עולם הפרסום צריך לבקש מאיתנו סליחה על כך שעדיין לא השכיל להבין שפרסומות לא חייבות להיות מחפיצות, משפילות ומדירות נשים. הן לא חייבות להיות סקסיסטיות ושוביניסטיות וחסרות מעוף. לשנה הבאה נשמח לגלות מעט אינטליגנציה בפרסומות, כזו שפונה גם לנשים ומתייחסת אליהן בכבוד הראוי להן. הנה כמה דוגמאות מהשנה האחרונה שראוי שיחלפו מהעולם, ויפה שנה אחת קודם.

אגאדיר

היא הגיחה לעולם באוגוסט המיוזע והמהביל. הפרסומאים של רשת ההמבורגרים אגאדיר, שרצו להעביר את המסר של "טעם עשיר" (באנגלית זה כמובן נשמע זורם יותר), החליטו שהדרך היחידה להעביר אותו היא באמצעות שידוך דוגמנית יפהפייה וצעירה לזקן בא בימים, שהתכונה הכי מושכת שלו היא היותו עשיר כקורח. טעם עשיר כבר אמרנו?

ברשתות החברתיות החליטו שזה לא מספיק להתמרמר ולהתעצבן ובסוף שבוע אחד הצליחו הגולשים להוריד את הדירוג של אגאדיר בפייסבוק מ-3.6 ל-1.8. אגאדיר, כאילו בשביל להתריס ולעצבן בכוונה, העניקו ארוחה זוגית לסטנד-אפיסטית תום יער, שיצרה מם מתוך כוונה להצביע על האיוולת. יער הודיעה בתגובה שהיא לא מתכוונת לקבל את הפרס, לתייג את אגאדיר בשביל עוד פרסום מיותר, או להתקרב לאחד מסניפי הרשת.

ולמרות המחאה, נראה שלאגאדיר אין בעיה למנף את הטעם העשיר גם חודש לאחר שיצאו בקמפיין: בהמשך לסלוגן, הם אף הגרילו באחרונה את שעון זהב שענד הזקן, בתפקיד השוגר פפי, בין הגולשים, שכמובן קפצו על ההזדמנות להרוויח.

גולדסטאר

כבר יותר מעשור שאנשי הפרסום של גולדסטאר ממקדים את הפרסומות של מותג הבירה הישראלי בפחות מ-50% מהאוכלוסייה, ומוותרים כליל על המין הנשי. כנראה שבעולמם הצר נשים לא שותות בכלל בירה, ואם כבר מישהו מכופף את ידן, הן יעדיפו משהו קליל כמו קורונה.

נכון שעל פי הסקרים, נשים שותות בירות כהות פחות מגברים, אבל במקום לנסות לשכנע אותן ש"וואלה, זה דווקא אחלה בירה, שיכולה לבוא טוב בחום הישראלי כשמבלות בים, בבר, או סתם על ספסל בשדרה", הפרסומת האחרונה מבית היוצר הכה סטריאוטיפי הוכיחה סופית שבגולדסטאר החליטו לחזק את ערכי המותג הגברי. ומה עם הנשים? שילכו לשבת בצד, לרחם על עצמן ולבכות, הרי זה מה שהן עושות הכי טוב.

אחרי שקיבלנו הסברים על כך שבנות בכייניות מדי מכדי להיות שחקניות כדורגל, עושות עניין משטויות וזכינו לפרפראזה על "ברוך שלא עשני אשה", הגיע הזמן לתותחים הכבדים: ובכן, רבותיי, בנות הן יצורים מגוחכים שמאמינים באדיקות באמונות טפלות וכל מושאם הוא להתחתן, כך על פי הפרסומת. שלוש בנות נכנסות לבר ומגלות שאחד מהמושבים הפנויים נמצא בפינה. הן לעולם יריבו על הזכות לא לשבת שם, כי ידוע הרי שמי שתשב בפינה, סופה לא להתחתן, רחמנא ליצלן.

ובכדי להעצים את מידת הגרוטסק, הביאו לצד השלישייה המביכה, גבר, גבר, כזה שמגיע לבר בנון שלנטיות שרק גברים יודעים להביע, מגחך למראה הקאט פייט, שמתרחש לידו אבל לא ממש נוגע לו, כדי לשתות משהו – כמובן שרק גולדסטאר, כי זה המשקה שבא הכי טוב עם צחוקים על בנות כאלה סטריאוטיפיות.

ובכן, אם בעבר נראה היה שהפרסומות השוביניסטיות של הבירה הצליחו לחמוק מתחת לרדאר, ניכר שהפעם גולדסטאר העלתה את חמתם של רבים, אפילו גברים, שנשבעו להחרים את הבירה הישראלית המוכרת ולעבור למשקאות שנוהגים להשפיל נשים קצת פחות.

תפוזינה

ושוב הדוגמנית התורנית – בר פאלי - צובעת את שערה באדום והופכת למייצגת הרשמית של תפוזינה, כמו שעשו שלל דוגמניות זרות לפניה ולירז דרור ישראלית אחת. פאלי בתפקיד האשה הפתיינית מצליחה לשכנע את הגבר הכי סרבן לקנות תפוזינה כי יופייה המכשף הופך את המשקה לכזה שקשה לעמוד בפניו, על אף שהוא בכלל רצה קולה. אמנם הגבר התמים אומר למוכר שמנסה לשכנע אותו לרכוש דווקא תפוזינה, שגם אם דוגמנית על תציע לו את המשקה – הוא עדיין יסרב. אח, כמה שהוא טעה.

לאור ניסיון העבר של המותג, הפרסומת לא צריכה להפתיע, מכיוון שהיא משתלבת היטב בקו העלילה של המשקה: לא משנה מה טעמו, כל עוד נראה יפהפייה לוגמת ממנו - נרצה גם לשתות מהמיץ המפתה. אלא שעברו אי אילו שנים מאז נערת התפוזינה הראשונה. בהחלט הגיע הזמן להתקדם.

סטודיו סי

"אמא חטובה זאת אמא טובה!" – כך מנסה רשת מכוני התעמלות לנשים בלבד לשדל את נשות ארצנו להצטרף לרשת ולהתמיד באימונים. קצת חבל שעסק שמנסה להפוך את סצנת ההתעמלות - שיכולה להיות לא נעימה עבור חלק מאתנו - למרחב בטוח ומוגן, לא הצליח למצוא סלוגן פחות מזעזע וקצת יותר אינטליגנטי עבור לקוחותיו. כל זה מגיע אחרי פרסומות שבהן נקבע כי מידה 38 היא המידה האידיאלית שאליה צריכה כל אישה לשאוף, ועוד פנינים שקבעו לנו מהו סטנדרט היופי האולטימטיבי.

דווקא הפרסומות האלה לא עוררו מספיק הדים ברשתות החברתיות ובתקשורת – וחבל. כשרשת שכל קהל היעד שלה הוא נשים מפרסמת כך, קשה להלין על גולדסטאר, שפונה לגברים באמצעות צחוקים על נשים.