בשנתיים האחרונות, ובמיוחד בחודשים האחרונים, מככבת ברשתות החברתיות ובערוצי היו-טיוב שיטת ה"Contouring" הוותיקה, שנקראה בזמנו "מורפולוגיה" ובעברית-"בניית פנים".

 

עוד באון לייף: 

 

בפשטות, השיטה מבוססת על טכניקות ציור פשוטות מאד שנהירות לכל מי שלמד אי פעם ציור מקצועי מכל סוג שהוא. אחת מאבני היסוד של לימודי הציור היא כיצד להפיח בציור דו מימדי אשליית תלת מימד, תוך שימוש בשיטת "אור וצל": ההצללות, הנעשות בגוונים כהים יותר, "בונות" את אזורי הפנים או הגוף השקועים יותר, וההארות-ממוקמות באזורים הגבוהים ביותר, היכן שהאור נופל על גבי הגוף המצוייר. כך, על ידי אשליה אופטית ושימוש נכון בצבע, יוצרים על הנייר גופים באשליית תלת מימד.

את אותה השיטה בדיוק יישמו לטכניקת האיפור על  תווי הפנים האנושיות. מקור השימוש בה היה בעיקרו לצורכי איפור "תיקוני"-איפור בו לוקחים תווי פנים שעל פי ההגדרה אינם "אופטימליים" ובעזרת אשליות של גוונים, "בונים" אותן מחדש, לתוצאה "אידאלית".
השיטה הזו, שכאמור איננה שיטה חדשה או חדשנית, קיבלה תנופת תחיה מחודשת בעיקר בזכות מריו דה-דיבנוביץ', המאפר של האחיות קארדשיאן אשר החזיר אותה לקדמת הבמה (ובעזרתם האדיבה של מעריצי המשפחה הטלויזיונית הפך בעצמו למגה סלב).

סייגים
שניה לפני שנכנס לעובי הקורה בנושא, מן הראוי לסייג כמה סייגים חשובים אשר הופכים אותה לפחות מאידאלית לטעמי: ראשית, בגלל הרמה התפיסתית, הקובעת כי יש תווי פנים שאינם אידאליים ולכן צריך לשנות אותם על מנת לעשות את האשה ל"יפה" יותר. זו תפיסה שעומדת בניגוד לתפיסת איפור ה"ביוטי", שמהותה לקחת כל אשה באשר היא ולשים דגש איפורי על התכונות החיוביות אצלה על מנת למקסם ולהעצים את יופיה הטבעי. כך, שיטת המורפולוגיה למעשה מתמקדת בחלקים הלא "מושלמים" של המאופרת תוך נסיון לתקן אותם.

שנית, בניית הפנים באמצעות הצללות, כאשר היד המאפרת איננה מיומנת דיה והטשטושים לוקים בחסר, עלולה להראות מלאכותית מאוד. הפנים האנושיות אינן דף נייר-הן תלת מימדיות ובתזוזה מתמדת וכך יש זויות שבהן האיפור התיקוני יבלוט לעין. לתפיסתי המקצועית היא עובדת אופטימלית בעיקר בצילומי סטילס פרונטליים.
מעבר לכך, הבניה הזו מורכבת מבחינת הבנת מבנה הפנים והיא בהכרח עתירת מוצרי איפור, מה שעלול לעיתים להעמיס שכבות מיותרות על גבי העור. לא משהו שישים בהכרח לחיי היומיום וללו"ז של נשים רבות.

מהם מוצרי הצללות?
מוצרי הצללות הם למעשה כלל מוצרי איפור בגוונים הכהים יותר מגוון העור, במרקמים ובגימורים שונים (אבקות דחוסות או בתפזורת, נוזלים או מוצקים) שמטרתם לתחום את אזורי הפנים המיועדים להדגשה (ע"ע "Contouring"). את המוצרים הללו מניחים ומטשטשים בחלקים השקועים של הפנים-שקעי עצמות הלחיים, שקעי ארובות העין (באזור הקפל), צידי הרקות ואזור עצם הלסת התחתונה. המוצרים הללו, כוללים בתוכם את כל קשת הברונזרים למיניהם הנחשבים ל"הצללות יבשות", וכן מייקאפים כהים יותר או מוצרי סטיק איתם נהוג לעשות "הצללות רטובות".

