הכלבו היוקרתי ג'ון לואיס הוציא סדרת עפרונות לילדות ונשים, במיוחד לכבוד החגים הבאים עלינו לטובה. העפרונות כמובן בצבע ורוד כי הרי זכות הצבעה, רישיון נהיגה, ייצוג בפוליטיקה, באקדמיה, בכוחות הביטחון ובמדע לא אומר שמישהו יחליט סוף סוף להימנע מהקישור המטופש בין הצבע העדין והרך הזה לבין נשים. נראה שוורוד לנצח יגדיר את המין הנשי (ואת ההומואים, כמובן).

 

עוד באון לייף:

 

אבל עזבו רגע את הצבע של העפרונות. בואו נתמקד בעיקר: כל עיפרון מעוטר בכיתוב "מקסים", במיוחד בשבילכן. עכשיו רק נשאר למצוא את הכיתוב המועדף עליכן. האם "עצרו והריחו את הוורדים" נכתב בדיוק עבורכן? או אולי "נצנצים ותכשיטים"?

 

 

מעניין לחשוב איך היו נראים עפרונות לגברים. הם בטח היו בצבע כחול כהה או שחור והכתובים היו נעים בין "אחי, תן לה בראש" ל"כדורגל וגרעינים שחורים". כמה מביך שבתקופה שבה יש נשים שמנהלות מדינות, אחרים עדיין מייצרים מוצרים עם סטריאוטיפים כל כך מגוחכים. הרצון להעיף את המוצר המביך הזה מהחנויות הביא את העיתונאית חנה דנליווי, לכתוב לכלבו היוקרתי ג'ון לואיס מכתב פתוח שפורסם היום בכלי התקשורת. הוא הולך כך:

 

ג'ון לואיס היקר,

תודה רבה על המגוון החדש של העפרונות שמצאתי בסניף קיימברידג' שלכם שעוצבו במיוחד עבור נשים. לא הייתה לי ההזדמנות לרכוש אותם כיון שאני חשה שעליי לבקש קודם את אישורו של בעלי ולמרבה הצער עדיין אין לי בעל.

 

בהמשך, היא הוסיפה:

"אכן כן, אם את הולכת לפגישה חשובה, שום דבר לא אומר "תן לי כבוד!" יותר מעיפרון ורוד עם המילים "הילדה של הבוס" עליהן. אני רק מקווה שאף אחת לא תעשה את הטעות של לקחת עמה את  העיפרון 'קנו את הנעליים!' לפגישה כי אז היא תאלץ לעזוב באמצע וללכת לקניות, דמיינו לעצמכם..."

 

לאה היידן כתבה בשרשור שהתפתח בדף הפייסבוק של החנות: "תודה רבה לך, ג'ון לואיס, על שיצרת סדרת עפרונות שאני יכולה סוף סוף להשתמש בהם עם הידיים העדינות והנשיות שלי. אה רגע! אנחנו לא בשנת 1950! אנחנו ב-2015. לתומי חשבתי שנשים הגיעו לשוויון בכל מיני דברים. ברור, כלי כתיבה הם לא אחד מהם".

 

לצד תגובות של לקוחות מאוכזבות וזועמות הופיעו גם כמה תגובות תומכות שהגנו על המוצר. שרה דאגר צייצה בטוויטר: אוי אלוהים, דמיינו מה היה קורה אם באמת היו בנות שאוהבות נצנצים, ונעליים והיו, למעשה... בנות! האימה... הו, האימה!".

 

מה ששרה דאגר כמובן שכחה הוא שאין שום בעיה עם נשים שאוהבות נצנצים, נעליים ותכשיטים. יש בעיה עם הקישור האוטומטי בין נצנצים, נעליים ותכשיטים לנשים. מי שלא מתחברת לכל אלו איננה "פחות אישה" ומי שמתחבר לאלה איננו "פחות גבר".

 

עזבו עפרונות, יש חולצה שווה!

החנות הקמעונאית המקוונת Missguided מצאה דרך מצוינת לקדם ליין בגדים חדש שיצא במיוחד עבור תקופת החגים: סריג החדש חושף הבטן, בצבע שחור שמעוטר במילה "שרמוטה". כי לעודד נשים צעירות להגדיר את עצמן כשרמוטות זה עסק מוכר.

 

מותג האופנה לנערות כבר מכר את הסריג לפני ליל כל הקדושים, וכינה אותו "הפריט המושלם להופעה המנצחת". תוך דקות החלו להגיע תלונות נזעמות של לקוחות במדיה החברתית שהאשימו את Missguided ברמה חדשה של סקסואליזציה וחפצון של נשים צעירות. הפריט הוסר מהאתר והעולם שב לסורו. לאחרונה החליטו בחברה להחזיר את הסריג למכירה, בדיוק בזמן לעונת החגים. כצפוי, פריט הלבוש השנוי במחלוקת הצית מחדש את הביקורת על המותג שמקדם סלאט-שיימינג בקרב נערות.

 

 

"זה פוגעני - 'שרמוטה' בכלל לא צריכה יותר להיות חלק מאוצר המילים שלנו", כתבה הבלוגרית המוערכת לורנה קינג.  "זה מעביר לבני נוער מסר שגוי בצורה שלא תיאמן". כשלעצמו, השימוש במילה "שרמוטה" על חולצה לא חייב בהכרח להיתפס כפוגעני. למעשה, כמה פמיניסטיות טענו ששימוש במילה "שרמוטה" יכולה לעודד נשים צעירות לא רק לעשות ריקליימינג למילה שהפכה למילת גנאי, לקחת עליה בעלות מחדש וליצוק לתוכה עוצמה במקום עלבון אלא גם לשלוט במיניות שלהן ובביטוי שלה.  

 

המתנגדות, לעומת זאת, טוענות שהמילה 'שרמוטה' היא תמיד שלילית, בלי קשר להקשר בו היא נאמרת. לקרוא למישהי "שרמוטה" זו דרך להפחית מכבודן של נערות ונשים ולרדד אותן למיניות שלהן. זה משתיק אותן או מעודד אותן להתנגח זו בזו. "את לא יכולה להיות שרמוטה וגם רופאה וגם בן אדם נדיב וגם אמא"  אומרת אמילי לינדין, מייסדת פרויקט UnSlut, "את פשוט שרמוטה".

 

 

Missguided איננה הקמעונאית הראשונה שקידמה את הסחורה שלה כך. חנות קטנה בקניון כבר זכתה לביקורת חריפה ביותר אחרי שמכרה חולצות לגברים עם הכיתוב:  , "Twinkle, twinkle little slut, name one guy you haven't fucked"" או בתרגום לעברית: "זונה קטנה, תני שם של בחור אחד שלא זיינת" לצד פריטי לבוש סקסיסטיים אחרים.  

 

 

חברות בגדים אחרות כמו Abercrombie and Fitch ומותג Bad Kids Clothing כבר קראו לצורות סמויות יותר של סלאט-שיימינג. שני המותגים פירסמו בעבר חולצות שביקרו את הזמרת טיילור סוויפט על שהיו לה בני זוג רבים מדי בעבר.