עיניים יבשות היא אחת התלונות השכיחות ביותר שרופא עיניים שומע ממטופליו. יותר מליקוי בראייה, יותר מראייה מטושטשת, יותר מכאב או דלקת בעיניים. מטופלים רבים מתלוננים על תחושה של "חול" בעיניים, רגישות גבוהה, כאבים, אדמומיות ובעיקר יובש בעיניים.

 

על הדמעות

הסיבה הנפוצה והמוכרת ליובש בעיניים קשורה בדמעות. ייצור דמעות לא מספק או דמעות באיכות לא טובה עלול לגרום לתחושת היובש בעין.

 

הדמעות האמורות אינן אלה הפורצות מעינינו בעת התרגשות, אלא הדמעות הנמצאות בעין כל הזמן. תפקידן לשמור על רטיבות העין לשם תפקודה התקין, וכן לשמור על ניקיונה ובריאותה.

 

לדמעות 3 שכבות, כל אחת מיוצרת בחלק אחר בעין:

 

שכבה שומנית - היא השכבה החיצונית

שכבה מימית – באמצע

שכבה חלבונית - פנימית

 

גורמים ליובש בעיניים

ליובש בעיניים גורמים רבים, כמו שינויים הורמונאליים, מחלות עיניים, מחלות אחרות כמו סוכרת או מחלות אוטואימוניות, הרכבת עדשות מגע, שינויים באקלים ובמזג אויר, עבודה ממושכת מול מחשב או צפייה מוגזמת בטלוויזיה, ועוד.

 

 

טיפול בעיניים יבשות

הטיפולים המקובלים נסבים סביב שמירה על לחות העין לשם ייצור מספק ואיכותי של הדמעות.

 

טיפולים כמו דמעות מלאכותיות או משחות נועדו להחזיר את הלחות האבודה לעין.

טיפולים בניקוז הדמעות (לעתים כירורגיים) נועדו למנוע אובדן מהיר מדי של דמעות מהעיניים.

 

ככלל, ממליצים כל רופאי העיניים להקפיד לשתות מים. את ההמלצה הזו מכירים רבים. זה תמיד בריא ונכון לשתות מים, בכל זמן ובכל מקום. אלא שמחקר שנערך בארה"ב הראה כי שתיית מים היא כלי טיפולי של ממש בתופעת היובש בעיניים.

 

מחקר: שתייה מקטינה את התסמינים

כאמור, לא מדובר בתופעה אזוטרית. ממצאים שנאספו ממחקרים רבים שנערכו על המחלה בארה"ב הראו כי כ-3.2 מיליון נשים וכמחצית ממספר זה, 1,6 מיליון גברים, כולם מגיל 50 והלאה, סובלים מצורה זו או אחרת של יובש בעיניים. עוד עשרות מיליונים נוספים סובלים מסימפטומים מסוימים וחלקיים של יובש בעיניים.

 

המחקר בדק את השפעת התייבשות הגוף כולו על תסמינים של עיניים יבשות. התוצאות הראו כי ישנה הקבלה ברורה בין מצב משק הנוזלים בגוף לבין תסמיני המחלה. ככל שהגוף היה יבש כך עלתה רמת הסבל מיובש בעיניים, ולהיפך – ככל שהנבדקים הרוו את גופם במים, כך הצטמצמו השפעות התסמינים.

 

בעת התייבשות, הגוף משתמש בנוזלים ממערכות אחרות, למשל עיכול, על מנת להשתמש בהם לפעולה העיקרית של הנוזלים בגוף – צינון וקירור. התוצאה היא עלייה בריכוז נוזלים מסוימים בגוף, כמו השתן, הרוק – וגם נוזל הדמעות. העלייה בריכוז הנוזל מעלה למשל את שיעור המינרלים בדמעות, דבר הפוגע באיכותן של הדמעות. ודמעות ברמה ירודה, כבר אמרנו, גורמות ליובש בעיניים.

 

הנקודה המשמעותית אותה אישש המחקר היא כי יובש בגוף פוגע במערכות רבות בגוף, וזה ידוע, וגם – ופה החידוש – בנוזל הדמעות, בכמותו ובאיכותו. והתוצאה עלולה להתבטא בין היתר בעיניים יבשות, מגורות וכואבות.

 

אז כמה צריך לשתות?

מינהל המזון והתרופות בארה"ב קבע את הרף הבא: 2 ליטר ביום לנשים, 2.5 ליטר ביום לגברים. אין כמות זו כוללת את הנוזלים המתקבלים מהתזונה עצמה (פירות, ירקות וכו').

 

ומה שותים? פה אין כלל שאלה: מים, רק מים.

 

לטפל ביובש בעיניים באופן טבעי

אין כוונת הדברים לומר כי מים, ורק מים, ישימו קץ ליובש בעיניים. אלא שמדובר בטיפול טבעי לבעיה נפוצה, נטול תרופות ונקי מכימיקלים ותוספות.

 

ולאלו הסובלים מתופעות של יובש כרוני בעיניים, יש לרפואת העיניים הסינית הרבה מה לתרום לעיניים יבשות בפרט ובעיות עיניים בכלל. טיפול טבעי כבר הוכח כמשפר משמעותית מחלות ותסמינים בעיניים, ויעילותו נבדקה והוכחה במחקרים שונים.

 

 

איתי שרף, מומחה בטיפול ביובש בעיניים ובמחלות רשתית בעזרת רפואת עיניים סינית.