 

מוצרי הצללות "רטובות"-מייקאפ נוזלי של "קרליין", מייקאפ מוס של
"מייבלין", מוצר הצללה קרמי ייעודי של "מאק". 

 

 


מוצרי הצללות "יבשות"-ברונזר של "אליזבת ארדן", ברונזר של "סקארה",
ברונזר של "קלרינס"

 

מהם מוצרי "הארות"?
מוצרי הארות (ע"ע "Highlighting") הם מוצרים בגוונים בהירים יותר מגוון העור. הסברה הנפוצה היא כי אלו רק מוצרים  מבריקים או מנצנצים, הנקראים גם "שימרים", אבל הכוונה היא למעשה לכל מוצר בהיר אשר מתלווה למוצר המצליל ליצירת האפקט התלת מימדי. בהחלט נכון לומר כי אם למוצר הזה נוסף גימור מבריק או מנצנץ, כזה היוצר אשליה אופטית של אזור מוגבה (כיוון שברק מחזיר את קרני האור), הרי שהוא מעמיק את אפקט הבניה של האיפור על עור המאופרת.

 

מוצרי הארות "רטובים"-טושי הארה של "מאלו ווילז", "קרליין" ו"לוריאל",
קונסילר בסטיק של "מאק" וצללית קרם עמידה של "מייבלין"

 

 


מוצרי הארות בפודרות-שימר במהדורה מוגבלת של "בובי בראון"
ושימר מהליין החדש של "איל מאקיאג'"

מה הכוונה ב"רטוב" ו"יבש"?
מוצרי הצללות/הארות "רטובים" היא בפשטות הגדרה למוצרים נוזליים או קרמיים: סטיקים של מייקאפים או קונסילרים, מוצרים נוזליים ממש וכל מוצר שהוא רך בעיבודו על גבי העור. בהתאמה, מוצרים "יבשים" הם בעיקר אבקות למיניהן-דחוסות או בתפזורת.

איך?
אנסה בטור המצולם הזה לפשט קצת את הטכניקה, על מנת שתהפוך לישימה קצת יותר בעבור מי שבאמת רוצה להשתמש בה מבלי להפוך לפארסה מהלכת, עתירת שפכטל על הפנים.
שלבי האיפור:

 


1. ראשית התחלתי באיפור העיניים המלא. סיימתי אותו לחלוטין.
ניקיתי את נפולת אבקת הצלליות ועברתי לאזור הפנים
.

 


2. הנחתי על כל הפנים בסיס מאיר בשם "Double Radiance Primer"
של חברת "Flormar" הנותן לעור מראה זוהר ולא מכביד עליו.

 


3. מתחת לעיניים הנחתי בתנועות טפיחה קורקטור כתמתם של "בובי בראון"-"Tinted Eye Brightner" בגוון "Deep Peach", לניטרול כהויות. שימו לב כי את הקורקטור (=מתקן הגוון) שמים אך ורק באזורי הכהות.

 


4. הנחתי על הפנים עם מייקאפ נוזלי קליל בגימור מואר "Teint Couture" של "ג'יבנשי". את המייקאפ אני מניחה אך ורק על עור הפנים תוך הימנעות מאזור העיניים, שם אשתמש במוצר ייעודי.

 


5. השתמשתי בטפיחות באזור העיניים בקונסילר קליל ולחותי "HD Concealer" של "סמאשבוקס", מעל הקורקטור הכתמתם שהנחתי. השילוב הזה יחדיו, מבטיח כיסוי מלא של כהויות, ללא עודף של חומרים העלולים להצטבר מתחת לעין.

 


6. כעת עברתי לשלב ההארות ה"רטובות" באמצעות טוש "מאיר" של "אסתי לאודר"-"Double Wear Brush-On Glow" בגוון "Light". הנחתי אותו באזורי המצח בין שתי הגבות, על הרקות ועצם הלחי העליונה-מתחת לזוית העין החיצונית, על גשר האף, על "קשת קופידון"-מעל השפתיים ועל הסנטר.

7. בד בבד סימנתי גם את ההצללות ה"רטובות" באמצעות קונסילר בסטיק- "Matchmaster Concealer" בגוון #9 של "מאק". הדגשתי את שקע עצמות הלחיים, שני צידי גשר האף-בין העיניים, צידי המצח-קצת מעל הרקות, השקע הקטן שמתחת לשפה ובקו הלסת-לחיטוב מסגרת הפנים.

