יש כמה בחירות בחיים שיש להן משמעות מעבר לרגע הנתון בו החלטנו עליהן. בחירות המלוות אותנו כל החיים. אחת מהן היא הבחירה ברופא הנשים שלנו שבדרך כלל מלווה אותנו שנים ארוכות. מה אנחנו יכולות לעשות כדי שהבחירה הזו לא תהיה לנו לרועץ בעתיד ואיך נוכל להשפיע ולשנות למען עצמנו.

 

בחירת רופא או רופאת נשים, שכמעט תמיד זה הרופא המלווה את האישה לאורך יותר שנים יותר מכל רופא אחר, נעשית בדרך כלל בגיל צעיר בו האישה, או הנערה בעצם, עדיין לא יודעת מה יהיו הצרכים שלה בעתיד. במרבית המקרים היא הולכת עם אמא שלה לרופא שמטפל באם כבר הרבה שנים, או מקבלת המלצה מבת משפחה אחרת או חברה קרובה.

זה בדרך כלל בסדר, אבל זה נעשה בלי מחשבה. זו בעצם יותר הסכמה של הנערה או האישה על מי שהפנו אותה אליו מאשר החלטה עצמאית שלה. רפואת הנשים מתקדמת כל הזמן ויש בה תחומי התמחות מגוונים ואסכולות טיפול שונות ולא בטוח שהרופא שטיפל באמא מתאים גם לבת.

 

נכון, במרבית המקרים, בטיפול השוטף בנערה מתבגרת שהופכת לאשה, אין עם זה שום בעיה. מדובר בדרך כלל בשנים הכי בריאות ופוריות שלה, ואם הטיפול מסתכם במרשמים לגלולות, בדיקות שוטפות וטיפולים בפטריות או דברים מינוריים אחרים מידי פעם זה בסדר גמור.

 

אבל במהלך השנים, לפני או אחרי לידות, נסיבות חיים שונות או כל מיני סיבות אחרות, יכולות לצוץ בעיות חמורות יותר או צורך בטיפולים לא שגרתיים, ואז יש חשיבות רבה לזהות הרופא המטפל. כמה הוא מעודכן בהתפתחויות מדעיות ובחידושים בתחום, האם הוא מתמחה בנושא הבעיה שעל הפרק, כמה הוא קשוב לצרכים הספציפיים של המטופלת.

הרי כולנו יודעות  שעם השנים מתפתח סוג של יחסי אמון בין האישה לרופא. בגלל שמדובר בתחום אינטימי ורגיש, בו האישה עומדת מול אדם שיודע הכל על ההיסטוריה הנשית שלה היא מרגישה שאין לה ברירה אלא לבטוח בו ולסמוך עליו כי הוא מכיר אותה. וזה נכון, הוא באמת מכיר אותה.

 

אבל כמה היא מכירה אותו ויודעת עליו? היא למעשה מסירה מעל עצמה את האחריות לגבי החלטות משמעותיות הנוגעות לחיים שלה ונותנת למישהו אחר להחליט עבורה. יכול להגיע היום בו מתגלה או מתפתחת בעיה רצינית יותר. בעיה שמצריכה הרבה יותר מהבדיקה השטחית השוטפת. האם היא באמת יכולה לסמוך על מישהו שהיא פוגשת לעשר דקות בערך בכל פעם כשהוא לחוץ לסיים את הבדיקה ולעבור למטופלת הבאה?

 

לכן במקרה כזה הדבר שכל אישה צריכה לעשות הוא לשאול את עצמה את השאלות הבאות:

  1. במה בדיוק הרופא שלי מתמחה?
  2. כמה הוא מחובר להתפתחויות וחידושים בתחום הרפואה הנשית?
  3. האם הוא חלק מאסכולה הדוגלת בשיטות טיפול מסוימות?

למשל, אישה שסובלת ממיומות ברחם. זה לא שיגרתי וזה בטח לא דבר של מה בכך. זה מביא איתו שינוי באיכות החיים של האישה, דאגה, חרדות, כאב וסבל. כשאשה נמצאת במקום הזה היא צריכה רופא שיהיה אמפטי וסבלני אליה מחד, ומאידך צריך שיהיה פתוח מבין ויודע מה חדש בתחומי הטיפולים בנשים בכלל ובטיפול במיומות בפרט, כדי לתת לה את כל המידע האפשרי ולא רק פתרון שיקל עליו.

 

עד היום נשים שהתגלו אצלן מיומות נשלחו באופן כמעט אוטומטי לניתוח כריתת רחם. ממש כך, המשוואה של הרופאים הייתה פשוטה, מיומה שווה כריתת רחם. אבל האם הרופא שלך שואל את עצמו מהן ההשלכות על אישה שעוברת כריתת רחם או שהוא ממהר למטופלת הבאה?

 

קיימות כיום שיטות  חדשניות וטיפולים מתקדמים לטיפול במיומות שממש לא מחייבים ניתוח כל כך קשה וכואב פיזית ונפשית. לכן, גם אם הרופא לחוץ ועסוק, חובה על כל אישה לדרוש ולקבל ממנו את כל הפרטים הנוגעים לטיפול במיומות אם היא רוצה לשמור על הרחם שלה ולא לפגוע באיכות החיים שלה.

 

ניקח לצורך הדוגמא את הטיפול במיומות באולטרסאונד ממוקד מונחהMRI : זה טיפול של כמה שעות, לא פולשני ואפילו מוכר בסל הבריאות, שלאחריו האישה חוזרת הביתה לשגרת חייה. האם ניתן להשוות טיפול כזה לתהליך של אשפוז וניתוח הכולל פתיחת בטן, עם כל הסיכונים שבו, והחלמה ארוכה וכואבת? אבל האם הרופא מכיר את הטיפול הזה הוא שהוא מעדיף "לחתוך" עניינים מהר?

 

לכן, מכיוון שקשה לדעת מה ילד העתיד כשאנחנו בוחרות את רופא הנשים שלנו, כשמגיע השלב בו אנו נמצאות בצומת קריטי בחיים, כמו הדוגמא של הטיפול במיומות ברחם למשל, כל אישה צריכה להשאיר את האחריות לגופה אצלה.

 

לא לוותר ולקבל כמובן מאליו כל מה שממליץ לה הרופא, אלא לדרוש ולשאוב ממנו את כל המידע. בנוסף עליה לחקור קצת, מפני שהיום ניתן למצוא המון אינפורמציה בנושא באינטרנט, ובסופו של דבר כשיש לה את כל הנתונים היא צריכה החליט בעצמה איזו דרך טיפול מתאימה לה לפני שהיא מוותרת ועוברת ניתוח כואב שאין ממנו חזרה.

 

כי גם אם בחרנו בחירה לא כלך כך מוצלחת בעבר, אסור שנשלם מחיר מיותר וכואב היום.