כולנו עוברים את זה כמעט מדי יום: נכנסים לרשתות החברתיות, עוברים על הפיד ומתחילים להרגיש רע. החוקרים כבר הגדירו את זה כתופעה רשמית – דיכאון שנובע מהחשיבה שכולם נהנים יותר מאיתנו, מאושרים יותר מאיתנו ויפים יותר מאיתנו והכל רק בגלל התמונות שהם מעלים. בשנים האחרונות גם יש יותר ויותר "אושיות רשת", שהחיים שלהם כבר ממש נראים מושלמים – תמיד הם לבושים מדהים, תמיד הם מבלים באיזו מסיבה או חופשה אקזוטית ואפילו הרגע שבו הם מתעוררים נראה כמו לקוח מסרט הוליוודי עם סטיילינג מושלם (כמה מאיתנו, "הרגילים", היו מוכנים שמישהו יתעד אותם בשנייה שהם קמים?). אבל כעת, אוסטרלית אמיצה מאיימת לשבור את קשר השתיקה של הרשתות, ולגלות לנו שהחיים מאחורי התמונות לא יותר טובים מאלו שלנו, ואולי אפילו פחות.

 

עוד באון לייף: 

 

אוסנה אוניל, אוסטרלית בת 19, נחשבת לאחת מאושיות הרשת הבולטות בעולם. יש לה חצי מיליון עוקבים באינטגרם ו-200 אלף רשומים לערוץ היוטיוב שלה. למרות זאת, היא החליטה לאחרונה למחוק למעלה מ-2,000 תמונות שהעלתה וכן לעלות סדרת סרטונים שחושפים את האמת מאחורי העולם הווירטואלי.     

 

"בניתי קריירה שלמה מרשתות חברתיות ומה שאני עושה עכשיו ממש מפחיד אותי", מספרת אוניל באחד הסרטונים. "אני לא יודעת לאן אני הולכת, אני לא יודעת איך אני הולכת להתפרנס, אבל אני כל הזמן מזכירה לעצמי למה אני עושה את זה: היציאה שלי מהרשתות החברתיות יכולה להוות קריאת השכמה לכל מי שעוקב אחרי". אוניל מספרת שלכאורה היו לה את החיים המושלמים, ומבחינת הרבה אנשים היא "עשתה את זה". למעשה, היא הגשימה את החלום שהיה לה כבר מגיל 12, כשהיתה ילדה לא פופולרית וחלמה להיות יפה ומפורסמת. אבל עם זאת היא אומרת: "הייתי הבחורה שהיה לה הכל, אבל כשיש הכל ברשתות החברתיות זה לא אומר שיש לך משהו גם בחיים האמתיים".

 

כמו כולם ברשת, גם היא התחילה יחסית בקטן אבל מהר מאוד הפכה למעצמה אינטרנטית, שחברות מסחריות פונות אליה כדי שתצטלם עם המוצרים שלהם, או לבושה בבגדים שלהם. אבל אם חשבתם שכל מה שהיא היתה צריכה לעשות זה להצטלם עם משקה קל ביד – אתם טועים. אוניל מספרת שההוראות מהחברות הן מאוד מדויקות, וכוללות בדיוק את הפוזה שבה היא אמורה להצטלם, כיצד המוצר צריך להיות מונח ואיזה כיתוב צריך להתלוות לתמונה.

 

 

בנוסף לתמונות המסחריות, אוניל היתה צריכה לספק לעוקבים אינספור תמונות שלה בפוזות שמחות וסקסיות במיוחד, וגם הן היו רחוקות מלהיות ספונטניות. היא מספרת כיצד היתה מצטלמת במשך שעות רק כדי להוציא תמונה אחת, וגם אז התמונות היו עוברות ריטוש מאסיבי כדי שהכל יראה מושלם. לדבריה, הכל היה מבויים, אפילו האירועים החברתיים והבילויים שלה היו רק רקע ליצרת תמונות. למעשה, היא מספרת, שבכל רגע בחייה הסתתרה המחשבה איזו תמונה תצא משם וכמה אנשים יגיבו אליה. "כל מה שעשיתי במשך היום זה להראות האדם המושלם ברשת. להוכיח כל היום לכולם שאני מגניבה ושיש לי חיים יפים – אבל האם אלו חיים?".

 

אוניל מספרת על ההתמכרות לעוקבים ולתגובות. לרצון לראות את המספרים שלהם גדלים, אבל גם כשהם הלכו וגדלו היא עדיין נותרה אומללה "כי כשאתה נותן לעצמך להיות מוגדר על ידי מספרים, אתה נותן  לעצמך להיות מוגדר על ידי משהו שהוא לא טהור ושהוא לא אהבה".

 

אחרי שנים אותן העבירה אוניל ביצירת תמונות מושלמות ובמעקב אובססיבי אחר כמות העוקבים והתגובות, כעת היא מתחילה לחיות באמת. לרשתות היא מעלה כרגע רק דברים עם מסרים חברתיים, כמו כאלו המקדמים חיים צמחוניים, שמירה על איכות הסביבה ותמיכה בעסקים קטנים. בינתיים, היא השאירה כמה תמונות ישנות שלה ברשת, אבל היא צירפה לכולן כיתובים המסבירים מה שעבר עליה באותו הרגע ומה שמסתתר מאחוריהן. הנה כמה דוגמאות:

 

 

את התמונה הזו צילמה אוניל כשהיו לה "רק" 150 אלף עוקבים. בזמנו היא קיבלה עליה 400 דולר, היום היא כבר היתה מקבלת עליה 2,000 דולר. היא כותבת שאין שום דבר רע בלהצטלם באופן  מסחרי, רק כדאי שהגולשים ידעו מזה.

 

 

אוניל מספרת שהסיבה היחידה שבגללה היא הלכה לים באותו היום זה כי חברת בגדי הים שילמה לה. היא גם מבקשת מהגולשים לבחון טוב יותר את התמונות שהם רואים ולהבין מה עומד מאחוריהן. היא עצמה חשבה שהיא מעוררת השראה בבנות צעירות להיכנס לכושר, אבל היום היא מבינה שהערך העצמי ממש לא מגיע רק ממראה חיצוני.

 

 

"הייתי פה רק בת 16! לא לבשתי את הבגד הזה מחוץ לבית, זה היה רק בשביל התמונה. למה יש לנו אובססיה להראות מבוגרות יותר, סקסיות יותר?".

 

"אין שום דבר זן בלהראות זן בזמן שאת מצלמת תמונה שלך מנסה להראות זן כדי להוכיח שאת זן  באינסטגרם".

  

"הדבר היחידי שגרם לי להרגיש טוב באותו היום היה התמונה הזו. כמה מדכא. לאחוז בגוף חטוב זה ממש לא כל מה שבני אדם מסוגלים לעשות בחיים".