 

8. טישטשתי היטב את המעברים בין ההצללות וההארות לכדי הרמוניה מוחלטת.

 

9. להעצמת ולהדגשת המראה עברתי שוב על אזורי עצם הלחי העליונה והרקות עם שימר נוזלי ומבריק בטוש של "סמאשבוקס"-"Halo Highlighting Wand-Pearl". קיבעתי את ההארה הנוזלית הזו בהארה "יבשה", תוך שימוש בשימר פודרתי מהמוצר המשולב של "OFRA"-"Blush/Bronzer/Pink Bronzer Trio".

 


10. את ההצללות הרטובות קיבעתי עם פלטת הצללות והארות משולבת "Step-By-Step Contour Kit" של "סמאשבוקס" ונגיעה קטנטנה של ברונזר מבריק של "קרליין" בגוון "Golden Honey".

 


11. על תפוחי הלחיים הוספתי נגיעה נוספת של גוון אפרסקי מהסומק המשולב של "מייבלין"-"Dream Sun-Golden Tropic" #9.

 


12. שפתון בגוון קיצי, פיזור וסידור השיער-וכך נראה המראה הסופי: עשוי, אבל לא מטוייח מדי ובגימור חי ומואר, בדיוק כפי שאני אוהבת שהעור נראה.

טיפים מועילים
-הקפידי לבחור מוצרים אשר אינם כהים/בהירים ביותר משני טונים מעור הפנים שלך. כך תצליחי להטמיע אותם באופן הרמוני לגוון העור שלך והם לא יראו מלאכותיים עד לזרא עליך.
-במוצרי הצללות, המנעי מגוונים כתומים מדי, המתקבלים באופן בוטה מאד על העור. הקפידי למצוא מוצר בעל תת גוון קר-אפרפר, אשר יראה טבעי יותר. כמו כן, עדיף להשתמש במוצרים אשר אינם מבריקים יתר על המידה. ההברקה מחזירה את קרני האור ולמעשה יוצרת אפקט הפוך ומואר, אשר חוטא לעניין ההצללה. השאירי את ההברקות, אם את חייבת, למוצרי ההארה.
-לעור פנים יבש, העדיפי מוצרי הצללות רטובים. מוצרי אבקה יבשים ידגישו את טקסטורת העור היבשה ולא יחמיאו לה. ככלל, מוצרי הצללות רטובים נטמעים באופן אחיד יותר לעור הפנים, כך שגם אם יש לך עור יבש, הם יכולים לשמש כבסיס נהדר למוצרים "יבשים" יותר בטקסטורה שלהם. הבניה של "יבש על רטוב" גם תעמיק את הפיגמנט ותתרום לעמידות המראה כולו על העור.
-גם שיטת הנחה נכונה של המוצר על עור הפנים תתן את התוצאה האופטימלית בהתאמה סובייקטיבית, לכן חשוב להתאים מברשת נכונה וטובה, כזו שיהיה לך קל לתפעל ושתמקסם את יכולות הערבוב וההטמעה לתוך העור. ישנו מגוון נרחב של כאלה ואין חוקים לנושא: סינטטית או משיער טבעי, שטוחה, עגולה או מחודדת. הכל עניין של פרקטיקה, נסיון ונוחות היד המשתמשת.

 

 


מברשות שונות בעלות ראשים שונים, אשר מתאימות להארות והצללות. מלמטה למעלה:
מברשת עגולה ושטוחה של "קרליין", מברשת שטוחה וצרה של "מאק", מברשת אלכסונית
שטוחת ראש של "דיור", מברשת מחודדת של "סקארה"

 

העצה החשובה מכולן היא: אל תפחדי להתנסות ולנסות גוונים שונים, לשחק בטקסטורות ובגימורים. כך תגיעי בדרך הפרקטיקה למוצרים שיחמיאו לעור ולמראה האישי שלך, באופן אופטימלי.
אם יש לכן שאלות נוספות, תהיות ושאלות או שהייתן רוצות להעזר בי בנושא ובכל נושא איפור אחר - כתבו לי כאן בתגובות, או בעמוד המקצועי שלי.