נשים סובלות בממוצע כ- 3.5 שנים מהתסמינים של מיומות ברחם (שרירנים) עד שהן מחליטות לפנות לקבלת טיפול; אך גם לאחר הפנייה לרופא, לא מדובר בהחלטה פשוטה – כמחצית מהנשים בגילאי 39-29 מבקרות שני מומחים או יותר; בזמן ההמתנה – המיומות לא נעלמות אלא גדלות, דבר שמצמצם את רשימת הטיפולים הלא-ניתוחיים עבור המטופלת. עם האבחון נוטים גניקולוגים רבים להמליץ בלהט על כריתת רחם מתוך התפיסה ש"אם אין רחם - אין מיומות, והקץ לבעיה של המטופלת".

 

אולם, האם באמת כריתת רחם היא הפתרון הגורף למי שסובלת ממיומות? פרופ' ירון רבינוביץ', גניקולוג בכיר, אגף נשים ויולדות בבית חולים שיבא תל השומר, סבור שלא. לדבריו, אם את סובלת מאחת או יותר מהתופעות הבאות, אל תמתיני 3.5 שנים בממוצע, והוא מפרט: מתן שתן תדיר עד אי שליטה בשלפוחית השתן וחסימת דרכי השתן, דמם כבד וממושך מהנרתיק בזמן הווסת (אפילו דימום מסיבי הנמשך עשרה ימים), כאבים ולחץ באגן הירכיים, כאבים בזמן קיום יחסי מין, דלקתיות כרונית, עצירות, הפרעות עיכול ובטן תפוחה. כל אחת מהתופעות האלה עשויה להצביע על קיומן של מיומות, ועל כן רצוי לגשת לבדיקה ולטיפול ולא להמתין.

 

לדברי פרופ' רבינוביץ' כריתת רחם היא האופציה האחרונה שאמורה לעלות על הפרק, אם בכלל. מצד שני, מציין רבינוביץ',  רוב הרופאים דווקא פונים לאפשרות הזו. "המחקר הרפואי מראה כי טיפול לא פולשני לטיפול במיומות עדיף בזכות שיעור הסיבוכים הנמוך ובזכות החזרה המהירה לשגרה שהוא מאפשר. אך עדיין, רופאים רבים מפנים מטופלות לניתוח, בין אם מדובר בניתוח לכריתת רחם או לניתוח לכריתת המיומה. כך או כך מדובר בהליך ניתוחי שכרוך בסיכונים, בחלמה ממושכת, ובתופעות לוואי. זו צריכה להיות האופציה האחרונה", הוא מדגיש.

 

מדוע ההפניה לכריתת רחם כל כך זריזה?

"כריתת רחם מעלימה לתמיד את הבעיה - אין רחם, אין רקמה שתצמיח שרירנים נוספים, אין יותר סימפטומים ותלונות. אבל גם חסר איבר בגוף", אומר פרופ' רבינוביץ', "זה גם עניין של אינטרסים: גניקולוגים רבים מנתחים באופן פרטי או מפנים לקולגות שעוסקים בניתוחים פרטיים. ההפניה הזו מייצרת לרופאים המנתחים ולקולגות שלהם מסלול משמעותי של הכנסות מעבר למשכורת ממשלתית נמוכה. לעומת זאת, הפניה לאולטרסאונד ממוקד היא הפניית הכסף לרדיולוגים, שאותם לא פגשו מעולם ולא נבנו קשרים בין אלו לאלו".

 

סקר שנערך בארה"ב מראה כי טיפול משמר רחם (כלומר, טיפול שאינו פוגע ברחם ואינו גורם לשינוי בלתי הפיך) חשוב מאוד לנשים, גם אם הן לא מעוניינות בהריון נוסף.  76% מנשים שהשתתפו בסקר העדיפו את אפשרות הטיפול שאינה כרוכה בניתוח פולשני. מן הצד השני של המתרס, 48% מהנשים שסבלו ממיומות ועברו כריתת רחם,הביעו חרטה על הניתוח שעברו, ו-33% מהן הביעו צער על אובדן הנשיות, לתחושתן.

 

"אם את סובלת ממיומות ושוקלת כריתת רחם, חשוב לתת את הדעת גם על האלמנטים הפסיכולוגיים הנלווים להחלטה" אומר רבינוביץ', "נשים רבות מדווחות על חרטה לאחר כריתת רחם, בשל תחושה של אובדן הנשיות והמיניות".

 

פתרונות? יש ויש

לדברי פרופ' רבינוביץ' יש כיום מגוון טיפולים, כשהמוצא האחרון, הוא מדגיש, צריך להיות כריתת רחם. בין הטיפולים הקיימים מונה פרופ' רבינוביץ': טיפולים תרופתיים הנלקחים אוראלית; הסרת המיומה באופן ניתוחי, דרך הנרתיק או דרך הבטן; אמבוליזציה (UAE) - חסימת עורק המוביל דם לגידול בפעולת צנתור ; טיפול הורמונלי ב-GnRH שמקטין את הגידול אך עלול לגרום להופעה מוקדמת של תסמיני גיל האל-וסת.

 

פרופ' רבינוביץ' מוסיף ומפרט אודות הטכנולוגיה החדשנית שכדאי שכל אישה הסובלת ממיומות תכיר: טיפול לא פולשני באולטרסאונד ממוקד המונחה באמצעות  MRI. טיפול האולטרסאונד הממוקד מטפל ברקמת המיומה באמצעות חום מבלי לפגוע באיברים סמוכים. הטיפול אינו מצריך ניתוח, הוא משמר את הרחם ואת האפשרות להרות, החזרה לשגרה היא מיידית ובנוסף הטיפול אינו משאיר צלקת. "הטיפול מתאים לנשים שמעוניינות לשמור על הפוריות, על הרחם, וכמובן נשים שאינן מעוניינות בניתוח", אומר רבינוביץ'. יתרונות נוספים, אומר רבינוביץ', הם העובדה שמדובר בטיפול בלי תופעות לוואי ובעל שיעור סיבוכים נמוך מאוד.

 

הטיפול באולטרסאונד ממוקד מוצע כיום רק בבית חולים שיבא ואינו כרוך בתשלום משום שהוא כלול בסל הבריאות. כל ה שצריך הוא רק להגיע ופגישת ייעוץ, בה תיבחן ההתאמה של המטופלת לטיפול המסוים. בעולם קיימים למעלה מ-120 מרכזים שמשתמשים בטכנולוגיה החדשנית הזו,  ועד היום טופלו בעזרתו למעלה מ 12,000 נשים. "הטיפול שתי טכנולוגיות מובילות ובטוחות – אולטרסאונד ו-MRI. גלי האולטרסאונד ממוקדים אל רקמת המיומה ומטפלים ברקמה בלבד ומכשיר ה MRI  מאפשר לרופא המטפל "לראות" את מהלך הטיפול בתוך הגוף ולנהל את הטיפול מבלי צורך בחיתוך אל תוך הגוף.

 

אם את חושדת שיש לך מיומות לאור הסימפטומים שהובאו כאן, לא כדאי לך להמתין כי הן לא ייעלמו, אלא רק יגדלו ויפריעו יותר ויותר. הפנייה הראשונה צריכה להיות לרופא הנשים שלך. אם הוא מציע לך כאופציה ראשונה כריתת רחם – כדאי לך לקבל חוות דעה נוספת, כיוון שמדובר בפתרון קיצוני ובלתי הפיך שברוב רובם של המקרים אינו נחוץ.