המיתוס: אם אני אוכל אוכל שומני, יהיו לי חצ'קונים

מאחורי הופעת פצעי הבגרות (החצ'קונים) עומדים שלל מיתוסים ותיאוריות. אחת הטענות כלפי אוכל שומני, היא שהוא המשפיע הישיר לחצ'קונים. אסנת דוברוב, דיאטנית 'לייף': "מסתבר שהופעת החצ'קונים מתרחשת לאו דווקא בגלל שומן, אלא בעיקר בגלל סוכר". דוברוב מסבירה שהמאכלים המתוקים שאנחנו אוכלים, כמו הממתקים, הקמח הלבן ולחמניות (בד"כ מגיעות עם סוכר), הם אלה שיובילו בסופו של דבר לחצ'קונים. זה לא השוקולד שעושה את פצעי הבגרות, אלא הסוכר שבשוקולד, וההמלצה היא לאכול יותר  ירקות, פירות ואגוזים.

 

נניח וכבר יש לי פצעי בגרות, איך אפשר לפתור את הבעיה?

איריס כהן מעיין, רוקחת ומנהלת סניף "סופר פארם" בנתניה, מדגישה שקודם כל, והכי חשוב, הוא לא להתעסק איתם. "השלב הכי חשוב הוא קודם כל לעשות ניקוי נכון של הפנים.  העור מאוד שומני (בגלל ההפרשות של ההורמונים), הנקבוביות של העור נסתמות, ובשלבים מאוחרים יותר מצטברים בהם חיידקים, ומפצע קטן הם הופכים למוגלה הצהובה שאנחנו מכירים."

 

כהן מעיין ממליצה ללכת לבית מרקחת קרוב, ולהיוועץ עם הרוקח לגבי תכשירים מתאימים. "יש בשוק כיום הרבה תכשירים, אבל העקרון החשוב הוא לנקות את הפנים, להוריד את עודפי השומן, אבל לא להשאיר אותם יבשים ומגורים, אלא לוודא שהתכשירים ידעו לנקות, ועדיין להשאיר את העור לח ונעים". חשוב להימנע מתכשירים המכילים אלכוהול, כיוון שאלכוהול מייבש מאוד את עור הפנים וגורם לעקצוצים לא נעימים ולא בריאים לעור. במידה וגם זה לא עוזר, כהן מעיין ממליצה ללכת לרופא עור. רופאי העור יכולים לתת תכשירים עם מעט אנטיביוטיקה, במידה והפצעים במצב חריף. בכל מקרה, את משחת השיניים תשאירו לשיניים, ולא מומלץ בשום פנים לשים על אותה על הפנים.

 

עוד באון לייף:

 

 

המיתוס: אם את סובלת מכאבי מחזור, הכאבים ילוו אותך בשעות המחזור לכל החיים

כאבי המחזור מגיעים ברמות שונות, והוא נקבע כיוון שהרחם מתכווץ, וגם מופרשים חומרים שהם מעוררי דלקת בגוף. דוברוב ממליצה במקרה כזה לקחת נורפן, אדוויל, ואדקס וכד'. חשוב מאוד לדעת שלפעמים אפשר גם לשלב בין משפחות שונות של כדורים, רק אחרי התייעצות עם רוקח.

 

איך אפשר להשתלט על הדחף לאכול מתוק בזמן מחזור?

דוברוב ממליצה קודם כל להתנחם בעובדה שמדובר על יום יומיים וזה עובר. בהחלט יכולים להיות כמה רגעים לא קלים אבל הם יעברו. בנוסף ממליצה דוברוב "לקחת בעלות על הגוף, ולהחליט שאת המתוק דוחים לערב. למה? כי יש נטיה לשוקולד לרדוף שוקולד. אם התחלנו את הבוקר עם שוקולד, אז כבר נמשיך איתו את היום". כהן מעיין מוסיפה ומדגישה שמזונות רוויי שומן, כגון צ'יפס או המבורגר, מעוררים יצירה של החומרים שגורמים להתכווצות הרחם, ועלולים להגביר את כאבי המחזור.

 

"חשוב לקחת אחריות על הגוף ולהראות לו שאת בשליטה." איריס כהן מעיין (מימין) ואסנת דוברוב בפאנל

 

המיתוס: רוצה שיער בריא? תחפפי כל יום

כהן מעיין מתייחסת לסוגיית החפיפה היומיומית ואומרת שזה מאוד אינדיוידואלי ותלוי בסוג השיער. אם יש מישהי שהשיער שלה מאוד שומני, היא צריכה לחפוף כל יום. לעומתה, אם למישהי יש שיער רגיל, היא יכולה לחפוף כל יומיים שלושה, ואם מישהי חיה באזורים מאוד יבשים, כמו למשל ערד ואילת, היא יכולה לחפוף אפילו כל ארבעה או חמישה ימים.

באופן כללי חשוב לדעת שאת הנזק הכי גדול גורמים מחליקי השיער והבייבי ליס, כיוון שהם שורפים את השיער. לא מומלץ להחליק אותו יותר מפעם בשבוע, ולהצטייד בחומרים שמגנים על השיער.

 

המיתוס: דילגת על ארוחת בוקר = אכלת פחות במהלך היום

כאשר אנו ניגשים למבחן, אנו באים עם דף נוסחאות ומקווים להצליח בו. כנראה שלאכול ארוחת בוקר יוכל להבטיח את ההצלחה במבחן אפילו יותר. ארוחת בוקר עוזרת להתרכז בזמן הלימודים, וגם להצליח. כהן מעיין מייעצת לספורטאים כיצד לנהל את ארוחת הבוקר שלהם: "נגיד וספורטאיות קמות נורא מוקדם, כי הן צריכות לשחות בבוקר, ומ5:00 הן כבר במים, מבחינתן 10:00 זה כבר אמצע היום, אם אתן קמות ב7:00, אז9:00 זה עוד סביר". לא חובה לאכול ארוחה של ממש, לפעמים גם יוגורט קטן או מיץ תפוזים, או אפילו פרי לדרך, יכולים לעשות את העבודה.

 

צפו בנאום המלא מתוך כנס "נערות מנהיגות שינוי של און לייף ועיריית הרצליה: