמן המגע המיני מכך שאולי ישפוך מהר מדי. בנוסף, בעיה מינית לא מטופלת של זיקפה לא יציבה או שפיכה מהירה יכולים לגרום לגבר רווק לבחור , באופן תת מודעי בת זוג שגם היא סובלת מבעיה מינית שבגללה היא מעדיפה יחסי מין קצרים או לא תכופים מדי. קריטריון כזה לבחירה מגביל אותנו בבחירת בני הזוג, מונע מאיתנו אנשים שאולי היו מתאימים לנו יותר אם לא היינו סובלים מרגש נחיתות בתחום מיני, ופוגע ברצון שלנו לעתיד לטפל בבעיה המינית ברגע שבחרנו בבת/בן זוג שגם הם לא נהנים מחיי המין שלהם.

 

בכתבה זו ברצוני להתמקד דווקא בבני זוג שהאישה לא סובלת מראש מבעיות מיניות, שכבר נמצאים במערכת יחסים ,ובהשלכות של השפיכה המוקדמת על הצד הנשי במיטה , ולהציג את הדרכים האפשריות להתמודדות עם הבעיה מזווית זו. עם זאת, חשוב לציין כבר בפתח דברי כי שפיכה מוקדמת היא בעיה שאפשר לפתור בקלות ובמהירות במסגרת טיפול אצל סקסולוג שהוא רופא ולכן לאישה אשר סובלת משפיכה מוקדמת של בן זוגה כדאי להשקיע את מירב המאמצים בשכנועו לגשת לטיפול. אם אינה מצליחה בכך או שהשכנוע כשלעצמו גורם למתח בזוגיות אפשר וכדאי לפנות לרופא סקסולוג לבד, כדי לקבל את הכלים וההדרכה שימנעו את החמרת הבעיה ויאפשרו בהמשך גם את הצטרפותו של בן הזוג.

 

כיצד משפיעה שפיכה מוקדמת על בת הזוג?

ראשית, ברמה הפיזית, כיון שאנחנו מתרכזים בהשפעות על נשים, אזי בהגדרה, שפיכה מוקדמת משמעותה שבת הזוג עלולה להרגיש לא מסופקת. אם בת הזוג מלכתחילה לא מגיעה לאורגזמה בחדירה, הבעיה לרוב פחותה. אולם נשים שמסוגלות להגיע לאורגזמה נרתיקית (אורגזמה מחדירה) נזקקות בדרך כלל לחדירה ארוכה, שאינה תלויה בהכרח באורך המשחק המקדים. אם הגבר מגיע לשיא לפני בת זוגו ואינו מסוגל להמשיך עוד, בת הזוג נותרת לא מסופקת ומרגישה "מרומה". האורגזמה הנרתיקית שונה מהאורגזמה הדגדגנית, לכן גם אם נשים אלו מגיעות לסיפוק במהלך המשחק המקדים או לאחר החדירה, לעיתים תחושה זו, מהנה ככל שתהיה, פשוט אינה מספיק עבורן.

 

 

בנוסף, מחקרים מצביעים על כך שחוויה מתמשכת של העדר סיפוק כתוצאה משפיכה מהירה אצל הגבר מובילה גם לפגיעה בחשק המיני אצל נשים, ירידה בעוררות מינית, היווצרות יובש וגינלי וקושי להגיע לאורגזמה מכל סוג, גם כזאת שאינה קשורה בחדירה.

 

ברמה הנפשית, נשים רבות לוקחות על עצמן את האשמה בשפיכה המהירה. יתכן שהסיבה לכך נעוצה בתרבות אשר מחפיצה נשים ומתייחסת אליהן כאל כלי לסיפוקו של הגבר, או לחילופין בחוסר הביטחון בעצמן ובגופן שמאפיין נשים לא מעטות. כשבן הזוג לא מתפקד כראוי במיטה נשים לעיתים קרובות תוהות אם משמעות הדבר היא שמשהו בהתנהגותן או בגופן דוחה את בן הזוג, אם הוא לא נמשך אליהן או שהוא לא אוהב אותן באמת. דימוי הגוף שלהן נפגע. לעיתים הן מתחילות בדיאטות ושינויים קוסמטיים שונים כדי להיתפס כמושכות יותר. במקרים אחרים הן מתחילות לחשוד בקיומו של רומן. המצב יוצר מתח פסיכולוגי עצום עבור נשים, ומחקרים רבים הצביעו על כך שמתח פוגע משמעותית ביכולתן של נשים ליהנות מיחסי מין.

