במהלך שנות עבודתי אני מלווה נשים בכל הגילאים הנמצאות במגוון נקודות וצמתים בחייהן: רווקות המחפשות בני זוג, נשים צעירות בשלבי הפריון הראשונייםנשים  בהריון, אמהות לתינוקות וילדים ונשים בעלות משפחה וקריירה שלמה.

 

"אמא, את עומדת למות?"

אנה (42), אחת המטופלות שלי ואם לשלושה ילדים בגילאי 15, 11, 4,  גילתה לאחרונה גוש בשד שהסתבר כממאיר, כחלק מהטיפול המומלץ, היא עברה ניתוח ולפי נתוני הגידול המלצנו לה על טיפול כימותרפי. אנה מצאה את עצמה בהתלבטות רבה לגבי אופן שיתוף הילדים במחלה, דבר שהשפיע מאד על מצב רוחה.

 

אחת התופעות הקשות להתמודדות המלוות את הטיפול בכימותרפיה היא נשירת שיער. בעת שצפתה באינטרנט בסרטון ובו חולה אחרת גילחה את שיער ראשה, בתה ראתה זאת והבינה שגם אמא שלה תאלץ לעבור זאת בקרוב. "אמא, את עומדת למות?" שאלה אותה. "אני לא עומדת למות, ואנחנו נעבור יחד את המחלה וננצח", ענתה לה. מאותו רגע, הפכה הבת לשותפה מלאה לכל התהליך והלכה יחד עם אמה למספרה לצורך גילוח הראש.

 

שאר הילדים גם הם הפכו שותפים לתהליך ובתור הרופאה המלווה, ראיתי עד כמה זה הקל על אנה ביומיום.

 

הבשורה גורמת למצוקה ואי שקט רב

מקרה אחר, הוא הסיפור האישי של רותי, רווקה בת 29, עם סרטן שד המצריך ניתוח, כימותרפיה וקרינה. רותי שיתפה אותי בלבטיה לגבי כוונותיה העתידיות להפוך לאם והחשש כי הטיפולים יפגעו ביכולתה למרות שבגילה מרבית הנשים חוזרות להיות פוריות בשנים שלאחר הטיפול.

 

ברגע שהתחלנו לשוחח על הנושא נוצרה אצל רותי מצוקה ואי שקט רבים. המחשבה שהיא יכולה לפגוע באופן בלתי הפיך בעתיד חייה המשפחתיים, לא איפשרה לה להרדם בלילות.

 

ישבנו ושוחחנו שיחות ארוכות. רותי היתה בתחושת משבר אישי ונפשי, בכתה ללא הפסקה והיתה בתחושת אבל אמיתית. כאשר ניסיתי לשדר אופטימיות לאורך כל הדרך ולתת לה תקווה, עד שהשתכנעה שהפתרון הוא להתכונן כיום לקראת העתיד המשפחתי.

הסברתי לרותי כי קיימות מספר אפשרויות לשימור הפוריות שלה: הקפאת עוברים עם תרומת זרע, הקפאת ביצית או הקפאת שחלה. רותי בחרה לעשות הקפאת ביציות, דבר שהביא אותה לשקט נפשי בהקשר הזה.

 

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות מהירה ומרשימה של הגילוי המוקדם והטיפולים תוך הגעה לאחוזי ריפוי מאד גבוהים בסרטן השד ולכן ברגע שמתעורר חשד כלשהו -חשוב ללכת ולהבדק.

 

אני ממליצה לכן להיות מודעות לגופכן ולכל שינוי שחל בו, להיות במעקב שגרתי ולעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות לבדיקות הסקר ולקבל את הטיפולים המוצעים במידת הצורך.

 

מאחלת לכן בריאות שלמה,

שלכן תמר

 

*ד?ר תמר ספרא היא רופאה אונקולוגית בכירה בביה"ח איכילוב, ומנהלת השרות האונקו-גינקולוגי