בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכות קטנות כגדולות במעמד האשה. יותר ויותר נשים מגיעות למשרות בכירות, נבחרות לממשלה או לנשיאות, מגיעות להישגים אקדמיים מכובדים, ונפטרות לאט לאט ממגבלות שונות במדינות שעדיין מצרות את צעדיהן. ניתן לייחס מגמה זאת לתודעה הפמיניסטית ההולכת ומתרחבת, אשר מחלחלת לנשים ולנערות ברחבי העולם באמצעות אמצעי התקשורת השונים, ובראשם הרשתות החברתיות וכן אתרי אינטרנט ומגזינים המוקדשים לנושא.

 

רגע לפני שהשנה מסתיימת, רצינו לציין כמה נשים שעשו את זה השנה ושימשו דוגמא ומופת לכולנו, וכן להזכיר חלק מהאמצעים שסייעו לנשים לשחרר את עצמן לאורך ההיסטוריה. שנת 2015 תיזכר במיוחד בזכות השחקנית אמה ווטסון, שגרירת רצון טוב של האו"ם שהעניקה נאומים מעוררי השראה הקוראים לשיוויון מגדרי; אליזבת' הולמס, יזמית היי-טק והמיליארדרית הצעירה בעולם; אשלי גרהם, דוגמנית הפלאס-סייז הראשונה שהופיעה במגזין "ספורטס אילוסטרייטד"; סרנה וויליאמס, שהמשיכה לשמור השנה על התואר הטניסאית מספר אחת בעולם; והילארי קלינטון, המועמדת לנשיאות ארצות הברית.

 

ומהם הדברים המרכזיים ששחררו את האשה?

1. גלולות נגד הריון– הגלולות, שיצאו לשוק לראשונה בשנות השישים של המאה הקודמת, הן אחד הסמלים המרכזיים לשחרור האשה. ראשית, הן אפשרו לנשים לשלוט בילודה שלהן, ולהחליט אם ומתי הן רוצות להביא ילדים לעולם; מה שאיפשר להן להשתלב ביתר קלות בשוק העבודה. בנוסף, הגלולות אפשרו לנשים לקיים יחסי מין כאוות נפשן ועם מי שירצו מבלי לחשוש מהשלכות בדמות הריון לא רצוי.

 

2. חזיות – אנחנו רגילים לחשוב על חזיות כעל פריט לבוש שמגביל נשים, כזה אותו רוצות הפמיניטיות לשרוף; אולם, גם החזיות שחררו נשים במובן מסוים. לפני המצאת החזיה, נשים נהגו ללבוש מחוכים שדחפו את החזה כלפי מעלה והצרו את המותניים, אך עשו זאת בצורה כה מוגזמת עד שהיוו סכנה לאיברים הפנימיים ולעתים אף גרמו לעילפון.

 

3. טמפונים– בשנות השלושים של המאה הקודמת הומצא מוצר היגיינה נשית בשם טמפון שעשה היסטוריה. במקום התחבושת ההיגיינית הלא נוחה, שמגבילה את ביצוען של פעילויות מסוימות בזמן המחזור, הטמפון הקטן והלא-מורגש שפותח על ידי חברת או-בה איפשר לנשים לנהל את חייהן כרגיל גם בזמן המחזור.

 

4. סימון דה בובואר– הפילוסופית והסופרת הצרפתיה סימון דה בובואר היתה אחת ההוגות הפמיניסטיות הגדולות במאה ה-20 שכתבה ספרים ומאמרים רבים, ביניהם "המין השני", אחד הטקסטים המשפיעים של המאה ה-20, שעסק בהבדלים בין נשים לגברים ובדיכוי שנשים חוות בחברה.

 

5. זכות הבחירה– היום זה נראה לנו מובן מאליו שנשים יכולות להצביע, אך למעשה זכות זו ניתנה לנשים רק במהלך המאה ה-20, וגם אז, בעיקר במדינות דמוקרטיות. עדיין יש מדינות בעולם בהן נשים לא יכולות להצביע. המשמעות של הזכות הבחירה לנשים היא עצומה, שכן היא מעניקה להן מעמד שווה בקביעת הרכב הפרלמנט ובבחירת ראש הממשלה/הנשיא, ונותנת להן את האפשרות להשפיע השפעה שווה על החלטות שיתקבלו במדינה.