 

זאת ועוד, אף על פי שברור לכל כי שפיכה מוקדמת היא תופעה שאינה בשליטתו של הגבר, נשים רבות בכל זאת מרגישות פגועות כתוצאה ממנה. במחקר אשר התבצע בשלוש מדינות שונות בעולם, דיווחו כרבע מהנשים שבני הזוג שלהן סובלים משפיכה מוקדמת על כך כי לתחושתן, בן הזוג אינו קשוב לצרכים המיניים שלהן ואינו דואג להנאתן. לאורך זמן, תחושות אלו עלולות להוביל לתסכול, מרמור, כעס ואף לדחייה מבן הזוג. מעניין לציין שבמדינות אסיאתיות שבהן המיניות מושפעת מפילוסופיית הטנטרה והיא רוחנית יותר, נשים מדווחות על פחות השפעה של שפיכה מוקדמת על איכות חיי המין שלהן.

 

 

ברמה הזוגית, שפיכה מוקדמת מכניסה הרבה מאוד רגשות שליליים לתוך מערכת היחסים. מדובר ביותר מתסכול מיני גרידא, שהוא כשלעצמו עלול להיות הרסני. המתח שחווים אותו שני בני הזוג, לקיחת האשמה או הטלתה על הפרטנר, התסכולים המצטברים והכעסים מובילים לעיתים קרובות לפגיעה חמורה ביחסים. רבים מהזוגות שנחקרו מדווחים על תחושות של חוסר אמון, בגידה של בת הזוג לא רק כדי להגיע לסיפוק מיני אלא גם כדי להרגיש נחשקת ו"מושקעת" מבחינה מינית, ואף פרידות על רקע בעיית השפיכה המהירה.

 

עצתי הטובה ביותר לאישה שסובלת משפיכה מהירה של בן זוגה היא לשחרר את האשמה. שפיכה מוקדמת היא לא באשמתך. אין בך שום דבר רע שגורם לתופעה זו. אין גם שום דבר שתוכלי לעשות כדי לשנות את המצב, מלבד כמובן לעודד את בן הזוג לפנות לטיפול. אל תישאי באחריות הזאת. במקביל, שחררי את בן הזוג מאשמה. הוא לא פוגע בך בכוונה, הוא לא מזלזל בכוונה בצרכים שלך או מנסה לגזול ממך הנאה. הוא סובל מבעיה רפואית שאינה בשליטתו בשלב זה. נסי לזכור שגם הוא מתוסכל מאוד מהמצב. הגישי לו אמפתיה והשתדלי לחזק את הביטחון העצמי שלו ואת תחושת הגבריות שלו, שנפגעת מאוד מהידיעה שהוא אינו מתפקד כראוי במיטה ואינו מספק אותך. למרכיב הפסיכולוגי חשיבות רבה בגורמים לשפיכה מוקדמת ועזרתך מבחינה זו חשובה מאוד. לבסוף, התעקשי על פניה משותפת לטיפול כדי לפתור לא רק את בעיית השפיכה המהירה עצמה אלא גם כל מתח וכעס שנוצרו בזוגיות שלכם כתוצאה מכך. בינתיים, הרבו באינטימיות ובמחוות אהבה: חיבוקים, נשיקות, פתקים קטנים, הודעות טקסט רומנטיות. השתדלו לא לאפשר לבעיה רפואית פתירה לקלקל לכם. 

 

 

ד"ר דניאל דריי הוא רופא סקסולוג, מטפל זוגי ומיני ומטפל בין השאר בשפיכה מוקדמת ובעיות אין-אונות. מנהל את האתר תורת היחסים